Advertisement

Annons

Hejdå automatiska hej manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Min EOS 30 (film) fungerar som beskrivningen för DEP, fast man trycker ner hela vägen varje gång, inte bara till hälften.

Vad jag inte kan få in i skallen är varför Canon inte kan fixa en C.Fn där man kan förvandla A-DEP till DEP på en digital kamera? Ska det vara så omöjligt? Då kunde ju alla få det som de vill ha det, om det nu är någon som gillar A-DEP också. Jag tror faktiskt att jag har tagit en hel bild där det gav avsett resultat, så oanvändbart är inte A-DEP.

När det gäller de olika automatiksätten ville jag bara reda ut vad som är gängse nomenklatur. Annars har det en tendens att bli ännu märkligare att förstå, för den som är nybörjare.
 
Nä du skrev:
AV = Bländarautomatik, du väljer bländare kameran väljer tid
TV = Tidsautomatik, du väljer tid kameran väljer bländare
P = programautomatik, kameran väljer såväl bländare som tid.

och apersson850 skrev:
Fast tvärtom.
Av står för Aperture Value, dvs du väljer bländare och kameran står för tidsautomatiken och fixar alltså tiden automatiskt.
Tv står för Time Value, där du väljer tiden och kameran står för automatisk bländare.

skillnaden är:

du= AV är Bländarautomatik
apersson = AV är tidsautomatik

apersson har rätt men ni skrev båda rätt i hur det fungerar.

bländarautomatik är det då bländaren ställs in automatiskt.

M

Men snälla duläs hela meningen!!!
//Leif
 
Ja, gör det. Du råkade få det tvärtemot vad man brukar kalla de två automatiksätten. Jag inser att du vet vad du menar, men jag var angelägen att rätt nomenklatur skulle finnas i tråden, för de som är osäkra.
 
Men snälla duläs hela meningen!!!
//Leif

Japp det var ju det jag gjorde och kunde då se skillnaden mellan vad ni skrev. Än en gång så var det ju som jag skrev att ni båda hade rätt i hur de olika lägena fungerade det var ju bara den rena "nomenklaturen" som felade.

Jag brukar också säga fel då det känns mer logiskt att säga bländarautomatik då det är bländaren man ställer in men då det är tiden som ställs automatiskt så är det alltså tidsautomatik.

M
 
Jag har en ny fråga =)
Jag pillade med lite inställningar igår och vet inte vad det var jag höll på med men iafal.. när jag nu tar kort i M så blir bilderna ingenting.. kan det kallas bländar nått.. Vad är det jag måste ändra tillbaka på? (ändrar jag till tex tv så får jag kort på de jag fotar så det är en inställning)

Och om jag tex vill ta ett kort på säg tex min son när han leker med sina bilar på golvet men vill få bakgrunden lite suddig. Vad är det jag bör ändra och vilken av dessa d-dep, m, tv osv är lämpligast?
 
Jag har en ny fråga =)
Jag pillade med lite inställningar igår och vet inte vad det var jag höll på med men iafal.. när jag nu tar kort i M så blir bilderna ingenting.. kan det kallas bländar nått.. Vad är det jag måste ändra tillbaka på? (ändrar jag till tex tv så får jag kort på de jag fotar så det är en inställning)

Och om jag tex vill ta ett kort på säg tex min son när han leker med sina bilar på golvet men vill få bakgrunden lite suddig. Vad är det jag bör ändra och vilken av dessa d-dep, m, tv osv är lämpligast?
Du har väl för lång slutartid förmodligen. Det bästa är väl att du ställer ratten i läge M och prövar kortare slutartid och kanske mindre bländare. Du kanske även har ställt upp exponeringskompensationen, +/- knappen? Du kan väl återställa alla kamerainställningar till fabriksinställningar med en sådan funktion i menyn tror jag men det är ju inget bra sätt att lära sig.

Ska du ha en skarp bild på sonen med oskarp bakgrund så använder du med fördel Av-läget (heter det på Canon va), dvs bländarprioritet. Det ska vara ett ganska lågt tal, pröva 3.2, då får du skärpa på ett lite område i djupled. Slutartiden sköter kameran själv i Av-läge.
 
