Annons

Hemmabygge: Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)
robarb skrev:
Citat:

Bättre blixtbilder (mjukare ljus)

--jalle


Kan någon berätta hur man får ett mjukare ljus med bara en omnibouncer?

Om det nu är så enkelt varför har ingen av blixttillverkarna försett sina blixtar med en så enkel billig lösning som "alla" frågar efter?

Roland,

det är ju så att Nikons senaste och mest avancerade blixten SB-800 levereras med en omnibounce.

Hälsning.

lijepå
 
robarb skrev:
Citat:

Bättre blixtbilder (mjukare ljus)

--jalle


Kan någon berätta hur man får ett mjukare ljus med bara en omnibouncer?

Om det nu är så enkelt varför har ingen av blixttillverkarna försett sina blixtar med en så enkel billig lösning som "alla" frågar efter?

För att ibland behövs hårdare blixt, och då är det lättare att ha en liten plastbit att sätta på när detta behövs än att ha två blixtar
 
Shit...ja förlåt mig verkligen för språket, men visst är det kul att få respons för det man skriver. Nästa reflektion är att Omnibounce verkligen måste ha många älskare...

Kan det vara behovet av enkla lösningar på svåra problem som är orsaken tro? Jag menar att om alternativet är kostsamma lösningar eller mycket övning så föredrar man att "köpa" enkla sammanhang - även om de inte fungerar...

OK

Principen är enkel. Hur "mjukt" ett ljus uppfattas (jag går inte in på definitionen) beror på en sak, och en sak endast - ljuskällans storlek. Ju större ljuskälla, i förhållande till objektets storlek, desto mjukare ljus.

Så hur mycket större blir blixtens ljusöppning av omnibounce. Svar: noll.

Någon hänvisade till denna sida.
http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm


Snacka om idealiserad bild. Se det som säljtrick helt enkelt.

OK, rent teoretiskt korrekt, om ett antal parametrar stämmer med teorin...men gör det det?. Om du som fotograf litar så mycket till ej kontrollerbara omständigheter så förklarar det nog många besvikelser.

Tanken är att man genom viss diffusion/spridning av ljuset i plasten ska få tillräckligt mycket ljus att reflekteras av omgivningen, taket, väggarna och golvet för att det ska balansera det dirketa ljuset från blixten för att skapa ett mjukt ljus. Gratulerar. Med exakt rätt höjd till taket, om taket är vitt, om det inte finns någon matta på golvet, inget bord mellan kamera och objekt, ingen skymmande lampa i taket och med väggar som är bra reflekterande, helst utan färgstick så funkar det jättebra. Nästa gång är du i ett större rum, en aula, hur funkar det då? Eller tar du alla dina bilder på toan. Det är klart i ett stort badrum med vitt kalkel...om du planerar en längre fotosession där, då funker den...men å andra sidan funkar en vridbar blixt ännu bättre, så ...

Får jag fråga dig som använder omnibouncern...hur många sådana överväganden gör du innnan du sätter på och blixtrar med omni...Jag är ganska säker på att de flesta litar på "effekten" av plastbiten och bara blixtrar på. Dvs den gör mer skada än nytta. Utan plasten har du ca ett exponeringssteg mer att utnyttja när du - medvetet - riktar din blixt mot en för just denna bild lämplig reflektionsyta, antingen det är tak, väggar eller något annat som DU väljer.

Citat:
"...det är ju så att Nikons senaste och mest avancerade blixten SB-800 levereras med en omnibounce."

Ja, till min överraskning ser jag att man levererar en Diffusion Dome till SB 800. Från en bild utgår jag från att den ganska exakt motsvarar en OmniB.

Förutom det faktum att den ingår i leveransen är den enda information jag kan hitta på Nikons egna sidor om denna tingest följande:

SB-800 diffúz fényt adó dome-ja
Диффузный рассеиватель-п лафон, поставляемый с SB-800.
SB-800、SB-80DX用のバウンスアダプターです。 SB-800、SB-80DX標準付属品, Därutöver en på danska som säger ung "softbox som levereras tillsammans med SB800"

På svenska hittar jag ingenting, inte på engelska heller. Men det kanske finns. Om någon hittar något skrivet som visar att Nikon ställer sig bakom en god funktion av denna softbox så blir jag tacksam för en länk.

Annars verkar ju inte vara någon riktigt revolutionerande lansering av en perfekt produkt,i mina ögon. Snarare ett sätt att sälja något som folk köper. Bra avans säkert, även om det förstås inte är stora pengar.


Lita på mig, efter hur många skitbilder som helst med omniB på och efter att ha förstått åtminstone grundprincipen med mjukt ljus använder jag den till att lägga mina gem i på studion. Skaffa en hygglig reflexskärm i stället, eller använd de reflexytor som fínns där du plåtar. Då vet du vad du får.
 
