Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hur gör jag när jag färgkalibrerar?

PhotoGirl skrev:
Hahahaah, jag känner mig såå dum, jag kan verkligen inte mycket. Men jag är mycket glad och tacksam att ni tar er tid och hjälper mig.

Jag menar Calvin-tal....se jag visste inte ens att det hette Kelvin.....

Men till frågan, hur färgkalibrerar jag min EOS 300D??

//Lisa

Du tar ett kort på en vit yta och så går du in i första menyn och ställer in Egen VB och väljer det kortet du nyss tog. Sen täller du in vitbalansen som vanligt och tar den lilla symbolen som kommer längst ner till höger (det är en fyrkant med en nedför och en uppförsbacke under.

/ Marcus
 
Om du vill slippa betala enorma pengar för bakgrundshållare kan du göra som jag har gjort. Stativet är ett halogenlamps-stativ inköpt på Clas Ohlson för 200
Pinnen är en gardinstång från IKEA (en del av två) för cirka 50

/ Marcus
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,544
Re: Hur gör jag när jag färgkalibrerar?

PhotoGirl skrev:
Hahahaah, jag känner mig såå dum, jag kan verkligen inte mycket. Men jag är mycket glad och tacksam att ni tar er tid och hjälper mig.

Jag menar Calvin-tal....se jag visste inte ens att det hette Kelvin.....

Men till frågan, hur färgkalibrerar jag min EOS 300D??

//Lisa

Du kan testa principen om du ställer in kamerans vitbalans i solskensläge. Sedan tänder du en glödlampa i ett rum som inte är allt för väl upplyst av dagsljus. Tag en bild av rummet. Betrakta bilden och du kommer att se att allt har en gul ton. Inget bra alls.

Ta sedan fram ett neutralt papper, t ex en vit A4 och plåta den i samma belysning i rummet så att den fyller upp sökaren, i alla fall så den fyller upp inom autofokuspunkterna.

Välj i kamerans menn "egen vitbalans" Välj "set" på bilden av pappret. Ställ sedan om kameran vitbalan och välj symbolen längs ned till höger "Egen vit balans" (jag tycker den ser ut som en tulpan).

Tag sedan en ny bild av rummet då kameran räknar om bilden efter ljuset.


I den medföljande programvaran kan RAW-filer kalibreras genom att dra i reglar när bilderna framkllas. Jag använder Capture-One Rebel som även fixar låta andra bilder ärva en kalibrering. Jag använder uteslutande RAW när jag plåtar.

Hängde du med eller var jag otydlig?
 
Kopplingen är en vattenslangskoppling som jag inte kommer ihåg vad den kostade, men inte mer än 100 kronor. Fördelen är att IKEA-stången är två delar varav en är 16 mm tjock och den andra 20 mm. Kopplingen som är suddig är för 16 mm nedåt och 20 mm åt sidan. Då kan jag använda en IKEA stång till för att ha bakgrunden på. På så sätt kan jag använda två IKEA-stänger och två kopplingar och två stativ för en billig peng. För att hålla bakgrunden använder jag klämman som ni ser nedan (ja, jag vet att bilden är suddig, men jag orkade inte ta om den).

Jag klämmer bara fast pappret mot stången. Funkar perfekt.

/ Marcus
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,537
Jag hänger med...

Men mina inställningar på kameran är komprimerad .jpg. Kan jag som är Mac användare, tanka över Raw-bilder till min dator? Fungerar dem som vilken jpg som helst eller?

/Lisa

Den där vitbalansen har jag greppat och testat på kameran.
 
Re: Jag hänger med...

PhotoGirl skrev:
Men mina inställningar på kameran är komprimerad .jpg. Kan jag som är Mac användare, tanka över Raw-bilder till min dator? Fungerar dem som vilken jpg som helst eller?

/Lisa

Den där vitbalansen har jag greppat och testat på kameran.

Ja du bör kunna läsa över RAW filer på samma sätt som du gör JPEG överläsningen. Dock krävs det en särskild programvara för att klara att läsa RAW. Canon har levererat med en sådan med kameran på CD.

