Annons

HDR variant

Produkter
(logga in för att koppla)

Granetoft

Aktiv medlem
En tanke slog mig.....
Som alla (eller nästan iaf) vet så är ju en HDR-bild en hopslagning av ett antal olika exponerade bilder.... typ -2, -1, 0, +1, +2 bara som ett exempel... nu till saken
Är det någon som testat att typ ta en
bild/ timme på samma ställe/motiv från ett stativ så att man slutligen har 24 bilder av motivet men där man då har har "rätt" exponering för de olika tillfällena o sedan slagit ihop dessa bilder mha HDR-program (CS2 eller liknande)

då blir det ju att dygnsljuset blir vår "slutartid" istället

Borde man inte få en häftig dynamik med detta..... givetvis borde det vara helt molnfritt en sådan dag/natt om man har himlavalvet med i motivet.....

som sagt en tanke .. vad tros ??

/ Granetoft
 
Skulle nog bli en rätt intressant bild, men grejen med hdri är ju att det är samma belysning under de olika exponeringarna. Det funkar bäst då mörka och ljusa partier skiljer såpass mycket i dynamiskt omfång att en kamera har svårt att få in hela ljusspektrat på en gång.

Med en sådan "timelapse"-ihopslagning skulle bilden få 24 olika ljussättningar, 24 olikt fallande skuggor, högdagar etc etc. Risken är att resultatet skulle bli platt då ett område sannolikt utsätts för både ljus och skugga under tidens gång.

Men tanken är intressant och låter som ett kul test. Om man pallar vara ute och vakta sin kamera ett dygn dvs. Shoot Magnus!
 
Senast ändrad:
Hej, Daniel!

Jag har själv bara Elements 3, så jag har inte provat HDR-funktionen i CS2, men jag är mycket intresserad av tekniken.

En intressant idé du kom med. Om inte HDR-funktionen i CS2 skulle klara att skapa en bra bild av dessa 24 bilder finns det ju alltid möjligheten att göra det manuellt genom att maska. Det kan bli väldigt mycket jobb, det är jag medveten om, men vissa föredrar även till vanlig sammanslagning av olika exponeringar den manuella metoden eftersom den ger dem större kontroll över resultatet.

En liknande idé jag själv haft är att ta flera bilder av samma motiv under olika årstider och göra något av dessa. Jag är lite nyfiken på om det går att skapa en bild som ger intryck av både sommar och vinter i samma bild.
Då tänker jag inte på så enkla saker som grönskande träd på en snötäckt mark utan en sammanslagning av bilderna på mer subtila sätt.

Jag har ingen konkret föreställning om hur en sådan bild skulle se ut. Det känns väldigt abstrakt att försöka föreställa sig. Men idén lockar mig lite i alla fall. Jag får se om det blir något av det hela.

Mvh.
Lasse C
 
Lite HDR bilder tagna igår!
http://81.216.205.202/hdr_bron/
En sak jag märkt är att 2 EV steg blir bäst dvs tre bilder. testade med 5 bilder från -4 till +4 men jag tyckte inte att resultatet blev så bra?
Jag är jo tonmaping freak så det är kanske det som skiter sig?
 
roinek skrev:
riktigt snyggt. Vad använde du för program för att färdigställa hdr:en?

Roine
Tack, photomatix använder jag för att skapa HDR bilderna. Men får gå in och sätta levels och sånt efteråt i PS
 
xandx skrev:
Lite HDR bilder tagna igår!
http://81.216.205.202/hdr_bron/
En sak jag märkt är att 2 EV steg blir bäst dvs tre bilder. testade med 5 bilder från -4 till +4 men jag tyckte inte att resultatet blev så bra?
Jag är jo tonmaping freak så det är kanske det som skiter sig?

En del snygga, speciellt 4,6 och 8.
Hur många bilder hade du på dessa?
Fotograferar du med en digital systemkamera eller en kompakt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.