Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)
ursäkta om jag missat detta i nåt inlägg, men jag hittade dessa på rustas hemsida:

http://www.rusta.se/images/products/91401001_l.jpg

"Halogenstrålkastare

Höj- och sänkbart stativ (0,8-2,0 m). Väderbeständig, hög ljusstyrka, vattenbeständig kabelanslutning, vikbar bygel för önskat läge, skyddsglas och galler. Kabellängd ca 3 m.

198:-"

hur billigt som helst.

Sen är en ide jag tänkt på smidig och "borde" funkar. köp 2 såna här strålkastare inkl stativ, köp även 2 svarta paraplyer, spraya dessa 2 med sprayfärg, låt torka och fäst sedan fast paraplyerna på stativen. och sen borde det ju vara klart. eller? :)
 
Re: iPhoto Funkar inte...

PhotoGirl skrev:
Nu får jag besvara mig själv. iPhoto läser inte RAW filerna, dem bilder jag tog med RAW läste den inte upp och inkluderade i bilder som skulle tankas över.

Ska ladda över programvaran som hängde med Cameran File viewer om jag inte redan gjort det och se hur det funkar.

//Lisa

Senaste versionen av iPhoto ska klara RAW.
// Jonas
 
j0akim skrev:
ursäkta om jag missat detta i nåt inlägg, men jag hittade dessa på rustas hemsida:

http://www.rusta.se/images/products/91401001_l.jpg

"Halogenstrålkastare

Höj- och sänkbart stativ (0,8-2,0 m). Väderbeständig, hög ljusstyrka, vattenbeständig kabelanslutning, vikbar bygel för önskat läge, skyddsglas och galler. Kabellängd ca 3 m.

198:-"

hur billigt som helst.


Köpte samma på Laitis för 169:- ,)
 
Lidl hade en kampanj förra veckan med bygglampor med stativ för 179:- Det fina med de stativen var att de var helsvarta och kanske gick lite högre än Rustas (210 cm).
 
Vet inte hur det är hos er men på Coop forum i norrtälje säljer de 500W bygglampor med stativ för 119:- köpte även där vitt bakplåtsapper.

Sängde förbi järnaffären och köper lite tigtråd som jag tillsammans med bakplåtspapperet byggde mig en softbox.

Det jag tycker är svårast är ljussättningen.
Finns det någon bra litteratur på detta området?
 
Kolla guiderna här på sidan, har för mig att det finns lite om ljussättning där, annars vet jag att det finns en bra guide på modellbilder.se som behandlar ljussättning vi modellfoto. Finns även många andra bra guider runt ämnet där.
 
Sådana här trådar borde i lag förbjudas. Nu har jag skaffat mig en hemma studio utrustning.

Borde nog gå till verkstan o låta huvudet undersökas.
 
Paraplyer och reflektorskärmar etc..

Har sett på lite olika ställen att folk har svårt att hitta paraplyer till hemma studion. Jag har själv handlat på autionssajten www.tradera.com och fått "riktiga" fotoparaplyer för under tvåhundringen. En klart prisvärd inverstering som oxo är betydligt mer brandsäkert än ljusboxar ov olika slag speciellt när man använder bygglampor.
 
Aaaargh!

Denna tråd satt som en smäck rätt in i den uppfinningsrika delen av min hjärna. :) Nu blir det studiobygge, iaf! Tack för alla fina tips! Mer sånt...
 
Paraply, bouncer eller box?

Om man nu(och det kan man inte längre låta bli efter att ha läst den här tråden :)) ska bygga hemmaljus, vilket av oavstående är vettigast att skaffa/bygga sig(för att ta modell/porträttfoto)?

Hur skiljer sig användningsområdena?
 
För mig är det en fråga som fortfarande hänger i luften.

Ska man använda vita paraplyer för genomlysning eller reflektera med silvriga?
 
Diverse svar från en amatör

Hej!
Ingen verkar ju svara, så jag gör ett försök:

Jens: Det är inte superviktigt att kartongen är helt vit, men varje gång ljuset studsar får den ju en annan färg. Vill man ha det lätt för sig kör man vitt rakt igenom och slipper olika nyanser som förstör resultatet. Jämför blixtfoto och att studsa i ett rött tak så hänger du nog med... :)

Björn: Kärt barn har många namn, men så här kan man se på det...
# Paraply - finns två olika princer: lysa igenom eller studsa. Lysa igenom sprider ljuset mer, med vad det innebär för skuggorna, och att studsa koncentrerar ljuset mer. Sen finns det olika typer av paraplyer att studsa i: guld, silver eller vitt. Det ljuset har lite olika karaktärer också.
# Softbox - vi säger att det är en låda med något framför. Det ger ofta ett väldigt fint ljus, imho. Mycket användbart för porträttfotografering.
# Bouncer - egentligen ofta samma sak som softbox. I min värld brukar jag dock kalla saker jag studsar ljus mot för bouncer, tex en reflexskärm som sätts väldigt nära blixten för att bara fungera som en förstorare av ljuskällan. Sprider ljuset ganska mycket, men det blir svårare att kontrollera än tex en softbox där man stänger in ljuset.

För mina hemmabruk har jag kört på vitt paraply att studsa i och bouncer i form av frigolitskivor. Det har funkat bra. Med blixtfoto föredrar jag Softbox för porträtt, men jag saknar det själv och kör på transaparent paraply då. :)

Claes: Det är nog en smaksak, men jag skulle föredra vitt parapaly för att reflektera i. Snyggare ljus tycker jag!


EDIT: En varning till alla, jag blev så biten av mitt eget byggande att jag köpte studioblixtar också efter ett tag. Det kostade men är kul som f-n! Jag kör på Broncolor/Visatec, och det funkar rätt så bra. Ett hett tips för den som vill se vad olika delar i ett litet belysningskit gör, ta en ordentlig titt här: http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php

EDIT2: Soloflex är softboxar förresten... :)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
jaha... HOPPAS NI ÄR NÖJDA! Som fattig student har även jag inhandlat 3st clasohlsson lampor med stativ... Även inhandlat bakgrunder...

2 st för ljussättning och 1 för att fixa catchlight i håret på modellen...

Nu slipper man bråka med ljussättning från fönster iaf =)
 
Inget är så tydligt som en bild! Tack för att du visar hur du byggt din bouncer! Nu kanske jag också ska prova när jag förstått att allt inte måste köpas.
Det finns många tips och många bilder. Tack för det och för läsning som man blir glad av!
 
Senast ändrad:
Bygga softbox

Vad är det för material i en softbox och hur är de uppbyggda? Nylon över tunna metallstänger?

Nylon borde man ju kunna sy upp själv och klä en egenhändigt byggd box med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.