Exponeringskompensation kan man inte ställa in när man är i M-läget. Det blir bländaren som ändras.

När du skriver att bilderna blir ingenting, vad menar du då? Vita? Svarta? Suddiga?
 
Ska du ha en skarp bild på sonen med oskarp bakgrund så använder du med fördel Av-läget (heter det på Canon va), dvs bländarprioritet. Det ska vara ett ganska lågt tal, pröva 3.2, då får du skärpa på ett lite område i djupled. Slutartiden sköter kameran själv i Av-läge.

Jag får den bara till F 5.0 (kanske är jag på fel ställe och ändrar nu)
 
Nä, det låter fullt möjligt. Vad är det för objektiv du använder?

Angående mörka bilder: I M-läget, ställ in tiden på kameran så som du tycker den skulle vara, för att få den bild du vill ha, titta i sökaren och tryck ner avtrycket halvvägs. Titta nu på den lilla skalan från -2 till +2. Om visaren inte står i mitten, anser kameran att exponeringen kommer att bli fel. Om visaren står mot minus, blir bilden för mörk och tvärtom.
I ditt fall skulle jag misstänka att visaren blinkar under -2, vilket då betyder att du underexponerar med mer än två steg. Öppna bländaren så långt det går (mindre tal) och om det inte hjälper, ställ in en längre slutartid (också mindre tal, i alla fall tills du kommer till en sekund). Någonstans borde du hitta en inställning som gör att nålen kommer till mitten av skalan. Ta en bild då och se hur den ser ut.
 
Ljussvag optik

Jag får den bara till F 5.0 (kanske är jag på fel ställe och ändrar nu)

det beror på att din optik är ganska ljussvag. Hade du zoomat in lite mer hade du bara fått 5,6. Jag tycker du ska läsa alla artiklar om grundläggande fototeknik som finns här på fotosidan. Sätt dig i mysdressen framför datorn med kameran bredvid så får du garanterat en lärorik kväll!
Lycka till!
 
Rätta mig om jag har fel.

Men om man kör M och går efter kamerans egna mätare är det hela bara ett enda stort slöseri med tid. Varför skall jag snurra en ratt när kameran kan snurra den åt mig?
 
Rätta mig om jag har fel.

Men om man kör M och går efter kamerans egna mätare är det hela bara ett enda stort slöseri med tid. Varför skall jag snurra en ratt när kameran kan snurra den åt mig?
Om man man bara blint ställer in det kameran föreslår så är det ju slöseri med tid (bortsett från det faktum att man lär sig hur kameran hanterar olika situationer), men med lite erfarenhet så lär man sig när kameran kommer att göra "fel", och istället ställa in så man får det resultatet man vill i manuellt läge. Detta kan ju givetvis också göras med exponeringskompensation.

En situation när jag tycker att manuellt är överlägset är när man har en relativt "fast" ljussituation och vill ta ett antal bilder där man vill ha samma exponering. Då är manuellt bra eftersom man då kan förhindra små variationer i exponeringen. Typexempel är om man t ex vill ta ett antal bilder på ett landskap som ska "stitchas" ihop efteråt; då vill man ha exakt samma exponering på alla bilderna.

Dessutom så kan "slöseriet med tid" göra att man ger sig tid att se motivet och därmed faktiskt göra bättre bilder, istället för att bara snabbt slänga iväg några exponeringar för att sedan skynda vidare. Ibland så är det bra att det går lite långsamt... ;o)
 
Ett annat exempel är om du skall fota racing. Den ena bilen efter den andra swischar förbi, ljusförhållandena är identiska men om du använder automatik riskerar du att kamerans ljusmätning luras av färgen på bilen. En helt vit bil kan ge underexponering, en svart över.

Mvh
Anders
 
Ny fråga :p

Jag har tagit lite bilder.. och använt mig av samma inställningar hela tiden för att försöka förstå lite mera. Men jag ser inget bra samband ännu.. Jag har två olika foografier den ena är bra och den andra är inte bra. Jag undrar vad det var som gick snett?

det finns två bilder i ett album i min profil nu
 
Senast ändrad:
Hej Malin! Jag kastar mig in i tråden, hoppas det är ok. Har inte läst igenom hela, så jag ber om ursäkt om jag upprepar några självklarheter.

