Annons

Hemmabygge: Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Jag fick en idé om att göra något själv som diffuserar blixtljuset. Omnibounce är väl dem mest kända och kostar till min blixt ca 270:-.

Jag utgick från en Heinz ketchupflaska och skar till en passande bit. Den böjdes till form och sedan tejpade jag ihop gavlarna med svart "Silvertejp" (Biltema 14:90). Jag tejpade både från insidan och utsidan så att klistret på tejpen fastande i den andra tejpbite, för att undvika att tejpen fastnade på blixten.

Är ganska nöjd med konstruktionen i förhållande till priset.

Funktionen däremot måste jag testa lite mer men kanske skulle det bli bättre med lite "mjölkigare" plast.

Kanske det här inspirerar till ännu bättre utgångsmaterial och lösningar.
 

Bilagor

  • bouncer.jpg
    bouncer.jpg
    26.7 KB · Visningar: 1,453
Jättebra!
Jag har ofta undrat varför vi fotografer låter oss blåsas på flera hundralappar för en plastbit som kostar 3:50 att tillverka.

Ett tips: Självhäftande kardborrband är bra för att fästa plastkoppen på blixten. Finns bl.a. på Biltema.
 
De som fotograferar med film kan pröva en annan variant på en provisorisk Omnibounce:

Skär bort botten på en vit filmburk, så att du får ett rör. Slitsa röret på längden och kläm fast det på blixten. Fjäderkraften i plasten är tillräcklig för att plastkoppen ska sitta stadigt.

En bra Omnibounce i nödsituationer! (förutsatt att man har en liten armekniv i fotoväskan...)
 
Kardborre

Bra tips med karborre.

På min Nikon coolpix 4500 byggde jag strut för att kunna se bättre på skärmen i solsken, den färste jag med kardborre.

Dessvärre får man tänka sig för, i mitt fall fastnade kameran i kameraväska och när jag drog upp kameran satt kardborren kvar i väskan ... :)
 
Gör plast mjölkig!

Plasten kan göras mer diffus genom att slipa på ytan med sandpapper. Jag har själv använt på plexiglas med gott resultat. Prova dig fram på olika plaster med finare eller grovare sandpapper.
 
Jag ska inte förstöra nöjet som finns med att bygga saker själv men jag måste försvara omnibounce litegrann.

Dom får ofta kritik för att vara dyra men man ska tänka på att den görs till i princip alla förekommande blixtar på marknaden & har gjorts så i många år, dessutom så är dom outslitbara, fungerar alltid & sitter bra. Jag tycker den är värd 270 kronor.

Det i mina ögon enda intressanta med att bygga en egen är då om man på nåt sätt kan bygga den bättre rent funktionsmässigt, nu är det ju inga komplicerade saker & jag tror att det blir svårt då omnibounce är ganska så optimerad i sin enkelhet.

Men som sagt, det är kul att bygga...
 
Omnibounce till Nikons och Canons mest populära blixtar prånglas ut i stora upplagor och är superbilliga att tillverka. Jag är övertygad om att man skulle kunna sälja dem för under en femtiolapp och fortfarande göra god vinst.

Men priset styrs ju som vanligt av utbud och efterfrågan, så det är väl bara att gratulera tillverkaren som har lyckats hitta en lukrativ bransch med få konkurrenter och prisokänsliga köpare. :)
 
Du verkar ju ha järnhård koll på hur billigt det är att tillverka denna pryl till de flesta blixtarna på marknaden så jag kan ju inte säga emot...

Att sedan prisokänsliga köpare som inhandlat kamerautrustning för tiotusentals kronor inte har råd med 270 kronor på en pålitlig pryl som funkar är dock lite konstigare.

Jag motsätter mig inte hembyggande men tycker att denna pryl fått obefogat mycket skäll, den är kanske för dyr men det finns det sååå mycket annat på fotomarknaden som också är.
 
Om man jämför med vad simpla plastprylar kostar i alla andra sammanhang så inser man att 270 spänn är dyrt. Jag gissar att en EOS20 eller en D70 skulle kosta sexsiffriga belopp om de hade samma procentuella vinstmarginal. Men det är bara en gissning, som sagt.

I övrigt håller jag givetvis med dig om att många fotoprylar är omotiverat dyra.
 
Läste någon gång för ett tiotal år sedan att T-spritflaskor var bra att bygga omnibounce med. Kanske något att testa som alternativ till Heinz...
 
Lite tips för att öka "mjölkigheten"

Alternativ 1: Många polymerer är semikristallina men tvingas amorfa (transparenta) genom produktionsledet (blablabla). Testa att värma lite försiktigt på plasten så kanske den blir opak. På detta vis kan man ibland få helt transparenta plastmaterial att bli "mjölkiga".

Alternativ 2: Detta är kanske det enklaste av de båda. Testa att ta lite aceton på ett område. Aceton är snuskigt effektivt på att strula till finishen på en plastprodukt. Resultatet borde bli det samma som ovanstående men med den skillnaden att det främst påverkar ytan. Dessutom blir man ju härligt lullig efter ett par timmar i ångorna. Plexiglas brukar bli fint mjölkig av detta om jag inte missminner mig.

Alla försök utförs på egen risk. Se upp med självantändning i ugn. :)

Angående att tillverka själv: Det är ju inte målet utan resan som är det roliga. Att själv tillverka en pryl är ju fantastiskt tillfredställande.
Vissa tycker ju exempelvis att det är roligt att laga mat och jag klandrar ju knappas dem för det även om det finns experter som sysslar med det hela dagarna.
 
Funderar på om Coop x-tra´s sköljmedelsflaska kommer att funka. Det är mjölkig plast med lite struktur.
Försökte scanna in en del av flaskan för att visa. :)
Obs! Färgerna stämmer inte riktigt med verkligheten. Plasten är vit egentligen.
 

Bilagor

  • sköljmedel400.jpg
    sköljmedel400.jpg
    42.6 KB · Visningar: 1,205
Jo, för det är ju sällan som jag går i vinst på det hela om jag räknar ut den tid som jag lägger ner för att tjäna en krona här och där. Ofta så är det effektivare att jobba övertid och köpa mojen.

Sedan så är det ju en helt annan sak att serietillverka prylar. Det blir inte billigt, i alla fall inte för den första serien.

--jalle


TordSonander skrev:
.
Angående att tillverka själv: Det är ju inte målet utan resan som är det roliga. Att själv tillverka en pryl är ju fantastiskt tillfredställande.
Vissa tycker ju exempelvis att det är roligt att laga mat och jag klandrar ju knappas dem för det även om det finns experter som sysslar med det hela dagarna.
 
varför finns det inga stora kunkurenter?
finns det någon färdig produkt till min Z2s blixt för att mjuka upp ljuset? jag tycker att det blir alldeles för starkt.
 
Jag är en sån där pysselgubbe som provar lite egna lösningar ibland och har just gjort ett prov med Heinz ketchupflaskor som bouncer på en blixt och med diafilm i kameran. Idag sitter jag tyvärr 30 mil hemifrån men ska visa några "utan och med bilder" på vår lilla våtsugare i källaren (det var den enda som ville ställa upp) när jag kommer hem i nästa vecka så kan ni ju fundera över resultatet.
 
För att spara tid eller pengar...svara först på frågan:

Vad ska jag me´ plastmojängen till? Någon fotonytta gör den ju inte i alla fall...

...men okej, lite terapi kan det ju vara att pyssla i dessa dagar...
 
Bättre blixtbilder (mjukare ljus)

--jalle


robarb skrev:
För att spara tid eller pengar...svara först på frågan:

Vad ska jag me´ plastmojängen till? Någon fotonytta gör den ju inte i alla fall...

...men okej, lite terapi kan det ju vara att pyssla i dessa dagar...
 
En filmbehållare som är mjölkfärgad fungerar bra. Tag av lock och botten och slitsa upp den på längden och kläm fast den över blixten.

Ett annat knep är att med hjälp av en gummisnodd fästa ett visitkort i bakkant på blixten så den sticker upp över blixtkällan. Rikta blixten mot taket och ljus kommer att reflekteras på visitkortet in i ansikten och lätta upp detta vid inomhusfoto när blixten slås i taket.
 
Citat:

Bättre blixtbilder (mjukare ljus)

--jalle


Kan någon berätta hur man får ett mjukare ljus med bara en omnibouncer?

Om det nu är så enkelt varför har ingen av blixttillverkarna försett sina blixtar med en så enkel billig lösning som "alla" frågar efter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.