Annons

Behöver en modern bildskärm med HD-DVI kalibreras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Colorvision säljer paket inkluderande både skärm- och skrivarkalibrering. Ifall man vill hålla på med utskrifter själv, så rekommenderar jag denna skarpt, eftersom den sparar mycket tid och bläckkostnader. Dock är skrivarkalibrererare dyra i inköp, så man får väga den kostnaden mot upplevd nytta.

Tyvärr har jag inte sett så lysande resultat med den kalibratorn från Colorvision när det gäller utskrifter. Vill du kunna kalibrera båder skrivare och skärm är GretagMacbeths EyeOne Pro den jag röstar på. Jag har gjort 1000-tals profiler för skärm och skrivare med den med bra resultat.

Stefan
 
stefohl skrev:
Vill du kunna kalibrera båder skrivare och skärm är GretagMacbeths EyeOne Pro den jag röstar på.


Hittar inte pro-modellen hos Scandinavian Photo, är det kanske den här du menar? Den är dock väsentligen dyrare, men helt klart något som man skulle vilja ha.

Det kan mycket väl stämma att EyeOnes skrivarkalibrerare är bättre än Colorvisions, men som jag sa, jag har "sluppit" använda dem ännu, så jag kan inte uttala mig om detta. Det enda jag kan säga är att en kalibrerare behövs, om man ska hålla på att skriva ut själv. Så pass mycket utskrifter med färgstick har jag ändå gjort.
 
Eeros skrev:
Hittar inte pro-modellen hos Scandinavian Photo, är det kanske den här du menar? Den är dock väsentligen dyrare, men helt klart något som man skulle vilja ha.


Ja, det är den jag menar. Det finns ett antal varianter på denna kalibrator med olika program. Den som fungerar bäst för en fotograf är denna.

Stefan
 
Christer1 skrev:
Jag har en modern 19” Sony SDM-HS95P bildskärm med valbar ingång, antingen analog VGA eller digital DVI. Dessutom har den 1:1000 i kontrast och 450 CD/kvadratmeter och auto-luminans-sensor.

När man använder DVI förs ju data över digitalt från DVI-utgången på datorns grafikkort till bildskärmens DVI-ingång och varje pixel förändras eller konverteras inte utan visas på bildskärmen med exakt det pixelvärde och position som ligger i datorns bild.
När jag t.ex. tar upp PhaseOne-CMS checker i TIFF som finns i JPG kopia här:

Betyder detta att det inte går att kalibrera skärmen hårdvarumässigt?

Tänkte fall det är det enkla som gör att min skärm inte tillåter mig att kalibrera den utan säger att allt i menyn är "ej tillgängligt"

/Micke
 
Jag försöker kalibrera alla skärmar jag jobbar med. Tycker det syns på slutresultatet om skärmen har varit kalibrerad eller inte.

Fast jag är enormt imponerad av Eizo som skickar skärmar som är så nära perfekt man kan komma. Fast ändå litar jag inte på den förrens jag kalibrerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.