Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR i RAW PS klarar det inte - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidoscar

Avslutat medlemskap
Hej.

Har lite exponeringar i datorn som jag tänkte göra till hdr bilder. Det går helt fint med JPEG versionen av dem i både photomatix and photoshop 5 men när jag försöker med raw formatet så står bara datorn och tuggar? Jag förstår inte varför. Kan det vara mitt RAM minne som är för litet men 2gb ska väl räcka?

Kan jag konvertera dem först på något sätt?

Tack för svar / David

Du kan konvertera dom med Adobes gratisprog DNG konverter (till adobes egna rawformat "DNG").

Men har du CS5 så kan du först prova "Adobe update..." i hjälpmenyn så att du får hem senaste versionen. För varje ver. stöds raw-formaten för ett antal nyutkomna kameror som inte fanns då CS5 släpptes.

Tack för svar. Men den klarar att läsa enstaka RAW filer. Kameran är en 50D från canon och RAW CR2 blir filnamnet. Tycker det är lite mystiskt. Men ska köra updaten.

Låter jättekonstigt. 50D kom före CS5 så allt stöd ska finnas där. Är det alltid samma filer den inte kan läsa så kan du testa konvertera till DNG enl ovan och se så det inte är fel på själva filen. Du kan också testa en fil som felar i någon annans installation av CS5. Har du möjlighet lägga upp en CR2 på ftp el annat ställe på nätet kan jag se ifall jag har samma problem med dina filer ex.vis.

Problemet vad jag förstod är inte att den inte skulle läsa raw filerna utan att den inte orkar tugga igenom hdr automationen? har jag rätt eller fel? Vad har du för maskin och specs? Om maskinen annors är up to date med systemkrav så tycker jag att 2gb ram ska genomföra processen. Har du kollat i cs5 paketet att din maskin motsvarar kraven? vill minnas att cs3an redan hade stödet för 50d ifall man hämtade nya plugarn från adobes sidor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar