Niklas, du skriver en massa skojjiga saker jag bara måste bemöta eller få svar på. Vi börjar med det här:
Nu ska även fotografisk teknik manipuleras med digitala algoritmer och förinställningar som inegn förstår sig på.
Jovisst finns det folk som förstår sig på. De som gör bra HDR-bilder med känsla. Eller de som har kunskapen att själv ta fram en vacker bild ur ett raw-negativ, utan att låta kamerans bildprocessor göra jobbet åt en. (Om nu det är fel)
Du verkar vara den utan förståelse för tekniken då du i det första inlägget menar att man med HDR påverkar skärpedjupet och fokusen.
ICKE.
Om de olika delbilderna hade olika skärpedjup och olika fokuspunkter skulle man inte kunna skapa en HDR-bild. Skärpedjups- och fokusmässigt kan en HDR-bild alltså inte skilja sig från de bilder den baseras på.
Du skriver vidare:
...skapa en konstlad idyll av en verklighet som inte finns.
Har jag inte sett analogt fotograferade bilder som skulle kunna kallas "konstlade idyller av verkligheten".
Jo - jag har för mig det.
Inser du inte att så fort du bestämmer utsnittet påverkar du den förmedlade bilden av verkligheten, oavsett digital eller analog teknik.
När du fotograferar lekande barn vid en strandkant i kvällsljus, men väljer att låta skräppåsen som flytit i land vara utanför bildsnittet, så påverkar du ju hur åskådaren kommer uppfatta denna bild. Är den bilden en sann bild av verkligheten?
Och om du försökte - hur skulle du fotografiskt gå tillväga för att förmedla den sanna bilden av verkligheten?
Sen skriver du:
Bevara bilderna verkliga, eller syssla med nåtannat än fotografi som betyder ungefär "skriva med ljus", inte manipulera ljuset som finns. Om man inte är intresserad av att föreviga det man ser med en kamera, varför vill man då fotografera?
Och senare när det gällde att du ändå tillsätter blixtljus skrev du:
Det där med just blixten var ett dåligt resonemang. För blixten jag använder påverkar även ljuset i verkligheten. Det är ju inget man gör i efterhand när bilden skapats.
I dessa två senaste citat talar du mot dig själv. Om det är så viktigt att föreviga verkligheten du ser. Varför då tillsätta blixtljus?
Om vi ska gå vidare på att tala mot sig själv skriver du även i din profil:
En riktig och inspirerande fotograf planerar och skapar bilden ur fantasin och använder sin kamera som ett verktyg för att föreviga kompositionen.
Oj - här kom fantasin in hos
en riktig fotograf. Men - var tog den opåverkade verkligheten vägen nu då?
Kameran som ett verktyg, alltså?
Datorn som ett verktyg då.
Vari ligger skillnaden?
Du skriver:
Jag gillar bara traditionell teknik.
Det förstår jag. Och om några år kommer nån säga samma sak om photoshop.
Men vad är det som gör bilderna så mycket mer själfulla, äkta och sanna bara för att tekniken är traditionell?
Alla kan lära sig ett program och trycka på förinställningar, men få kan förstå vart själen i kunnskap ligger.
Tillåt mig parafrasera:
Alla kan lära sig mörkrumsarbete och framkalla efter tabeller, men få kan förstå vart själen i kunnskap ligger.
Och så ett av de allra roligaste citaten:
Det värsta är nog att det varken kostar pengar...
Häpp.
Ja - det måste ju vara det värsta av allt.
Jag skulle kunna fortsätta ifrågasätta dina uttalanden länge till. Men nån gång måste man ju sluta.
Hejhej
/jer.