ANNONS
Annons

Helt grön, D90, D5000 eller D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frogfoot

Medlem
Hej alla,

Nu har jag bestämt mig för att kliva in i ännu ett "nördträsk", jag brukar göra det titt som tätt. Jag har varit sugen på en systemkamera länge nu. Jag är i princip helt grön men räknar med att lära mig massor.
Så, jag är ute efter en kamera som ska räcka några år. Har varit helt inställd på en D90 men det finns ju fler att välja på, min uppfattning är att D300 faller bort med tanke på pris och prestanda. När man läser och ser jämförelser verkar ju D5000 vara bättre på vissa saker och sämre på andra jämfört med D300. Måste säga att D90 var skön att hålla i, D5000 kändes liten.
Vad tror ni prestandamässigt, grön som jag är, kommer jag att märka stor kvalitetsskillnad mellan D90 och D5000? Mediamarkt säljer D5000 +18-75, 75-200, väska och 2GB för 10500 i morgon. Många beskriver den som en pimpad D40 m.m. är den så dålig?

Mvh Henke

Kvalitetsskillnaden mellan D90 och D5000 är nog marginell. D300 ligger dock i en helt annan klass. Jämför man dessa framstår D90/D5000 som plastleksaker. Menar du bildkvalite är skillnaden liten.

Kapar tråden lite. Det verkar ju vara lite ont om kameror så här i semestertider. Prisskillnaden är ju ganska stor mellan D90 och D5000. D90 brukar kosta runt 11000kr mrf 18-105 gluggen medan D5000 ligger på 9000kr med samma glugg. Tycker att Nikon saknar en dslr i det lägre segmentet då ingen av dessa platsar som instegskamera vad det gäller pris. Efter att D40 försvann och nu även D60 så finns det inget under 6000kr från Nikon.

Står i valet och kvalet och vet inte vad jag ska välja?

Att tänka på är att D5000 inte har en inbyggd focusmotor vilket D90´n har. Det gör att du kan använda fler objektiv med såsom den billiga och bra 50mm 1,8D osv. För tydlighetens skull så går det väl att använda 50mm 1,8D på D5000 också men som sagt utan autofocus.

Säljer alla mediamarkt D5000 kameran för det priset imorgon? Såg idag att de har en 30mån finanseringskampanj nu där det inte är någon avgift eller aviavgift så vart lite sugen på en kamera.

Om jag vore som dig skulle jag välja D90, då får du en mycket bra kamera. När det gäller bildkvalité så är faktiskt D90 snäppet bättre än D300 vid lite högre ISO, vilket säkert beror på att D90 har lite nyare teknik än D300.

D90 är lite plastigare än D300, men den är välbyggd och känns ändå mycket rejäl. Välj D90:an så har du pengar till objektiv.

D90 vs D300

Jag skulle valt D90 framför D300 då D90 är en D300 i mindre och lättare hus som dessutom kan filma i HD (720), 8.990 SEK. Som det har nämnts i denna tråd så är det en modernare kamera. Dessutom väger D90 205 gram mindre.

Har själv en D300 så jag kan grunda mina åsikter på verkligt användande.
Angående objektiv. Jag skulle börja med Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR, 6.096 SEK och sedan komplettera med Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED, 6.250 SEK.

Alla priser hämtade på CyberPhoto men det är ju bara att gå till någon prisjägare för att få bästa pris.

CP skriver om D90:
Nikon D90 - systemfilmare
Det var kanske bara en tidsfråga men Nikon blev först med en systemkamera som kan filma (HD 720p). Nya Nikon D90 har dock massor med andra förbättringar och nyheter gentemot föregångaren och trotjänaren D80. En ny CMOS sensor med 12,3 Mpixel känns helt rätt, och modellen har samma högupplösta 3,0" skärm som storebröderna D300/D700/D3 och som gör Live View-funktionen mer användbar än någonsin. D90 har mycket prestanda och kvalitet från sina storebröder i proffssegmentet men samtidigt enkelheten och användarvänligheten från konsumentkamerorna D40/D60. En tungviktare i lättviktskläder.

- 12,3 Mpixel CMOS sensor
- 3,0" Live Wiev LCD med VGA upplösning
- Expeed bildprocessor
- Inbyggd dammborttagning
- 11 punkters AF med bl.a. ansiktsprioriterad AF och 3D-tracking
- ISO upp till 6400
- Kan filma i HD 720p (1280x720p) med 24 bilder/sek med ljud
- Avancerad "scene recognition" som analyserar bilden, bl.a. med ansiktsigenkänning etc.
- Live-View med kontrast AF
- Flera olika lägen för bildkontroll, bl.a. D-lighting
- Pentaprismasökare 96% täckning med möjlighet till rutmönster
- Bildbehandling i kameran, bl.a. distorsions kontroll
- Seriebildstagning 4,5 bilder/sek upp till 23 JPEG
- 0,15sek uppstartstid
- HDMI anslutning
- Stöder Nikon Creative Lighting System

Tack för alla inputs, det var Mediamarkt i Norrköping jag var inne på. De väntade på D90-leverans sedan över en månad. Tänkte också haka på det finansieringserbjudandet. Fick jag välja skulle jag nog ta ett D90 Kit+AF-S VR 70-300. Får se om jag kan hålla mig i morgon, vill ju som sagt helst ha en D90 och sen komplettera lite som nämndes i tråden.

/Henke

Var på Mediamarkt idag, nä det blev ingen D5000. Får min D90 nästa vecka. Vet inte om det blir något kit med objektiv ännu. Om jag ska ta med två objektiv, vilka rekommenderar ni då? Fabrikat? 18-70 och 70-200? VR? 1,8? o.s.v.

Bl.a. storleken/vikten, möjlighet till batt. grepp samt känslan i helhet gjorde att det blev D90. Känner att jag skulle ångrat mig med D5000.

Mvh Henrik

Tror du kommer bli hur nöjd som helst! Köpte också en D90 som första systemkamera och Det känns bra i efterhand att jag inte valde den lite mindre canon 450. Nu kör jag alltid med batterigreppet på för den lite extra tyngden och storleken.

Så, då var köpet gjort.
Det blev D90,
DX 18-551 :3,5-5,6G VR,
DX 55-200 1,4-5,6G VR
Blixt SB600
Batterigrepp
plus lite filter m.m.

Har redan provat och är grymt nöjd utan att ha ställt in nånting så jag dyker nu ner i teoriboken :)

/Henke

Hej Henrik!
Såg nu att du valde en D90! Säkert bra val. Tur att du inte köpte en D300a nu! Jag är själv på jakt efter en ny kamera och har luskat massor om jag ska köpa en D300, D90 eller D700! På min jakt har jag lärt mig super mycket. Framförallt att Nikon har slutat tillverka D300an.....och nu ryktas det om att det kommer en ny D300 i aug. Någon skvallrade oxå om att D700an snart skulle få en uppföljare. Tillverkarna vet vad de gör :)...money flow för oss :)! Lycka till med din D90 och jag rekommenderar dig att köpa Tokina 11-16mm 2.8! Kanon objektiv :)!

So long / Agneta

Hej Henrik!
Såg nu att du valde en D90! Säkert bra val. Tur att du inte köpte en D300a nu! Jag är själv på jakt efter en ny kamera och har luskat massor om jag ska köpa en D300, D90 eller D700! På min jakt har jag lärt mig super mycket. Framförallt att Nikon har slutat tillverka D300an.....och nu ryktas det om att det kommer en ny D300 i aug. Någon skvallrade oxå om att D700an snart skulle få en uppföljare. Tillverkarna vet vad de gör :)...money flow för oss :)! Lycka till med din D90 och jag rekommenderar dig att köpa Tokina 11-16mm 2.8! Kanon objektiv :)!

So long / Agneta

Hej, intressant förslag, nåt sånt blir nästa investering.
För det ovan inklusive Nikons väska och minne så gav jag 16850:-
Känns som en bra affär.

Ha debra.

/Henke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar