Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida för kunden att välja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysmasken

Medlem
Jag har sett fotografer som har något slags script/hemsida där de laddar upp sessionen och så kan kunderna plocka ut de 10, 20 eller 30 bilder som de har valt ut.
Detta skickas då till fotografen som redigerar bilderna och sedan framkallar dem åt kunden.

Nu kan jag inte för mitt liv hitta tillbaka till dessa, och inte heller hittar jag något bra program när jag googlar.

Någon som har något förslag?
 
Du menar ett prg för att göra ett "webgalleri" för att visa kunder? Det finns mängder med såna program eller har jag förstått fel?
 
Njae, inte bara ett galleri utan där kunden kan välja ut den 10 (eller vad som nu ingår i paketet) bästa bilderna som de vill att jag efterbearbetar i Photoshop och sen skickar till dem i de storlekar man kommit överens om.
 
Hm.. är det kanske en "ftp" du menar? Låter som det, jag är dock inte insatt, men googla på "egen ftp-server" eller dyl.

/D
 
Eller är det nåt sånt här:
Kunden loggar in på din hemsida och kommer till en sida där han/hon kan se bilderna lågupplösta (gärna med någon funktion att förstora delar av bilden så man lättare kan se ansiktsuttryck och mindre detaljer som kan vara avgörande för val av bild). Sen kan kunden också enkelt välja vilken storlek/format bilden ska ha, ytan samt hur många av respektive bild. Sen sammanställs detta med priser och vad som beställts och sedan klickar på "skicka dessa underbara bilder till fotografen" och hela listan med bilder och önskemål skickas till dig.

Nåt sånt? DET skulle jag vilja ha i alla fall, precis som ett "riktigt" nätlabb men som man kan konfigurerar precis som man vill med olika möjliga val, priseer mm! Nån som vet nåt?
 
Hassepe skrev:
Eller är det nåt sånt här:
Kunden loggar in på din hemsida och kommer till en sida där han/hon kan se bilderna lågupplösta (gärna med någon funktion att förstora delar av bilden så man lättare kan se ansiktsuttryck och mindre detaljer som kan vara avgörande för val av bild). Sen kan kunden också enkelt välja vilken storlek/format bilden ska ha, ytan samt hur många av respektive bild. Sen sammanställs detta med priser och vad som beställts och sedan klickar på "skicka dessa underbara bilder till fotografen" och hela listan med bilder och önskemål skickas till dig.

Nåt sånt? DET skulle jag vilja ha i alla fall, precis som ett "riktigt" nätlabb men som man kan konfigurerar precis som man vill med olika möjliga val, priseer mm! Nån som vet nåt?

Ja, precis så! Jag ska bygga ett enkelt sånt interface, för jag har fortfarande inte lycakts hitta något.
 
Mysmasken skrev:
Ja, precis så! Jag ska bygga ett enkelt sånt interface, för jag har fortfarande inte lycakts hitta något.

Kika på http://gallery.menalto.com/ Där hittar du PHP gallery som du kan skala ner eller upp efter dina egna behov. Där finner du även inloggning som bara dina kunder kan använda där de i lugnt och ro kan välja bilder och skicka som en beställning till dig. Du tar emot och forsätter med bilder därefter.

Tänk på att detta kräver webhotell med stöd för PHP och MySQL samt lite vana att installera och konfigurera webbapplikationer.

De har stor forum och välskriven dokumentation. Det bästa av allt det kostar ingenting eftersom det är baserat på öppensource.
 
Tack så mycket Damir, jag har PHP- och MySQL-vana så det ska inte bli några problem!

Ska kika på det ikväll.
 
damir skrev:
Kika på http://gallery.menalto.com/ Där hittar du PHP gallery som du kan skala ner eller upp efter dina egna behov. Där finner du även inloggning som bara dina kunder kan använda där de i lugnt och ro kan välja bilder och skicka som en beställning till dig. Du tar emot och forsätter med bilder därefter.

Tänk på att detta kräver webhotell med stöd för PHP och MySQL samt lite vana att installera och konfigurera webbapplikationer.

De har stor forum och välskriven dokumentation. Det bästa av allt det kostar ingenting eftersom det är baserat på öppensource.

Jag har kollat på gallery och det är precis vad jag vill ha, men en sak man ska vara uppmärksam på är att gallery kräver att safemode ska vara av. Safemode går inte att stänga av på alla webbhotell, som tillexempel one.com som jag har.
 
Tycker detta vore ypperligt som plugin till Lightroom/Aperture då det ju finns en och annan som använder nätet som kontaktkarteyta.

Allt som behövs är ju att kunden kan bocka för ett visst antal/obegränsat antal bilder och få dessa filnamn ivägskickade till en mailadress.

Låter som ett snabbhack att göra en snurra som moddar en av LR's/Apertures-webbsajter, och skulle ju tillåmed funka att göra med enbart javascript utan servertjaffs om man verkligen vill ha det enkelt. Allt som skall genereras är ett färdigifyllt mail med filnamn baserat på checkade checkboxars value...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.