Annons

HDR-bild som inte ser ut som en?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har hittills inte sett någon HDR-bild där det inte enkelt syns att det är en, men det finns säkert, bara att jag då inte vet om det.

Kan jag få några exempel där HDR gjort nytta, men inte givit upphov till en effekt som omedelbart syns?

Går det att lura ögat så att det HDR verkligen fungerar?

Per.

PS. Jo, jag letade ett tag, men såg ingen bild. Denna kom dock i närheten av vad jag menar: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1101755.htm?set=lp DS

om det syns att det är HDR.. vet inte .. svårt...

mern GRYMMA bilder iaf...

Gillar 2an.. riktigt mycket. klar vägghängar status

Poäng med HDR är ju att ge ett större dynamiskt omfång än med vanliga bilder och därför syns det, det är ju det som är poängen. Sedan kan man ju överdriva effekten också (som jag gillar när man gör) men jag gissar på att det är det du menar? Alltså bilder där man inte överdrivit effekten?

Curium skrev:
Poäng med HDR är ju att ge ett större dynamiskt omfång än med vanliga bilder och därför syns det, det är ju det som är poängen. Sedan kan man ju överdriva effekten också (som jag gillar när man gör) men jag gissar på att det är det du menar? Alltså bilder där man inte överdrivit effekten?

Precis!

Om det måste synas, så är det ju inte ett sätt att hjälpa (den undermåliga) tekniken, utan bara en effekt. Och det var inte det jag var ute efter.

Anders första bild visar hur man kan göra; tack Anders! Kyrkbilden avslöjar sig med de olika färgerna.

Per

perstromgren skrev:
Anders första bild visar hur man kan göra; tack Anders! Kyrkbilden avslöjar sig med de olika färgerna.

Färgerna beror nog mer på blandljuset (både el- och dagsljus och färgbalanserat efter elljuset), men visst syns effekten klart mer i den bilden :)

Det är ju vanligt att de som gör HDR bilder gillar att dra ordentligt i spakarna. Men allt blir inte skit för det, ibland passar det riktigt bra och den överdrivna effekten är ett tillskott.
En som jag tycker är duktig på att "dra i spakarna" är Marcus Claesson, han har bilder här på fs men ännu mer på flickr. Gä gärna dit och titta!
http://flickr.com/photos/uncommon/page2/

Men nu var det här inte svar på din fråga direkt, men här är en bild som jag har gjort där jag tycker att jag lyckats rätt bra med avvägningen.

Här finns en större bild:
http://carlzon.deviantart.com/art/Welcome-to-my-kitchen-61944113

Bilagor

• kitchen.jpg
    kitchen.jpg
    75 KB · Visningar: 2,143
AFE skrev:
Färgerna beror nog mer på blandljuset (både el- och dagsljus och färgbalanserat efter elljuset), men visst syns effekten klart mer i den bilden :)

När man ser att det är både elljus och dagsljus så blir man (åtm jag) lite misstänksam när det dynamiska omfånget ser ut som det gör i bilden.

Elljus mot dagsljus brukar ju oftast leda till att någon yta blir för ljus/mörk eftersom kameran inte kan hantera det.

Nu visste jag iofs på förhand att det var HDR, men jag tror att jag ändå hade funderat. Bilden är "för bra för att vara sann" liksom.

Men inget negativt i det! HDR måste ju synas, det är ju poängen liksom. Bara när det blir övertydligt tycker jag att det verkligen stör. Å andra sidan gillar jag bilder som inte har täckning överallt.

kreatören skrev:

Men nu var det här inte svar på din fråga direkt, men här är en bild som jag har gjort där jag tycker att jag lyckats rätt bra med avvägningen.

Now we are talking!

Detta var det bästa jag sett hittills i den vägen! Färgtemperaturskillnader mellan inne och ute avslöjar den en aning, men bara en aning.

Jag fick genast inspiration till att ta en bild på vår glasveranda med den här tekniken, det är annars en hopplös exponeringssituation.

Tack Anders och Bernt, ni har svarat "ja" på min fråga. Att det kan bli en skoj effekt om man drar hårt i spakarna betvivlar jag inte, men jag uppskattar det inte själv.

Jag gillar inte popradio heller, där ju stark kompression tillhör vardagen.

Per.

perstromgren skrev:
Jag har hittills inte sett någon HDR-bild där det inte enkelt syns att det är en, men det finns säkert, bara att jag då inte vet om det.

Kan jag få några exempel där HDR gjort nytta, men inte givit upphov till en effekt som omedelbart syns?

Går det att lura ögat så att det HDR verkligen fungerar?

Per.

PS. Jo, jag letade ett tag, men såg ingen bild. Denna kom dock i närheten av vad jag menar: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1101755.htm?set=lp DS

Jag tycker jag har en... Vet inte om länken funkar, men här kommer den:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1090050.htm

Lena:
Gult hö tycker jag personligen inte blir så bra alla gånger i HDR men du har gjort en sjukt snygg avvägning i allt och djupet finns verkligen i den här bilden! Grymt bra jobbat, det syns att du kan det där med HDR och fotografering! ;)

Tycker det visas på flera bra exempel på att HDR funkar. Det skulle vara intressant om nivill dela med sig av sitt arbetsflöde.

Mvh
// Håkan
-som gillar HDR men inte riktigt fått till det, än... :)

Håkan, det är lite knepigt och många gånger har jag kliat mig i huvudet av förtvivlan när man inte får till det.

Jag kör med lägsta iso.
Spotmäter mot det mörkaste området i bilden så den normalexponerade bilden mäter sig efter det värdet.
Kontrastrika vyer (soliga dagar med skugga och soliga partier) ligger jag med 9 bilder med ett stegs mellanrum, men annars fem bilder med ett stegs mellanrum.

Bilden med rundbalarna ligger på fem bilder; 0; -1; -2; +1; +2.

Sedan får Photomatix Pro fixa ihop råfilsbilderna direkt; jag gör inte om råfilerna till tiff först för att sedan HDR:a dem, utan programmet fixar råfilerna direkt.

Oftast kör jag en batchning i programmet så jag enbart behöver fixa själva blandningen på slutet. I och med det, kan jag dra igång en process på en 100 bilder och gå ifrån datorn i en timme för att sedan göra slutklämmen - blandningen. Detta gör livet enklare...

Hör av dig om du inte är med på vad jag menar, jag har en liten som skriker mamma hela tiden...

AFE skrev:

Hej Anders
Eftersom jag jobbar mycket med just färgäkthet, kunderna jag har kräver detta, dvs en blå färg på en maskin skall ses som just blå i tryck så har jag också i flera år har varit delaktig i att kontrollera och jobba med referenskort och nyttan med dessa exv qp-card färgkort, gråkort mm. Jag menar att din bild från kyrkan i Uppsala bör du rensa bla från överskott i blått,cyan och magenta.
Jag vill inte låta som en besserwisser, men inte har kyrkan i Uppsala blå färger på väggen, eller har den det?.
Bästa hälsningar Mikael

Mikael:
Den första frågan man bör ställa sig är kanske om man vill att bilden ska återspegla verkligheten eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar