Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helmut Newton död

Produkter
(logga in för att koppla)
J. Patric skrev:
Måste påpeka att även om vissa personer blivit "namn" inom fotografin, så behöver man ju inte tycka om dem alla. Newtons, Mappelthorpes och Serranos bilder får det att vända sig i magen på mig, och det mesta av Strömholms bilder får mig att rynka på näsan. Jag tycker bättre om tidiga Fritz Henle, Andreas Feininger, Bruno Shultz, Hedda Walther m.fl. Skönhet utan att söka publicitet med hjälp av vulgaritet.

Smaken är som tur är olika. :)

Alldeles rätt, det är just detta som gör att fotografin e så levande. Vi ser allt så olika.

Måste nog påstå att jag aldrig funnit Helmut Newtons bilder särskilt intressanta. Tycker precis som någon redan nämnt att det är mycket effektsökeri. Tittar man på komposition och övrigt i Newtons bilder är de inte speciellt utmärkande enligt min mening. Ganska måttliga rent av.

Men jag tillhör den grupp människor som tycker nakenbilder är något av det tråkigaste som finns. Allt för ofta används den nakna människokroppen enbart som en effekthöjare och uppmärksamhetsfaktor. Något som inte sällan döljer bildernas brister allt för väl.

/Joakim

Den som vill se hans bilder på riktigt kan åka över sundet till Köpenhamn och gå på museet Arken. Billig entré dessutom. Bara själva byggnaden är värd en resa.

ANNONS