Annons

Hej alla Photoshopare

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan85

Aktiv medlem
har jag tagit i för mycket nu när jag har redigerat den här bilden. för mycket grönt osv..?

Shadow/Highlight
Curves.

Ge gärna tips på hur jag kan förbätra bilden samt lite länkar om photoshop guides

Tack på förhand

Såga mej gärna

/Dan

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    21 KB · Visningar: 541
  • 2.jpg
    2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 533
Bilden är för mörkt tagen. Lär dig histogrammet på kameran o exponera bilden mer rikligt för om du ska lyfta bilden mycket i shadow/Highlight så kan du tappa kvalitet. Min förra kamera D700 kunde man lyfta rejält utan större kvalitetsförlust.Ett tips när du kollar bilden i ps på nivåer/levels så håller du ner alt knappen för då ser du när bilden börjar klippa i respektive färgkanal.
Kör du med raw så har du på en sådan här bild mer att jobba med.
Visst du kan lätta bilden mer i shadow/highlight men optimalt blir det inte.

Bilagor

• 2st.jpg
    2st.jpg
    22.7 KB · Visningar: 485
okey.. tack för infon.. men bilderna som jag tar och ser i displayen så ser de ljust och bra ut , i histogramet ser det någålunda bra ut.. sen när man kommer hem så är många bilder mörka...

ska man dra ner ljuset på displayen? så de blir rätt eller är det jag som behöver läsa igenom alla guider igen?

Vilken fråga jag svarade på?
Bilden är för mörkt tagen o vill han ha bättre kvalitet så är grunden rätt exponering. Så jag förklarade det. Hoppas det är ok för dig anestetist.
Lär dig histogrammet det är viktigt, att tro att ps kan rädda allt är felaktigt.skit in blir oftast skit ut.

om du har en bra display kan du avgöra om skärpan ligger rätt. Exponeringen kollar du på histogrammet, för lycka till att bedöma exponeringen på displayen ute på en solig dag tex.

okey.. tack för infon.. men bilderna som jag tar och ser i displayen så ser de ljust och bra ut , i histogramet ser det någålunda bra ut.. sen när man kommer hem så är många bilder mörka...

ska man dra ner ljuset på displayen? så de blir rätt eller är det jag som behöver läsa igenom alla guider igen?
Jag har ställt in min kameraskärm efter ljusheten på datorns skärm. Blir mindre överaskningar då.

Jag tycker du tappar perspektivet/djupet i bilden när den lättas upp så där mycket mycket i skuggpartiet. Personligen tycker jag man skall vara väldigt försiktig med shadow/highlight. Jag skulle ha fixat bilden enbart med kurvor tror jag.
PS Tips:Har du testat att lägga kurvorna i luminicerande läge när du lättar eller tynger? Då ökar man inte egenfärgerna när man trycker på med färgmängden, utan bara tyngd. Som att bara öka med svart, fast i RGB. Inte för att du skall göra det på denna bild dock :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar