ANNONS
Annons

HDR- Hur gör man det?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Jag tycker att det är fint med Hdr bilder men hur gör man egentligen för att få till en sådan?
Är det bara att fota som vanligt och sen redigera i datan?
Förstår inte riktigt.

Det finns otaliga trådar om detta redan så sök så får du mer svar.

Kort:

HDR effekten får du genom att ta flera olika bilder med olika exponeringar för att öka det dynamiska omfånget i den färdiga bilden. Beroendes på vad du har för kamera så finns ev en sådan funktion i kameran redan. På min Canon 20D går jag till menyn och väljer funktionen AEB och där väljer man intervallen mellan varje exponering.

När man sedan fotograferar så tar kameran först en "perfekt" exponering utifrån hur du nu har exponerat, nästa knapptryck tar den en underexponerad och sista bilde du tar blir en överexponerad bild i det steg du har angivit i AEB inställningen.

Dessa bilder samanfogar du sedan i Photoshop eller i tex Photomatix (fristående program)

Tack för tipsen.
Ja du, om ja kommer läsa allt det så kommer jag säkerligen att göra det;o)
MEN det står på engelska så att då kommer det aldrig att funka eftersom att jag är rätt dålig på det. Hade varit jätteglad om det fanns en så bra sida fast på svenska.

Det är ganska enkelt faktiskt. sätt kameran på ett stativ, ta 3 olika exponeringar, kameran får inte flytta sig det minsta. Ta en under, över, och normalexpoering. Dessa tre filer skall bli en fil.

Du lägger ihop dom med Photoshop CS2 eller med programmet Photomatix. Sedan kör du en Tonemapping, klart!

Kalle_B skrev:
Det är ganska enkelt faktiskt. sätt kameran på ett stativ, ta 3 olika exponeringar, kameran får inte flytta sig det minsta. Ta en under, över, och normalexpoering. Dessa tre filer skall bli en fil.

Du lägger ihop dom med Photoshop CS2 eller med programmet Photomatix. Sedan kör du en Tonemapping, klart!

Fliker in en fråga bara. Tonemapping? Det en ny term för mig, vad är det?

/Markus

Tonemapping är en funktion jag inte riktigt vet hurdet fugnerar, menajg tror det är en funktion som tar fram det dynamiskaomfånget ur dom olika exponeringarna. På något sett så anpassar det sedan omfånget till att kunna användas på ett sätt som passar tex skärmarnas begränsade omfång, men det finns säkert bättre kunskaper i detta bland FS medlemamrna

Kalle_B skrev:
Tonemapping är en funktion jag inte riktigt vet hurdet fugnerar, menajg tror det är en funktion som tar fram det dynamiskaomfånget ur dom olika exponeringarna. På något sett så anpassar det sedan omfånget till att kunna användas på ett sätt som passar tex skärmarnas begränsade omfång, men det finns säkert bättre kunskaper i detta bland FS medlemamrna

Var i PS hittar jag tonemapping då?

Intressant! Ska pröva det här någon dag när jag ska plåta lite himmel eller liknande.

Som ovanstående talare skrev, vad hittar man funktionen Tonemapping i CS2?

Kalle: Hur ser ditt arbetsflöde ut när du gör en sån här bild? Jag menar, när du öppnar raw-bilderna i pshp så vill ju programmet ljusa upp dem, typ. Eller? :)

jag är ju RAW nörd så jag tar mina 3 bilder i RAW+Jpeg i serietagning om det är ett rörligt motiv som nedan (motorbåt) annars tar jag 3 bilder med kanske någon sek mellanrum så att ev skakningar lägger sig.

sedan öppnar jag bilderna i Photoshops RAW hanterare, fixar allt som ajg vill ha det men rör inte exponeringen. Sedan sparar jag ner bilderna som TIFF direkt utan vidare redigering, öppnar dom sedan i Photomatix och gör HDR och Tonemapping ändrar i reglagen (lite olika för oliak bilder) sparar som TIFF igen och sedan åter tillbaka till photoshop där jag ändrar ganska mycket gällande färgmättnader, kontraster, kurvor, skärpa osv osv. Sedan tillbaka och sparar till TIFF.

