Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hemmastudiobelysning!
- Trådstartare Karlington
- Start datum
Karlington
Aktiv medlem
Fotograf121
Aktiv medlem
Inte nog med att vi fick se Karls N hemmabyge till softbox vi fick även se vilket öl märke han tycker bäst om =)
joggac
Medlem
Paraplyer
Ingen som vet var man kan köpa billiga VITA paraplyer som man kan använda istället? Det ser väl lite proffsigare ut och sen så är de lättare att hantera.. Jag har inte hittat vita paraplyer på ett halvår, dom säljer ju bara ut svarta, röda och blå.. (
Men jag gillar era byggen!
Keep on the good work!
Ingen som vet var man kan köpa billiga VITA paraplyer som man kan använda istället? Det ser väl lite proffsigare ut och sen så är de lättare att hantera.. Jag har inte hittat vita paraplyer på ett halvår, dom säljer ju bara ut svarta, röda och blå.. (
Keep on the good work!
fotojohan
Aktiv medlem
Re: Paraplyer
Hej...
Dom vita paraplyerna du ser i min bild i tidigare inlägg här, är köpta på scandinavianphoto... dock lite dyra kanske (630... annars kan jag inte hjälpa dig.
Lycka till !
Johan F
joggac skrev:
Keep on the good work!
Hej...
Dom vita paraplyerna du ser i min bild i tidigare inlägg här, är köpta på scandinavianphoto... dock lite dyra kanske (630... annars kan jag inte hjälpa dig.
Lycka till !
Johan F
Karlington
Aktiv medlem
Johan!
Du har inte några exempelbilder tagna i din studio? Skulle va kul att se ett porträtt eller nåt...
Tack!
MVH Karl
Du har inte några exempelbilder tagna i din studio? Skulle va kul att se ett porträtt eller nåt...
Tack!
MVH Karl
kuisma
Aktiv medlem
Kovo112 skrev:
Hej...
Kan detta vara till hjälp?
Så här kan det se ut när jag plåtar.
Mvh Johan F
Tjusigt! Mycket mer förtroendeingivande än ölsoftboxarna, i min smak. Fast man har nog roligare när man dricker ur ölen.
Ett tips bara - du ser att du bara använder ca halva paraplyet. Du kan alltså om du vill göra ljuskällan betydligt större genom att öka avståndet och rikta strålkastaren så den precis fyller upp hela paraplyet med ljuskäglan.
avslutad150304
Avslutat medlemskap
Var får ni för slutartider/bländare med dubbla 500-wattare?
Jag testade med två nyinköpta bygglampor à 500 watt idag och fick slutartider på 1/40 f/2,8 - underxponerat.
Jag måste göra nåt allvarligt fel eller så har min kamera så pass kass ljuskänslighet
Jag testade med två nyinköpta bygglampor à 500 watt idag och fick slutartider på 1/40 f/2,8 - underxponerat.
Jag måste göra nåt allvarligt fel eller så har min kamera så pass kass ljuskänslighet
Fotograf121
Aktiv medlem
Var får ni för slutartider/bländare med dubbla 500-wattare?
Kameran har ju en inbygd ljusmätare använd dig utav den.
avslutad150304
Avslutat medlemskap
121an skrev:
Kameran har ju en inbygd ljusmätare använd dig utav den.
Ja, med ljusmätaren får jag ungefär 1/40.
Jag önskade lite tider som jämförelse.
Fotograf121
Aktiv medlem
Så svårt att säga då har du fler lampor tända, hur långt från bakgrunden och objektet är det du fotograferar.
kuisma
Aktiv medlem
Så här kan det också se ut. Luftigare och säkare än instängd i softbox. Klarar kontenuerlig drift utan något som helst problem med värme. Stativ, paraply och led kommer från HAMA.
Bländare och slutartider är naturligtvis mycket avhängigt på hur många steg reflektorer/diffusorer tar, hur många spottar som används etc. Rent generellt gäller dock att det blir ganska långa tider/stora bländare, men inte något som alls ger problem för modellfoto. Naturltigtvis kommer man inte i närheten av den mängden ljus blixtar producerar.
Bländare och slutartider är naturligtvis mycket avhängigt på hur många steg reflektorer/diffusorer tar, hur många spottar som används etc. Rent generellt gäller dock att det blir ganska långa tider/stora bländare, men inte något som alls ger problem för modellfoto. Naturltigtvis kommer man inte i närheten av den mängden ljus blixtar producerar.
Senast ändrad:
Hejduglade
Aktiv medlem
Dum fråga men, använder ni kamerans blixt när ni själva ljussätter?
kuisma
Aktiv medlem
Ha ett längre underlagspapper som du böjer mjukt från golv till baksida för att få en sömlös övergång.bjanha skrev:
Såhär ser det ut hemma hos mig, kom gärna med synpunkter:
Fegraeus
Aktiv medlem
Har själv byggt ganska exakt samma studio som
Björn Hardestam (samma tvättkorg och 2 halogenlampor). Jag själv är väldigt nöjd men som med det mesta annat så blir man ju aldrig helt nöjd.
en bild kan ni se här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=156723
/Figge
Björn Hardestam (samma tvättkorg och 2 halogenlampor). Jag själv är väldigt nöjd men som med det mesta annat så blir man ju aldrig helt nöjd.
en bild kan ni se här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=156723
/Figge