Senast ändrad:
Jag har en SB-800 och där medföljer ett häfte som visar exempelbilder med olika blixtfunktioner. Diffuseringen används där i samband med bounce för att få ett ännu mjukare ljus. De rekommenderar också att blixten riktas uppåt 60 grader (med normalhögt tak) för bra resultat och att vidvinkeladaptern används för att få mjukast möjliga ljus.
 
robarb skrev:
Principen är enkel. Hur "mjukt" ett ljus uppfattas (jag går inte in på definitionen) beror på en sak, och en sak endast - ljuskällans storlek. Ju större ljuskälla, i förhållande till objektets storlek, desto mjukare ljus.
Sant, bara flika in med ytterligare en synpunkt, den relativa storleken (dvs med avståndet medräknat som faktor). Solen är vansinnigt stor men med tanke på att den är så långt borta blir den "liten" igen. Som alla vet är solen en "hård" ljuskälla.

Riktningen spelar också in. Är ljuset riktat så fyller det inte ut skuggor utan framhäver strukturen och det blir hårdare skuggor. Det går att skapa stora ljuskällor som är riktade men det tillhör inte vanligheterna. Ofta gör man det medvetet för att få en viss effekt.

Ja, till min överraskning ser jag att man levererar en Diffusion Dome till SB 800. Från en bild utgår jag från att den ganska exakt motsvarar en OmniB.
Jag hade en Omnibounce till min SB-28 och skillnaden är att den till SB-800:an medföljande diton trycker in den knapp som gör att SB-800:an känner av att diffusion dome:n sitter på plats.

Förutom det faktum att den ingår i leveransen är den enda information jag kan hitta på Nikons egna sidor om denna tingest följande:
Det finns nämnt i manualen till SB-800, bland annat sidorna 98-101, och i det exempelhäfte som medföljer blixten, sidan 5.
 
robarb skrev:
Tanken är att man genom viss diffusion/spridning av ljuset i plasten ska få tillräckligt mycket ljus att reflekteras av omgivningen, taket, väggarna och golvet för att det ska balansera det dirketa ljuset från blixten för att skapa ett mjukt ljus. Gratulerar. Med exakt rätt höjd till taket, om taket är vitt, om det inte finns någon matta på golvet, inget bord mellan kamera och objekt, ingen skymmande lampa i taket och med väggar som är bra reflekterande, helst utan färgstick så funkar det jättebra. Nästa gång är du i ett större rum, en aula, hur funkar det då? Eller tar du alla dina bilder på toan. Det är klart i ett stort badrum med vitt kalkel...om du planerar en längre fotosession där, då funker den...men å andra sidan funkar en vridbar blixt ännu bättre, så ...

Om jag förstår ditt resonemang rätt så tror du att omnibouncern ska användas med blixt rakt på? Eller missuppfattar jag dig?

Detta är i alla fall den största missuppfattningen ang. omnibouncen. Den är gjord för att användas vid reflektrat ljus exempelvis mot tak, när man reflekterar mot tak utan bounce så får man ofta dålig utlysning i ögon mm. för mycket av ljuset träffar uppe på huvudet på modellen (kan regleras med vinkling men blir sällan riktigt bra). Omnibouncerns uppgift är att sprida ljuset uppåt, ngt. åt sidorna samt sist men viktigast en del rakt fram! Man får då en bättre utlysning i ögon & ansikte. Med omnibounce så slipper man hålla på att ändra vinkel på blixten beroende på avstånd till motivet på samma sätt som utan.

Omnibouncern har i det närmaste ingen verkan om man inte riktar blixten mot tak eller vägg som många verkar tro, därför får den ofta skäll för att vara verkningslös vilket den också är vid felanvändande.

Om man tar sig tid att läsa den info som tillverkaren har så framgår detta klart & tydligt. Om man vill ha diffussion vid blixt rakt på så är det helt andra, större lösningar, som gäller.

Ni som nu ska bygga själv måste alltså fundera på detta, hur den ska vara konstruerad för att sprida ljus framåt trots att ni vinklar blixten, ett mellanrum mellan plasten & blixten är bl.a en förutsättning...
 
Senast ändrad:
robarb skrev:
Någon hänvisade till denna sida.
http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm


Snacka om idealiserad bild. Se det som säljtrick helt enkelt.

OK, rent teoretiskt korrekt, om ett antal parametrar stämmer med teorin...men gör det det?. Om du som fotograf litar så mycket till ej kontrollerbara omständigheter så förklarar det nog många besvikelser.
Ditt resonemang här förstår jag inte?

Exemplet du hänvisar till må vara idealiserat (reklam) men det visar ju skillnaden mellan Omnibounce med 45 graders vinkling samt blixt rakt på utan OB, huruvida skillnaden blir så stor som sägs ska vi låta vara osagt men jag lovar dig, skillnaden i praktiken är rejält stor!

En ännu större skillnad märks om man kör med OB + vinkling samt utan med vinkling, utan så får man lätt dessa håligheter i ögon mm.

Att det sedan finns tillfällen då riktad blixt inte är möjligt var en annan sak, detta gäller dock oberoende om man har bouncern monterad eller ej.

En sak som gjort att många missuppfattat bouncern tror jag är att man i media (tv) sett sååå många pressfotografer med omnibounce monterad använda den riktad rakt fram, tror att dom gör det p.g.a att dom inte ids montera bort den till & från & oftast har kraft så det räcker i blixten...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.