Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt ny canon 7d. Problem!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju knappast ett problem med 4GB begränsningen.

vi håller på med 25st halvtimmes avsnitt på en grej, och 4gb blir c:a 12minuter lång scen ..och det är rätt långt ;)

1280p 25fps (50 shutter)

Väljer du 720p blir det lika stora filer och sämre resultat (skala hellre ner)

Videofiler på dSLR är begränsade av antingen 4GB (max filstorlek i FAT filsystem) eller 29min 59s (EU-regel där kameran övergår från att vara stillbildskamera till videokamera med högre tullsats), beroende på vilket som kommer först. Att det är FAT filsystem kommer från en standard som kameratillverkarna alla håller sig till: http://en.wikipedia.org/wiki/Design_rule_for_Camera_File_system
Om det är en EU-regel borde den gå att knäcka utav CHDK eller via ex Magic lantern. Frågan är dock fortfarande hur mycket längre man kan spela in på FAT.

Senast ändrad:
Om det är en EU-regel borde den gå att knäcka utav CHFK. Frågan är dock fortfarande hur mycket längre man kan spela in på FAT.

Tills filen är 4GB stor. För 1D IV är bitrate 165 MB/minut i 640x480 vilket ger 24 minuter video per fil, och 330MB/minut i HD vilket ger 12 minuter video. Det är väl samma för 7D skulle jag tro, kolla om det finns bitrate angivet i manualen.

Det har diskuterats en hel del om att man skulle kunna starta om inspelningen automatiskt till en ny 4GB fil när man nått 4GB, men jag tror inte det är aktuellt för det skulle ju också göra kameran till en "videokamera". dSLR är ju ingen videokamera utan en stillbildskamera med viss videofunktionalitet, snart kommer riktiga videokameror baserade på samma sensorteknik, och då kan man spela in längre klipp, med autofokus osv.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS