Annons

Helt grön, hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaparn

Ny medlem
Jag är helt grön på alla områden inom naturfotografering. Jag är dock biologi student så ett högt naturintresse/kunskap finns i allra högsta grad. Jag tänker nu helt på egen hand lära mig att ta schyssta naturbilder så jag behöver hjälp. Vilken typ av kamera ska jag välja: kompakt mellan eller system? Ska jag köpa en sjukt dyr (över 6000) eller jobba mig upp? Vilka tillbehör behöver jag, xtra objektiv el. dyl? Är det dumt att lära sig helt själv?

Jag fattar att detta är många frågor och just den om kamerorna är kanske omöjlig att svara på, men om det finns en vänlig själ därute skulle jag bli tacksam för minsta lilla tips

Köp en superzoom till at börja med.
Tex Canon powershot S3IS den har väldigt snab zoom som jag tycker är bra att ha 1,5 sekunder vidvinkel till tele och det gåtr att som alångsamt.

Sen om du tycker att du växt ur kameran köp en systemare med 70-300 obektiv.

Med vänlig hälsning Robin

Senast ändrad:
Hur är det med extrema närbilder med en sån kamera? Går det att köpa objektiv till den? Kollade upp den på prisjkat å den var ju helt i min prisklass, nån annan som kan rekomendera den?

Som sagt, är helt grön. Vad är en vidvinkel och en telekonverter. Om nu vill byta upp sig efter ett par år, vad är ett eventuellt andrahandsvärde på en sådan kamera

Goddag, Anders.
Välkommen till Fotosidan.
Vad roligt att du vill fotografera natur!
Med all respekt för din fråga så vill jag ändå rekommendera dej att titta runt lite i forumen under tiden du väntar på köpråd från oss, "alla snälla människor". Det finns säkert många som vill tipsa och hjälpa dej, men det är också viktigt att du själv tar besluten o inte låter något enskilt "råd" bestämma.
Om du har svårt med facktermerna så blir det ju inte precis lättare. Det finns en guldgruva att ösa ur här på Fotosidan , men du bör också avsätta några timmar att klicka runt och finna dem. Kameraköp i dag är sannerligen inget "one-click trick" om man är osäker.
Vänligen Gabbe, Aneby

Dåligt andrahandsvärde

Du kan inte heller räkna med att få något för en digital kompaktkamera om du säljer den om några år. Jo, nåt får du, kanske 10-20% av vad du gett. Den digotala utvecklingen går snabbt och en kamera sjunker kanske 20-40 % på ett år - om man köper en ny likadan ett år senare (ifall den ens går att få tag på!)

Jag skulle nog råda dig till att köpa en billig begagnad systemkamera (typ D50, D70 eller 350D) och ett hyfsat allroundobjektiv. Då kommer du undan ganska billigt och har möjlighet att uppgradera optiken varefter du kommer på vad du behöver/tycker är kul.

Att köpa en bra superzoom KAN vara ett alternativ, men du får en systemkamera för samma pengar. Billigaste 350D i EU nu borde ligga strax över 5000 med kit-gluggen. (Vet inget om andra märken). Kolla www.prisjakt.se mm.

Jag är också biolog och jag kan säga direkt att du mest troligt kommer att hitta helt andra nischer att fota än "andra", just på grund av kunskapen bakom all form och funktion. Då är det extra kul med friketen bakom en systemkamera.

Naturkamera ..

Hej Anders
En superzoom är ju liten, lätt och mångsidig inom dess givna ramar men, kvalite och flexibilitet når inte upp till SLR-kameran, framför allt inte i sämre ljusförhållanden. Med en SLR kan du "byta"upp dina objektiv till ljus-starkare/skarpare varefter du får råd. Det finns gott om beganat som ligger inom din prisklass.
Mvh Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar