Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hejdå automatiska hej manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

mazlin

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att ta tag i de manuella inställningarna istället nu. Manualen är borta och den enda jag lyckats hitta är en finsk manual som tyvärr inte hjälper mig. Men det är inte så tokigt..

Av alla de andra lägen som finns hur vet jag vilket som passar just till de tillfället? A-DEP M AV TV och P

Använder en Canon eos 400D

(jag lär fortsätta med flera frågor här)
 
M är manuellt. Ställa slutartid och bländare själv.

De andra överlåter till kameran att avgöra antingen slutartid eller bländare förutom Adep som försöker får skärpa över hela bilden och ställer in allt automatiskt efter vad den tyvker.
 
Värst vad snabb du var pellepiano
Så M är det självklara valet för att ha så stor kontroll på alla inställningar som möjligt.
Du råkar inte veta vad de andra förkortningarna står för?
 
Det står i manualen =)

De står för bländarprioritet samt slutartidsprioritet, som jag skrev i förra inlägget. Men kolla i manualen så klarnar det. ( ibland vill man ha en viss bländare hela tiden, omen vill inte ändra slutartiden hela tiden för att få en bra exponering, då kan man låta kameran ställa slutartiden automatiskt. Blir det generellt lite fel kan man exponeringskompensera + eller . några steg ).
 
AV = Bländarautomatik, du väljer bländare kameran väljer tid
TV = Tidsautomatik, du väljer tid kameran väljer bländare
P = programautomatik, kameran väljer såväl bländare som tid.

//Leif
 
Manualen är ju borta som sagt och den enda jag hittat är en på finska. Nu kan jag tyvärr ingen finska så den är ju inte till mycket hjälp.
 
Jag har bestämt mig för att ta tag i de manuella inställningarna istället nu. Manualen är borta och den enda jag lyckats hitta är en finsk manual som tyvärr inte hjälper mig. Men det är inte så tokigt..

Av alla de andra lägen som finns hur vet jag vilket som passar just till de tillfället? A-DEP M AV TV och P

Använder en Canon eos 400D

(jag lär fortsätta med flera frågor här)


http://www.bruksanvisningar.net/bruksanvisning.asp?ID=797

Kan detta vara något.
 
Fotosidan har jättebra nybörjarguider, där kan du lära dig hur inställningarna påverkar exponeringen. Om du lär dig förstå hur en kamera fungerar kommer det hjälpa dig att ta bättre bilder.
 
AV = Bländarautomatik, du väljer bländare kameran väljer tid
TV = Tidsautomatik, du väljer tid kameran väljer bländare
//Leif
Fast tvärtom.
Av står för Aperture Value, dvs du väljer bländare och kameran står för tidsautomatiken och fixar alltså tiden automatiskt.
Tv står för Time Value, där du väljer tiden och kameran står för automatisk bländare.
 
Så här skrev THE 2008-10-19 om A-DEP och det är en bra beskrivning tycker jag:
Så här funkar det
Rikta först den aktiva fokuspunkten på det ställe i förgrunden där du vill att skärpedjupet skall börja. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Rikta sedan den aktiva fokuseringspunkten på det ställe i bakgrunden du vill att skärpedjupet skall sluta. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Komponera nu bilden som du vill ha den. Tryck ner avtryckaren till hälften och håll kvar. Då ställer kameran automatiskt in skärpan på en punkt mellan skärpedjupets fram och bakkant, samt den bländare som krävs för att uppnå önskat skärpedjup. Tryck ner avtryckaren helt för att ta bilden.

Mycket användbart i vissa situationer för en exakt kontroll av skärpedjupet, och lite av en besvikelse att denna funktion är borta i 5D mkII.
/Harald
 
Haralds beskrivning av hur skärpedjupsautomatiken fungerar stämmer väl överens med hur min analoga EOS-5 fungerade. De digitala Canonhus som jag har haft (EOS 10D och EOS 40D) har dock fungerat så att kameran använder samtliga fokuspunkter och räknar ut skärpeplan och bländare för att allt bilden ska bli skarpt (i den mån det går) när man trycker ned knappen till hälften. Gissar att även 400D fungerar på det viset (även om jag faktiskt föredrog den andra varianten).
 
Det var väl det jag skrev eller...
//Leif

Nä du skrev:
AV = Bländarautomatik, du väljer bländare kameran väljer tid
TV = Tidsautomatik, du väljer tid kameran väljer bländare
P = programautomatik, kameran väljer såväl bländare som tid.

och apersson850 skrev:
Fast tvärtom.
Av står för Aperture Value, dvs du väljer bländare och kameran står för tidsautomatiken och fixar alltså tiden automatiskt.
Tv står för Time Value, där du väljer tiden och kameran står för automatisk bländare.

skillnaden är:

du= AV är Bländarautomatik
apersson = AV är tidsautomatik

apersson har rätt men ni skrev båda rätt i hur det fungerar.

bländarautomatik är det då bländaren ställs in automatiskt.

M
 
Så här skrev THE 2008-10-19 om A-DEP och det är en bra beskrivning tycker jag:
Så här funkar det
Rikta först den aktiva fokuspunkten på det ställe i förgrunden där du vill att skärpedjupet skall börja. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Rikta sedan den aktiva fokuseringspunkten på det ställe i bakgrunden du vill att skärpedjupet skall sluta. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Komponera nu bilden som du vill ha den. Tryck ner avtryckaren till hälften och håll kvar. Då ställer kameran automatiskt in skärpan på en punkt mellan skärpedjupets fram och bakkant, samt den bländare som krävs för att uppnå önskat skärpedjup. Tryck ner avtryckaren helt för att ta bilden.

Mycket användbart i vissa situationer för en exakt kontroll av skärpedjupet, och lite av en besvikelse att denna funktion är borta i 5D mkII.
/Harald


Tyvärr stämmer inte detta. A-DEP fungerar som alcedo skriver. Det sätt du beskriver var det gamla DEP som fanns i tex EOS650. Ett i mitt tycke bättre sätt att konstruera skärpedjupsautomatik.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.