Annons

helt grön på Mac - några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Utan några som helst nostagilska tårar tar jag farväl av PC världen och köper mig en Macbook pro 13"

Men jag har aldrig någonsin ens suttit framför en mac så undrar om det finns något jag ska tänka på eller om det är något viktigt att snappa upp (som kul programvaror, inställningar, vart sitter on/off knappen osv.)

Jag köpte en med 2GB RAM och 160GB hårddisk, vill byta till en 500GB disk och 4 GB RAM, finns det något speciellt märker eller modell som funkar bättre än andra? något rekommenderar att jag ska köpa?
 
Hej!

Utan några som helst nostagilska tårar tar jag farväl av PC världen och köper mig en Macbook pro 13"

Men jag har aldrig någonsin ens suttit framför en mac så undrar om det finns något jag ska tänka på eller om det är något viktigt att snappa upp (som kul programvaror, inställningar, vart sitter on/off knappen osv.)

Jag köpte en med 2GB RAM och 160GB hårddisk, vill byta till en 500GB disk och 4 GB RAM, finns det något speciellt märker eller modell som funkar bättre än andra? något rekommenderar att jag ska köpa?

Har du redan beställt maskinen? Om inte tycker jag att du ska överväga att beställa med den mängd minne och hårddisk du vill ha istället för att byta i efterhand. Det brukade vara så att det blev mycket billigare att beställa ingångsmodellen och sedan uppgradera själv, men när jag beställde i somras gick det på ett ut. Jag har inte kollat på minnespriserna på ett tag, men de minnesmoduler du ska ha till datorn är dyra. Du måste köpa rätt minne. Kingston har jag köpt ifrån tidigare utan några problem. De har en konfigurator du kan använda så att du vet att du får rätt.
 
Lite tips på foto-relaterade program:

Sofortbild - för att fotografera med datorn kopplad till kameran. Gratis, men fungerar väldigt bra (bara för Nikon än så länge).

VueScan - om du ska scanna och vill ha ett bra någorlunda billigt program.

Och sedan förstås Aperture eller Lightroom (själv kör jag Lightroom).

Joakim
 
För inköp av minne rekommenderar jag www.dustin.se om du har firma, annars www.dustinhome.se. Där finns också Kingstons minneskonfigurator.

Program till Mac finns ganska mycket. Sök på nätet på det du vill ha programmet till och Mac så kommer du att få en massa träffar.
 
Kolla hemsidan...

Du kan ju alltid kolla apple.se och kolla filmerna för dom som byter från pc till mac. Det kan nog ge dig en del grundkunskap!
När det gäller foto kör jag Aperture från Apple
 
När du väl sitter framför datorn kommer det att klarna. Det är jag övertygad om ;)

Av och På knappen sitter uppe till höger vid tangentbordet. Men den behöver du sällan använda. Viloläget funkar alldeles utmärkt. Jag kommer knappt ihåg själv när jag stängde av min dator sist.

Jag tror med största sannolikhet att Lightroom funkar bättre på din dator än Aperture. Aperture kräver mycket minne, snabbt grafikkort och en snabb disk.
 
Jättetack!

Vilken snabb respons!

Jättekul med alla tips! ska börja gå igenom dom under dagen!

Lite av det jag läste igenom:

Kommer köra lightroom och PS CS4 på maskinen

Vill uppgradera till 500GB 7200rpm disk, har bara tittat på inet.se men hittat en del bra och billiga diskar kring 1000;-

RAM minne känner jag mig mer osäker på, finns det några rekommendationer på vad som är bra att använda? Har letat efter 4GB kort för att sätta in totalt 8 GB men kommer troligen nöja mig med 4 GB (2x2024GB) eftersom priserna är bra på dom just nu!
 
Hej!

Utan några som helst nostagilska tårar tar jag farväl av PC världen och köper mig en Macbook pro 13"

Så... du säger adjö till PC-världen genom att köpa en ny PC? Grattis.

Tillåt mig göra en kameraliknelse.
"Utan några som helst nostagilska tårar tar jag farväl av DSLR världen och köper mig en Nikon D300"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.