Shit...ja förlåt mig verkligen för språket, men visst är det kul att få respons för det man skriver. Nästa reflektion är att Omnibounce verkligen måste ha många älskare...
Kan det vara behovet av enkla lösningar på svåra problem som är orsaken tro? Jag menar att om alternativet är kostsamma lösningar eller mycket övning så föredrar man att "köpa" enkla sammanhang - även om de inte fungerar...
OK
Principen är enkel. Hur "mjukt" ett ljus uppfattas (jag går inte in på definitionen) beror på en sak, och en sak endast - ljuskällans storlek. Ju större ljuskälla, i förhållande till objektets storlek, desto mjukare ljus.
Så hur mycket större blir blixtens ljusöppning av omnibounce. Svar: noll.
Någon hänvisade till denna sida.
http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm
Snacka om idealiserad bild. Se det som säljtrick helt enkelt.
OK, rent teoretiskt korrekt, om ett antal parametrar stämmer med teorin...men gör det det?. Om du som fotograf litar så mycket till ej kontrollerbara omständigheter så förklarar det nog många besvikelser.
Tanken är att man genom viss diffusion/spridning av ljuset i plasten ska få tillräckligt mycket ljus att reflekteras av omgivningen, taket, väggarna och golvet för att det ska balansera det dirketa ljuset från blixten för att skapa ett mjukt ljus. Gratulerar. Med exakt rätt höjd till taket, om taket är vitt, om det inte finns någon matta på golvet, inget bord mellan kamera och objekt, ingen skymmande lampa i taket och med väggar som är bra reflekterande, helst utan färgstick så funkar det jättebra. Nästa gång är du i ett större rum, en aula, hur funkar det då? Eller tar du alla dina bilder på toan. Det är klart i ett stort badrum med vitt kalkel...om du planerar en längre fotosession där, då funker den...men å andra sidan funkar en vridbar blixt ännu bättre, så ...
Får jag fråga dig som använder omnibouncern...hur många sådana överväganden gör du innnan du sätter på och blixtrar med omni...Jag är ganska säker på att de flesta litar på "effekten" av plastbiten och bara blixtrar på. Dvs den gör mer skada än nytta. Utan plasten har du ca ett exponeringssteg mer att utnyttja när du - medvetet - riktar din blixt mot en för just denna bild lämplig reflektionsyta, antingen det är tak, väggar eller något annat som DU väljer.
Citat:
"...det är ju så att Nikons senaste och mest avancerade blixten SB-800 levereras med en omnibounce."
Ja, till min överraskning ser jag att man levererar en Diffusion Dome till SB 800. Från en bild utgår jag från att den ganska exakt motsvarar en OmniB.
Förutom det faktum att den ingår i leveransen är den enda information jag kan hitta på Nikons egna sidor om denna tingest följande:
SB-800 diffúz fényt adó dome-ja
Диффузный рассеиватель-п лафон, поставляемый с SB-800.
SB-800、SB-80DX用のバウンスアダプターです。 SB-800、SB-80DX標準付属品, Därutöver en på danska som säger ung "softbox som levereras tillsammans med SB800"
På svenska hittar jag ingenting, inte på engelska heller. Men det kanske finns. Om någon hittar något skrivet som visar att Nikon ställer sig bakom en god funktion av denna softbox så blir jag tacksam för en länk.
Annars verkar ju inte vara någon riktigt revolutionerande lansering av en perfekt produkt,i mina ögon. Snarare ett sätt att sälja något som folk köper. Bra avans säkert, även om det förstås inte är stora pengar.
Lita på mig, efter hur många skitbilder som helst med omniB på och efter att ha förstått åtminstone grundprincipen med mjukt ljus använder jag den till att lägga mina gem i på studion. Skaffa en hygglig reflexskärm i stället, eller använd de reflexytor som fínns där du plåtar. Då vet du vad du får.