Annons

HDMI, DVI eller VGA från laptop till projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

jjf

Aktiv medlem
Ska inköpa en laptop för att köra bildspel.
Alla laptopar är utrustade med VGA, men HDMI verkar ha slagit ut DVI som digital utgång för ingen jag sett på t.ex. Netonet eller Inet har DVI som digital utgång utan de har HDMI.

Jag undrar:

Är det väsentlig skillnad att köra digitalt istället för analogt ut till projektor om man visar bildspel? Jag kan inte se någon skillnad på min skärm (inte uppenbart i varje fall) till den stationära datorn om jag väljer DVI eller VGA-utgången.

Är HDMI och DVI-utgång av samma kvalitet, dvs. är det någon skillnad? (man kan ju sätta en adapter på HDMI för att få en DVI-utgång och tvärtom.
 
Anledningen till att jag frågade om DVI i jämförelse med HDMI är att jag läste någonstans i ett forumsvar här på Fotosidan att HDMI är någon form av "videoanpassad" utgång i första hand för film och därför inte är lika bra som DVI för bildspel, men eftersom man via adapter kan växla mellan DVI och HDMI så blev jag lite konfunderad av det påståendet.
 
Anledningen till att jag frågade om DVI i jämförelse med HDMI är att jag läste någonstans i ett forumsvar här på Fotosidan att HDMI är någon form av "videoanpassad" utgång i första hand för film och därför inte är lika bra som DVI för bildspel, men eftersom man via adapter kan växla mellan DVI och HDMI så blev jag lite konfunderad av det påståendet.

Som andra har påpekat: bildsignalmässigt är det ingen skillnad mellan hdmi och dvi. Att hdmi är "videoanpassad" ligger mer i att den också, utöver bildsignalen, kan överföra ljud. En digital motsvarighet till den gamla klumpiga scart-kontakten kan man säga. Men att hdmi skulle vara sämre för bildspel ... Nope, låter som ett missförstånd.

Inga projektorer du kommer att stöta på kör större bild än 1920x1200 eller 1920x1080 och sannolikt kommer de flesta snarare maximalt ha 1280x1024, 1280x768 eller rent av 1024x768. I de bildstorlekarna gör det dessutom ganska lite skillnad att köra analogt, i alla fall så länge kabeln inte är så lång.
 
Tack för all hjälp

Tack ni som svarat på mina undringar.
Det blev en ASUS med både VGA och HDMI, så har jag både ock ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.