Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

mrL

Avslutat medlemskap
Hej, försöker göra en HDR bild i Photoshop CS2
Men när jag tar två bilder (egentligen 1 bild där rawfilen har ändrade exponeringar) så får jag felmedelandet:
There is not enought dynamic range in these photos to construct a useful HDR image.

Kan någon förklara det för mig? Är det inte möjligt att använda en raw fil (som är kopierad till 2 st) och använda dessa till HDR?

Försökte hitta i tidigare inlägg men fann inget.
Mvh Janne
 
Använd RAW filen men gör ändra exponeringen så att du får en som är under och en som är överexponerad.

Prova att lägga exponeringarna på -1 och +1 förutom den normala. På det sättet har du tre bilder med tre olika exponeringar.

Dynamic range är hur stort dynamisk omfång din bild har.

Ok.. eventuellt lång jobbig förklaring...

När du tar en en bild med ljus himmel och exponerar så att himlen blir bra så kommer marken troligtvis att bli väldigt mörk. Detta innebär att scenen du fotar har för stort dynamiskt omfång för kamerans sensor att fånga allting (analoga kameror fångar ett större omfång än digitala).

Det är detta HDR går ut på (high dynamic range). Dvs du har en bild som visar alla detaljer på marken, en som visar alla detaljer i himlen och en som ligger mitt emellan. Det behöver inte begränsas till 3 bilder och tre exponeringar, du ha många fler.

Fel medelandet innebär att programmet tycker att du har för lite dynamiskt omfång, dvs att dina bilder inte skiljer sig tillräckligt i exponeringen från varandra och då får den inte ut all information den behöver för att göra en HDR bild.

Så på det igen, funkar det inte med tre bilder på +-1 så prova att lägga dem på +-2 eller ta 5 bilder med 1 steg skillnad på varje.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Jag vet...

Tack för svaren!!
Såg att det fanns ett exakt likadant inlägg några rader nedanför denna.
Har anmält att jag vill ha bort detta inlägg!!
Men som sagt tack för svaren, och är mycket klokare nu när jag läst det andra inlägget =)
 
Jo sparade i TIFF, men det hjälpte inte.
Men nu laddade jag hem Photomatix och kunde använda kopia av raw filerna..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.