På den tillkameran medföljande CD-skivan står det att det finns programvara både för Windows och Mac OS.


Det finns även andra tillverkare av konverteringsprogram. Adobe kan tänkas göra en plug-in till photoshoppen. En trevlig RAW-konverterare är den danska Capture One.

Capture One
 
Lisa - Raw on Mac

Lisa, in in order to read and convert RAW images from your camera you need a program that converts that format to something else - in my case, I'm a Canon user, shoot RAW and use a Digital Flow system developed by D-65.com. I am a Mac user as well.
It uses Photoshop CS RAW plugin to convert all images at the same time (actually one after the other but all in one "action". I convert alal my images both to PSD - Photoshop's natinve format and to Jpg's formatted for the web so I can then directly upload the "raw" jpg's to the web for clients to see"the take" from a shoot.
 
Suveränt..precis den diskussionen jag letat efter:) Kör också med 500-watts bygglampor och har börjat få bra resultat efter en hel del experimenterande med smörpapper och andra käcka hushållsprylar...

Men..den stora frågan jag ställer mig..när man börjar laborera och trixa och går från ansiktsbilder till att fota hela modellen...då behöver man ju utrymme, och rent krasst..svårt att göra om hela vardagsrummet till en studio..och en fond kan ju också bara bli så stor.. Någon som har några tips på hur man förutom att bygga sin studio själv också kan hitta utrymme för det? I ren desperation har jag kapat cykelrummet i huset vid nåt tillfälle..men det är ju meckigt:)


LISA:
För att hitta RAW-läget på din Canon måste du sätta kameran på P-läget, för dom automatiska inställningarna finns bara Large Jpeg som alternativ. (Fattar inte varför dom gjort så, men så är det..)
Så ställ kameran på P, gå sen in i menyn och välj RAW..färdigt. (Men sen till att du har mycket minne i kameran eftersom filerna blir sådär 18 MB stora..)
 
size of Raw in Canon 300D - Rebel

Stefan, Lisa

The size of the Raw in a Rebel is around 6 MB - it varies depending of the kind of image your shooting and if the size of the jpgs recorded simultanously - I *think" the Rebel does that - I don't have one.

However, when you convert the images in Photoshop CS, they become 18mb Psd's - so if you shoot a lot of Raw you're gonna need a DVD burner or a large number of CD's or a large hard drive to burn/store them...=*^)
 
Rosewell

Hi there! Nice talking my home language for a change. So u use that program d. something to your mac and you can download all the RAW pictures to your harddrive without any problem.

And open them up in photoshop and just save them as psd or any format you like?

//Lisa
 
Hihih 1GB

Minneskort räcker ju en bit då i alla fall :)

Tack för tipset om att ändra till RAW bilder i P menyn, verker ju lite dumt att bara kunna välja formatet där.

//Lisa
 
I heard somewhere...

That when I take picture in large jpg the camera loose some data and I don't get the same quality on the picture that I might want?

Do you know anything about that?

I have my camera for the moment on large jpg, and it works fine for dokumentation pictures, but if I start taking studio pictures I want best quality ever!!

I have lots of space on my harddrive. And DVD-burner. :)

//Lisa
 
Basicly JPEG divide all pixels to squares with 64 pixels. Then it tries to find a average value for these 8*8 pixels and saves the result.
 
LISA - Jpg's versus RAW

Hi Lisa..=*^)

BAsically Jpg's are a LOSSY file format - that means that every time you save a Jpg - id discards some data - even at the best quality settings - so after you save a Jpg, say, five timres you've lost a lot of data - at this starts at the very first time it is saved in the camera.

One of the great things with RAW is thst it is loss free - and youm can BATCH process them afterwards in CS and a few othrer programs - this means you can adjust the fstop - several stops up or down, adjust the color, tint and much more anad then apply THAT setting to any other images shot under the same conditions - and if you save the RAW - you can RE-PROCESS the images over nad over - changing themevery time if you so choose - and if you make sn ACTION in Photoshop you can tell your Mac or PC to go aheaad and process all the images you select according to the first one - go and have coffee or whatever adn when you vceom back all your images are processed into PSD's - high quality for finishing and Jpg's - low quality for a web gallery or just for referens or to send to clients.

For a GREAT RAW processing workflow - go here:

http://www.d-65.com/downloads.html

and buy the Digital Workflow PDF

Pay the $19,95 and learn what these guys teach you - it's easy - just follow the instructions and you'll learn the right way to process your RAW images and learn about making actions at the same time - I guarantee you - it'll be the best $20 you'll ever spend - I and my friends all use it ALL the time - and as I shoot about 1,000 - 5,000 images/week most of the time - without this I wouold have to hire someone just to process the RAW images for me...=*^)

Glad someone likes the English - I got hassled for it on this forum earlier until a few guys came to my defence...=*^)

I grew up in Sweden but have lived in the US for more 25 years and the Swedish is pretty much gone..=*^)

I've you got any other questions, you can write me direct - [email protected]

Have a great summer - I am in New Orleans and this time of the year suck big time...=*^)
 
Thank you for your long answere

Well it's no problem for me writing in English, since I have an American husband.

So you can't speak swedish at all? When did you move to USA? But you understand swedish written at least otherwise you wouldn't be able to understand this whole discussion. :)

Well back to the subject. It seems like I have to get that program or some program, so I can start taking picture without loss data.

Thanks

//Lisa
 
Swedish and more..=*^)

Yes, Lisa you need CS, PhotoKit Sharpener and this workflow PDF I mentioned and you'll be all set....

I moved to the States in winter of '70 - stayed for 14 years - (was interviewed by Lsse Holmquist(?) from the Swedish TV for a documentary about Swedish immigrants to the US - he was pissed at me for not being able to speak Swedish for the interview by the way - I tried to explain I did not have any contact with my family - my parents at that time were living in Saudi Arabia anyway - I wasn't a member of any Swedish associations in the states and I preferred reading in English - there simply was no reason for me to speak Swedish to myself just to keep the language alive...=*^)...).

Anyway, after 14 years I and my American wife moved to Gothenburg, stayed for 7 years and then moved back "home" - for me this is more home than Sweden. And as we always spoke English at home although Sandra became pretty fluent in Swedish after about two years I never became totally fluent again in Swedish. And most of our friends spoke English to us although we had a few who spoke Swedish to Sandra and she answer in Englsih which always brought funny looks from strangers..=*^)

I just came across this forum a little while ago and decided it could be interesting to see how well I could handle the reading and subjects - works OK but when I have to think in Swedish it's like German or French - I REALLY have to think and it just takes too much time and the result isn't satisfactory I think..=*^)
 
RAW and PS

I don't want to sound like I'm to stupid, but I still feel I have to ask.

Can't I just open the RAW file in Photoshop. I mean I can save a photoshop file in RAW format?

//Lisa
 
saving Raw

First - which version of Photoshop do you have? CS - wiht it you should have The Raw plugin, version 2.0 I think is the most recent.

And - no - you can't save in RAW from Photshop - RAW is what your camera produces - in Phoroshop you preocess the RAW image (the file you get from the camera when shooting RAW) into a format that you can then work with - lik ePSD which is the best format to work with since it is native to Photoshop, smaller than TIFF and you can save layers in a MASTER file y9ou can then finish off in different ways, sizes and rsolutions depending what you need/want to do with the image..
Does that help?..=*^)
 
Lisa>

Prova och öppna en RAW-fil och se om detfungerar. Gör det det inte så behöver du en plugin för att det ska fungera.

Du kan med Canons medleverade program File viewer konvertera en RAW-fil till TIFF som inte förstör filen. Det kallar Canon att framkalla bilden. I File Viewern kan du justera i stort sett allt som kamera kan ställas in att göra från menyer och knappar vid exponeringen, utom ISO-värdet och fokusering. Mycket användbart.

Mig vererligen finns det inget program som sedan gör en ny RAW-fil, utan de sparar i TIFF eller JPEG.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.