HDR fotograferar jag faktiskt inte så mycket av olika anledninga, dels är jag inte helt bekväm med effekten som blir och dels har den vissa begränsningar. Men i måttlig användning så kan det blir ok. jag har ännu itne tagit den perfekta HDR bilden, men jag binder min tid, en dag komemr det :)

Bilagor

• _mg_9888.jpg
    _mg_9888.jpg
    84.7 KB · Visningar: 2,265
Man kan också göra HDR/Tone mapping från en bild om den är välexponerad och inte har några urfrätta partier, jag har gjort ett flertal sådana och några finns i mitt galleri.
Med kurvor/nivåer kan man från originalet göra två kopior, en ljus + en mörk och sedan arbeta med dom tillsammans med originalet. Här är ett ex kraftigt inspirerat av Jann Lipka's porträtt.
Ett litet problem med att visa bilderna på nätet är att det skiljer sig om man ser dom på en PC eller Mac, ett halvt steg ungefär.

Bilagor

• bc-lipka.jpg
    bc-lipka.jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,204
jap pdet går utan problem att göra utifrån en RAW fil och göra flera olika exponeringar till HDR, har provat men finner användningsområdet ganska snävt till just saker som kräver mindre omfång, så det är nog snarare tonemapping effekten man vill åt istället. Om du ahr områden med mycket mörak partier och ljusa partier så blir detren pannkaka från 1 RAW fil eftersom det inte finns med omfång att hämta...

Kalle_B skrev:

..sedan öppnar jag bilderna i Photoshops RAW hanterare, fixar allt som ajg vill ha det men rör inte exponeringen. Sedan sparar jag ner bilderna som TIFF direkt utan vidare redigering, öppnar dom sedan i Photomatix och gör HDR och Tonemapping ändrar i reglagen (lite olika för oliak bilder) sparar som TIFF igen och sedan åter tillbaka till photoshop där jag ändrar ganska mycket gällande färgmättnader, kontraster, kurvor, skärpa osv osv. Sedan tillbaka och sparar till TIFF...

Detta låter lite komlpicerat för min del. När jag har försökt mig på att göra en HDR bild har jag tagit 3 olika exponeringar och sen kört "merge to HDR" i ps, men sen hittar jag inte tonemapping, var finns det?

Just det, jag har CS2.

Puffar lite...

Vill oxå veta var tonemapping finns i PS, och vad det heter på svenska...

Jag kan tyvärr inte ens lägga ihop tre bilder jag får följande felmedelande "Det gick inte att fullfölja Lägg samman till HDR-kommandot därför att ett kommando inte var tillgängligt"

Hmmm man kan ju undra vilket det är...

Men men jag vill iaf veta var Tonemapping finns...

inte en aning... jag använder Photomatix..

Prova kolla i photoshops hjälpavsnitt under HDR eller tonemapping.. kanske ine ens tonemapping finns på photoshop språk :/

Mio L. skrev:

Jag kan tyvärr inte ens lägga ihop tre bilder jag får följande felmedelande "Det gick inte att fullfölja Lägg samman till HDR-kommandot därför att ett kommando inte var tillgängligt"

Jag fick också det felmeddelandet innan, men det finns en patch på www.adobe.com som fixar detta.

Var tonemapping i ps finns återstår att se. ;)

Kalle_B skrev:
inte en aning... jag använder Photomatix..

Prova kolla i photoshops hjälpavsnitt under HDR eller tonemapping.. kanske ine ens tonemapping finns på photoshop språk :/

Ska prova ladda ner det nu, hoppas att jag får det att funka. :)

Mio L. skrev:

Vill oxå veta var tonemapping finns i PS, och vad det heter på svenska...

Det finns ingen direkt funktion i PS som heter ToneMapping om du nu inte installerar någon speciell plugin för detta. Dock så gör man tonemapping i PS CS2 genom att först göra "Merge to HDR..." och skapa en HDR-bild och sedan sker själva tonemappingen då du konverterar bildern till 16 eller 8-bitars-grafik. Dvs när du har din HDR i PS så går du in på Image->Mode->8-bits. Då kommer PS tonemapping-algoritm att kicka in och du får göra lite olika steg för att hjälpa till i mappningen.

Det är populärt att använda Photomatrix för dessa steg men då riskerar man även att generera alla dessa färgexplosioner och extrema halo-effekter som man sett så många av här. Om du vill hålla dig på en normal nivå så är PS faktiskt helt överlägset Photomatrix. Man får inte alls samma gräsliga halo-effekter och det är lättare att lägga sig på en diskret, mer verklighetstrogen, nivå vad gäller färgerna. Men det beror ju på vad du vill uppnå med dina bilder förståss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar