ANNONS
Annons

Helmut Newton död

Produkter
(logga in för att koppla)
Tusan också.
Ännu en av de stora borta.

Jag har träffat honom som hastigast under fotomässan för några år sedan.

Gillade honom, han var sympatisk och en av få fotografer som kunde förklara varför hans bilder såg ut som de gjorde.

Jag gillade hans bilder
synd att han gått bort
såg hans utställning i Köpenhamn i höstas
tragiskt... men karln var 84 så det kanske inte var helt oväntat om man säger så

If you got to go, go with a bang! Som Jokern i Batman brukar säga!

/Joakim - som har usel galghumor!

Det var mycket pga hans bilder som jag började att plåta. Jag tycker det är mycket synd att han gick bort och jag fällde t.om. en tår pga det.

121an skrev:
Finns det någonstans där man kan se vad han har gjort????

Inte för att jag vill vara elak eller så, men var har du varit i fotovärlden om du inte vet vem Helmut Newton är, eller var??????
Eller e de så att ni unga fotografer inte bryr er om andra fotografer, särskilt när de är födda på fel sida av 50-talet?
För de e bland annat så man lär sig att se och tolka bilder, genom att studera de gamla mästarna, Newton, Mapplethorpe, Robert Capa, Herb Ritz, Strömholm o många andra. Både levande o döda!

Finland skrev:
Inte för att jag vill vara elak eller så, men var har du varit i fotovärlden om du inte vet vem Helmut Newton är, eller var??????
Eller e de så att ni unga fotografer inte bryr er om andra fotografer, särskilt när de är födda på fel sida av 50-talet?
För de e bland annat så man lär sig att se och tolka bilder, genom att studera de gamla mästarna, Newton, Mapplethorpe, Robert Capa, Herb Ritz, Strömholm o många andra. Både levande o döda!

När jag kollade på hans bilder kände jag igen Många så det är itne så att jag har studerats hans verk utan bara glömt bort namnet då jag alldeles för lätt glömmer bort namn.

Måste påpeka att även om vissa personer blivit "namn" inom fotografin, så behöver man ju inte tycka om dem alla. Newtons, Mappelthorpes och Serranos bilder får det att vända sig i magen på mig, och det mesta av Strömholms bilder får mig att rynka på näsan. Jag tycker bättre om tidiga Fritz Henle, Andreas Feininger, Bruno Shultz, Hedda Walther m.fl. Skönhet utan att söka publicitet med hjälp av vulgaritet.

Smaken är som tur är olika. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar