ANNONS
Annons

hemmastudio!

Produkter
(logga in för att koppla)

Akro

Ny medlem
hej, jag har tänkt att skaffa en hemma studio och jag har en fråga!

jag ska göra det inne i vårat gästrum som är obebott, och det ska vara så billigt som möjligt (helst saker man kan hitta runt om i huset.)
vad kommer jag behöva förnågra saker?
skriv gärna hur man kan bygga sakerna själv osv.
tack i förhand om någon orkar svara!
och ja, jag vet att det finns mer trådar om samma ämne men känner inte för att sitta och läsa igenom dom!

mvh jesper.
 
Börja med att ta fram blixtarna ur garderoben…..
Nej, seriöst hur vill du dina studio bilder ska se ut, enfärgad bakgrund? Det riktigt billiga alternativet borde vara att köpa tyg på jysk, det lite dyrare är att köpa en rulle bakgrunds papper och sätta upp ett rör med fäste i taket för att hänga upp det. sen kan du göra det hur lätt eller hur svårt som helst. Det går att skapa miljöer genom att låna in möbler osv från resten av huset, det är din fantasi som sätter gränsen.

Kolla Max inlägg, han har gjort en del egna och enkla lösningar om du vill bygga utrustning.

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
 
etmj skrev:
Jag skulle kunna svara, men jag känner inte för det.

Näe men skit då i att skriva något överhuvudtaget!!!
Du var säker nybörjare också en gång i tiden men någonstans längs vägen tappade du bort respekten för andra människor. I din ålder borde man veta bättre och jag skäms å dina vägnar!
---------------------

Jesper, det finns mycket du kan använda för att skapa en egen hemmastudio men du måste också sätta förväntningarna på rätt nivå.

Vad jag menar är att du kanske inte kan förvänta dig resultat i proffsklassen men väl att du kan lära av resultaten och bli bättre med tiden.

Du klarar dig ganska långt med en systemkamera och en vanlig blixt.

Läs gärna artiklarna på bifogade länken och om du inte grejar den engelskan så be någon att översätta den till dig.

http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/

Till "studion" kan du köpa tyg på IKEA eller i närmsta tygbutik för att skapa bakgrunder. Till och med ett vitt lakan kan fungera till att börja med.

Har du möjlighet att få tag på ett sånt huvud man har till peruker (perukstock kallas de ofta) i cellplast så har du ett bra objekt att öva på (som inte tröttnar heller).

Vill du investera lite mer pengar kan du fundera på bygglampor men jag skulkle nog ändå rekomendera att du sparar lite mer och köper riktiga studioblixtar på ex blocket. 1 blixt funkar att börja med men två om ekonomin tillåter ger dig mer möjligheter.

Köp eller låna en bok på biblioteket om ljussättning för att få inspiration/vetskap om hur det går till.

Bor du så att du kan gå en kurs för ex Janne Höglund (medlem här på fotosidan) så håller han kurser i ljussättning som ger dig bra grunder att öva vidare på egen hand. kostar förvisso ca 1100 med det ger dig mycket kunskaper innan du köper egna blixtar.

Kom ihåg att våga pröva - det är så du lär dig.

Mvh /Hasse
 
Jag har skaffat ett paraply, har testat lite med en vanlig (icke-studio) blixt. funderar på att använda en golvmatta som bakgrund.


Skulle vilja ha ett till paraply men det kostar pengar.
Kan inte nån ge mig lite pengar? Ja jag vet att jag skulle få mer pengar om jag jobbade mer men jag känner inte för det.
 
Det var med glimten i ögat jag menade det. Står massor i tidigare inlägg som är värda att läsa. Dessutom är det själva grunden i forumen att vi skall söka först.

Finns ingen anledning att vara upprörd.
 
Andreas Svensson skrev:
Det var med glimten i ögat jag menade det. Står massor i tidigare inlägg som är värda att läsa. Dessutom är det själva grunden i forumen att vi skall söka först.

Finns ingen anledning att vara uppr

Du gjorde helt rätt i att svara ironiskt. Ett forum fungerar inte på ett vettigt sätt om folk har sån attityd att de "startar en ny tråd för att dom inte pallar läsa i andra trådar där svaren redan finns"
 
etmj skrev:
Jag skulle kunna svara, men jag känner inte för det.

^^ett mkt korrekt svar

haha, vissa tillhör tydligen generationen som inte förstår sig på humor:p

eftesom de tfinns fler trådar omd et här än vad jag har hårstrån i näsan så är det värt att kolla igenom åtminstonde några av dem innan man gör en ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.