1. Tycker att du är modig och klok som vågar lämna automatläget. Även om det kanske känns "sådär" nu så kommer du att ha stor nytta av det framöver. Go on!!!

2. Ditt resultat. Du har drabbats av rörelseoskärpa, framförallt på den första bilden. Du kör på en ganska lång slutartid, 1/8 sek resp 1/10 sek. En person (framförallt barn...) hinner röra sig ganska mycket på en tiondels sekund och det syns direkt som rörelseoskärpa. Dessutom kanske du hinner darra lite, man brukar rekommendera att slutartiden skall vara högst 1/brännvidden för att undvika skakningsoskärpa. Det innebär att om du har brännvidden 50mm skall din slutartid vara högst 1/50 sekund. Du har ca 5 ggr längre nu...
På de aktuella bilderna tror jag inte att ljuset räcker till för porträttfoto utan att använda blixten. Prova i bättre ljus nästa gång så får du säkert annat resultat.

3. Av EXIF på den andra bilden framgår att du har kameran inställd på manuell vitbalansering. Då måste du också göra en sådan vilket jag inte tror du har gjort eftersom bilderna ser lite "gula" ut. Blir ofta det resultatet i glödlampsljus. Prova att köra med automatisk vitbalans eller gör en manuell själv. (Detta har dock ingenting med oskärpan att göra.)

Hoppas jag inte rör till det nu, säg till i så fall. :)

MVH

/Arne
 
Senast ändrad:
Hej Malin! Jag kastar mig in i tråden, hoppas det är ok. Har inte läst igenom hela, så jag ber om ursäkt om jag upprepar några självklarheter.

1. Tycker att du är modig och klok som vågar lämna automatläget. Även om det kanske känns "sådär" nu så kommer du att ha stor nytta av det framöver. Go on!!!

2. Ditt resultat. Du har drabbats av rörelseoskärpa, framförallt på den första bilden. Du kör på en ganska lång slutartid, 1/8 sek resp 1/10 sek. En person (framförallt barn...) hinner röra sig ganska mycket på en tiondels sekund och det syns direkt som rörelseoskärpa. Dessutom kanske du hinner darra lite, man brukar rekommendera att slutartiden skall vara högst 1/brännvidden för att undvika skakningsoskärpa. Det innebär att om du har brännvidden 50mm skall din slutartid vara högst 1/50 sekund. Du har ca 5 ggr längre nu...
På de aktuella bilderna tror jag inte att ljuset räcker till för porträttfoto utan att använda blixten. Prova i bättre ljus nästa gång så får du säkert annat resultat.

3. Av EXIF på den andra bilden framgår att du har kameran inställd på manuell vitbalansering. Då måste du också göra en sådan vilket jag inte tror du har gjort eftersom bilderna ser lite "gula" ut. Blir ofta det resultatet i glödlampsljus. Prova att köra med automatisk vitbalans eller gör en manuell själv. (Detta har dock ingenting med oskärpan att göra.)

Hoppas jag inte rör till det nu, säg till i så fall. :)

MVH

/Arne

Hur ställer jag in automatisk vitballns eller gör det själv? Så det är glödlamporna som har fått majoriteten av alla bilder åt det gula hållet..

Jag skall leka med kameran imorgon så då hoppas vi på en ljus dag och så skall jag testa och ändra slutartiden.

Det känns typ crap med manuella inställningar tills man får en bild som blir bättre än resten och man börjar fundera vad är det som gör det. Sen är det ju guld värt att folk här på forumet hjälper mig med alla galna frågor.

En fråga som inte har med just detta o göra.. Ett företa som heter modellhouse har ringt x antal ggr har försökt få mig dig på en fotosession om att de är så bra och roligt osv.. Men bilderna på deras hemsida säger att de är sämre än de vill verka vara. Varför kapar man en liten del av huvudet, armen, foten osv?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar