Annons

HDR-pimpat landskap...

Produkter
(logga in för att koppla)
Smaken är liksom baken - delad. Ska jag vara ärlig, så ser bilden för jävlig ut. Konstgjorda färger som ger landskapet en plastig McDonalds-känsla. HDR-är svårt. De allta flesta HDR jag sett här på FS är ... ja, som den du lagt upp, kassa helt enkelt.

/ mvh FiCa1

Hehe, jag vet men kan det inte gå över i ngt fint när det gått över gränsen så att säga. Det är dit jag vill nå:)

Sådär såg även mina HDR-bilder ut i början innan jag hade vett nog att dra ned effekten.
Efter ett halvårs fotograferande just inom HDR insåg jag när jag tittade tillbaka att den där effekten inte är vacker för fem öre.

Mitt förslag är att du väntar i en månad åtminstone innan du bränner pengarna på den som förstoring.

Nedan visar jag min andra HDR-bild som jag tog i mitt liv och som jag var sjukt nöjd med. Nuförtiden har jag ändrat mig i vad jag tycker ser bra ut, som t.ex. den här HDR/panorma-bilden från Tarfaladalen: http://kameratrollet.se/portfolio/landskap/tarfala/

Bilagor

• HDR.jpg
    HDR.jpg
    83.2 KB · Visningar: 1,813
Hej Richard

Är det något specifikt du funderar angående bilden eller angående att trycka upp en förstoring rejält, så får du gärna förtydliga vad, för det du skrivit räcker inte som underlag.
Om det istället är feedback på din bild som du är ute efter, föreslår jag att du lägger in den i antingen "landskap", "HDR", eller i någon annan grupp där du tycker bilden passar in.

mvh
Daniel Castor

Hej Richard

Är det något specifikt du funderar angående bilden eller angående att trycka upp en förstoring rejält, så får du gärna förtydliga vad, för det du skrivit räcker inte som underlag.
Om det istället är feedback på din bild som du är ute efter, föreslår jag att du lägger in den i antingen "landskap", "HDR", eller i någon annan grupp där du tycker bilden passar in.

mvh
Daniel Castor

Nej, inget speciellt faktiskt:) Det var kanske lite dumt att lägga ut ngt så här direkt. Jag är ganska ny här och har inte gått igenom forumets indelningar än. Jag var nog lite snabb....

Det är absolut ingen fara. förslaget att lägga bilden i en bildpool var mer tänkt som ett råd än någon form av näsknäpp.

Daniel

Smaken är som baken.
Jag tyckte bilden var bra, ser nästan ut som om den vore målad. Sköna varma färger.

Det var en bra hdr med tydlig tonemappingeffekt. Effektfullt. Samtidigt är det ibland lätt att tröttna på effekter, men visst skulle en förstoring vara fin. Tycker i alla fall jag, som inte tonemappar mina hdr-bilder så här hårt, faktum är att det inte syns att det är hdr, förutom det utökade dynamiska omfånget. Men för att vara en så hårt tonemappad bild tycker jag som sagt den är fin. Hård tonemapping har ju blivit synonymt med hdr för många, hdr kan se ut på många olika sätt. I hdr-poolen ser man mest exempel på hård tonemapping, inte sällan på motiv med begränsat dynamiskt omfång, där hdr-teknik egentligen är helt överflödig, förutom för att man vill åt tonemappingeffekten. När det gäller hdr är smaken verkligen delad.

Det var en bra hdr med tydlig tonemappingeffekt. Effektfullt. Samtidigt är det ibland lätt att tröttna på effekter, men visst skulle en förstoring vara fin. Tycker i alla fall jag, som inte tonemappar mina hdr-bilder så här hårt, faktum är att det inte syns att det är hdr, förutom det utökade dynamiska omfånget. Men för att vara en så hårt tonemappad bild tycker jag som sagt den är fin. Hård tonemapping har ju blivit synonymt med hdr för många, hdr kan se ut på många olika sätt. I hdr-poolen ser man mest exempel på hård tonemapping, inte sällan på motiv med begränsat dynamiskt omfång, där hdr-teknik egentligen är helt överflödig, förutom för att man vill åt tonemappingeffekten. När det gäller hdr är smaken verkligen delad.
Jupp, smaken är som sagt delad. Själv är jag bara en hobby-fotograf. Har nyss börjat med HDR men tycker det är skitskoj. Satsar inte på naturliga bilder utan gillar att pimpa med dom. Gärna så det ser ut som ngt annat:)

Jupp, smaken är som sagt delad. Själv är jag bara en hobby-fotograf. Har nyss börjat med HDR men tycker det är skitskoj. Satsar inte på naturliga bilder utan gillar att pimpa med dom. Gärna så det ser ut som ngt annat:)
Återkom efter att ha jobbat med HDR-bilder i två månader så har du nog ändrat uppfattning.

Tycker att HDR har en härlig känsla. Men de flesta bilder jag har sett är förstörda pga fel inställningar.. Tycker att man kan köra en "mjuk" hdr för att förstärka bildens känsla. (Första biden har lite för mycket hdr ton) Fast vi alla har olika bildsmaker : )

Bilagor

• IMG_5170.jpg
    IMG_5170.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,596
  • IMG_5166.jpg
    IMG_5166.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,580
Det är väl det tröttsamma med HDR, det att dom i nio fall av tio är "överarbetade" .
Rommels exempel illustrerar den njutbara versionen av fenomenet:) Det är väl så tanken var med HDR från början.

Det är väl det tröttsamma med HDR, det att dom i nio fall av tio är "överarbetade" .
Rommels exempel illustrerar den njutbara versionen av fenomenet:) Det är väl så tanken var med HDR från början.
Förstår att du kan tycka det är tröttsamt. Förstår inte att du bemödar dig om att titta på HDR om du nu tycker att 9/10 är "överarbetade"..?

Ömma tår här!!!

Försöker ju hitta russinen i kakan. om inte annat så för att lära mej själv något av det jag ser. Tänkte inte på att man inte fick framföra sin åsikt om den gick mot strömmen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar