Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt omöjligt med kameraväskor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Har för närvarande en Dynax 5D som skall bytas ut till en A700. Det är väl i den vändan som jag tänkte skaffa mig en bra kameraväska också.

Problemet är att jag är helt vilse trots att jag läser igenom andras trådar osv. Jag vet helt enkelt inte om väskorna uppfyller kraven. Storleken spelar ingen roll egentligen, bara allt får plats.

Vad som ska få plats:

Kamerahus + monterad normalzoom.
Ett Tele.
Sigma 10-20
Sigma 20 f1.8
50mm f1.7
Plats för filter, minneskort och mellanringar.
Gärna extra utrymme för tex portabel hårddisk eller/och batteriladdare.

Möjlighet att fästa trebensstativ är också önskvärt.

För det jag har nu räcker helt enkelt inte till.. det slutar med att jag tar en stor papperskasse, slänger ner min lilla kameraväska i den tillsammans med det som inte fick plats.

Är det en hockeytrunk jag behöver? Jösses.. känns helt hopplöst. Förlåt att jag inte lyckats fundera ut en väska på egen hand, men jag är som sagt vilse.

Först så går det upp...så går det.....

Detta är något man måsste gänom.
När man köper systemkamra och väska
.
Man köper på sej greier.....och ny väska, så
köper man på sej greier.....och ny väska, så
köper man på sej greier.....och ny väska, så
orkar man inte att bära,så
lämnar man grejer hemma...och saknar den mindre väskan, så
säljer man greier.....och köper mindre väska, så
går det upp o ner till........

Planlägga och inte bära ryggen sönder, är en god tanke.
Jag är inte den rätta till at hjälpa dej med valet :-(
Men lycka till /Erik J

Lowepro Slingshot 300 AW.

En sån blev det.. fick hem den idag och har lastat in lite pryttlar redan, tror det blir en bra väska för min utrustning :)

Den portabla hårddisken fick ett perfekt utrymme, återstår bara att se hur jag ska packa resten.

Återstår att se om man kan fästa stativet nånstans..

Slingshot 300 väskan är ju bra och smidig för kortare turer. Det jag tycker är negativt är att jag saknar en gummerad yta på bärremmen, om man inte spänner fast väskan runt höften så glider den lätt av axeln. På längre turer känns det även ganska rejält i axeln pga den enda remmen. Kan ibland tycka att den blir lite stor, men det är ju enda slingshot modellen som tar ett fullstort kamerahus med batterigrepp.

Då packar jag min med en 1DMK3 med 70-200mm, 17-40mm, 90mm, blixt, mellanring, konverter och ett par minneskort och det finns ju plats över till diverse småsaker.

Sen tog det ett bra tag innan jag hittade regnskyddet - men det är ju knappast väskans fel ;)

Annars är det ju ett utmärkt format som sväljer oväntat mycket i förhållande till sin storlek.

Ett ständigt problem...

....men en början på en lösning är att hålla sig med några olika för olika situationer!

mvh
PL

Kan hänga på och säga att jag är i stort behov av en ny kameraväska. Men med lite tur så kommer tomten med en crumpler åt mig (det enda jag sa åt tjejen att jag velade ha, i hopp om att hon inte hittar något annat skräp och köper en ny väska åt mig :D).

Detta får jag plats med i min LowPro Micro Trekker 100:
Canon EOS 30D, med 75-300mm objektiv.
55-200mm objektiv
18-55mm objektiv
28-90mm objektiv
Raynox 2,2x telelins
Fisheye objektiv
Diverse cokin tillbehör
Batteriladdare, diverse kablar, batterier, minneskortläsare och lite annat småplock.

Allt det där:
http://linuxdump.mine.nu/~synthetic/gear.jpg

Ser ut såhär nerpackat:
http://linuxdump.mine.nu/~synthetic/backpack.jpg

Kan tillägga att när jag bara ska ut en snabbis så packar jag ner objektiv i min axelväska och har kameran hängades runt axeln. Känns inte så nödvändigt att bära med sig allt :)

alex.odman skrev:
Minitrekker AW, tyvärr utan stativfäste i den nya versionen av denna klassiker.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559378

Minitrekker 2 AW, lite större och med stativficka och spänne för detta. Inbyggt regnskydd att dra över.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559379

Lycka till!

Den första du nämnde är original 'MiniTrekker' och heter inte AW.
Har inget regnskydd. Saknar stativfäste. Har spännöglor under botten.

Den andra heter 'MiniTrekker AW'.
Har regnskydd. Har stativfäste på framsidan. Saknar spännöglor undertill. Storleken lika.

Jag bumpar denna tråd i hopp om lite tips.

Jag skulle vilja ha en kameraväska som uppför sig som en cykelbudsväska. Är slingshotmodellerna rätt val eller finns det andra alternativ?

Jag söker alltså en stabil axelväska som är "låst" på ryggen, men samtidigt går att svinga fram på magen och ta utrusting.

Om jag får önska skulle jag vilja att utseendet går mot budväskehållet också. Jag försökte sy en insats till en enklare budväska men resultatet blev inte så bra. Det är också bra om den går att tvätta i maskin =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar