ANNONS
Annons

HCA, hur använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har tröttnat på att skölja i evigheter nu och införskaffat en påse HCA-lösning.

För det första: Hur rekommenerar ni att jag blandar detta? Ska jag blanda hela på en gång? Det kommer nog att gå åt inom de närmsta veckorna.

För det andra: Hur använder jag det? Som jag förstått det sköljer man en sväng med vatten (ca 20-20 sec) direkt efter att filmkemin hällts ut, precis som vanligt. Sedan häller man i HCA i dosan och agiterar under 1-2 min, sen skölj i rinnande vatten ca 5 min. Är detta korrekt?

är det engångsvara detta? Skall man använda nytt till varje film/filmer?

Brukslösningen har mycket kort hållbarhet. Jag brukar fuska. Delar upp pulvret i filmburkar (till en 1l) och blandar ny brukslösning varje gång. Jag väger upp pulvret med brevvåg.

En kille på Photax sa åt mig att det är en dödssynd att göra så, och jag skulle givetvis inte göra det med t ex framkallare som innhåller många olika ämnen. Men med HCA fuskar jag som synes.

Urr skrev:
Brukslösningen har mycket kort hållbarhet. Jag brukar fuska. Delar upp pulvret i filmburkar (till en 1l) och blandar ny brukslösning varje gång. Jag väger upp pulvret med brevvåg.

En kille på Photax sa åt mig att det är en dödssynd att göra så, och jag skulle givetvis inte göra det med t ex framkallare som innhåller många olika ämnen. Men med HCA fuskar jag som synes.

Ok, dödssynd alltså med framkallare, men inte med HCA? DÄr går det alltså bra?

Hur är det med arbetsgången då?

Problemet med att dela upp HCA uppges vara att det består av koksalt plus vissa andra hemliga kemikalier ev. borax som skiktar sig i förpackningen. Ingredienserna kan ev. fördelas jämnt genom att man häller pulvret fram och tillbaka mellan olika skålar. Då finns det dock stor risk att man åker på svåra hostattacker eftersom det dammar kolossalt… Å andra sidan finns det knappast någon anledning att använda HCA eftersom 4 % saltvatten troligen fungerar lika bra. I varje fall kom en skolklass fram till detta vid jämförande prov. Man sköljer filmen 2 – 5 minuter under ständig agitering i 4 % koksaltlösning och sköljer 5 - 10 minuter i rinnande vatten. Ev. kan man skölja genom att byta vatten i dosan 5 – 10 gånger under en tidsrymd av 10 – 15 minuter.
Om man inte använder vare sig HCA eller koksaltlösning bör man skölja filmen i rinnande i minst 30 minuter. Vattengenomströmningen bör då ha bytt ut vattnet var tredje minut.
/Harald

Man späder till förrådslösning och därefter 1+4 till den mängd brukslösning som för tillfället önskas.
föråds lösningen håller sig i 3mån och en påse räcket till ca 15 film.
35 kr kostar den på Photax inga pengar tycker jag.

Nu har jag blandat 0,95 l förrådslösning, och blandar sedan ut detta 1+4 varje gång jag använder det.

Intressant det där med saltvatten, dock kostar HCA nästan ingenting så det känns säkrast att gå på det.

B.T skrev:
Man späder till förrådslösning och därefter 1+4 till den mängd brukslösning som för tillfället önskas.
föråds lösningen håller sig i 3mån och en påse räcket till ca 15 film.
35 kr kostar den på Photax inga pengar tycker jag.

Kan man använda brukslösningen som man blandar till flera filmer, eller är den förbrukad direkt?

missförstod din fråga först!! =)
Jaja skall du skölja en film och behöver t.ex. 500ml så tar du 100ml av förådslösningen och 400ml vatten så har du en brukslösnig att använda
efter skölj så kasera jag det,vet inte om man kan skölja mer än en film.
så gör jag iallafall.

Senast ändrad:
Haraldus skrev:
Problemet med att dela upp HCA uppges vara att det består av koksalt plus vissa andra hemliga kemikalier ev. borax som skiktar sig i förpackningen.

Nej, HCA består mest av natriumsulfit.

Det är bara att skaka påsen så att allt blandas väl, och sedan ta så mycket pulver man behöver för den mängd vätska man ska använda.

Jag tillverkar min egen "HCA" enligt detta recept:

Varmt vatten 800 ml

200g Natriumsulfit

2g Natriumbisulfit

Kallt vatten till 1 liter.

Späder 1+9 för brukslösning. Badar film/papper i 3-5 minuter.

Magnus, skölj filmen i 30 sek till en minut. Agitera i HCA i 2-3 minuter, och skölj sedan i 5-8 minuter.

Brukslösningen av HCA ska användas inom ett dygn. Du kan använda den ett par gånger. Gärna med lite längre tids bad, 3-4 minuter till andra gången.

HCA fungerar kort sagt genom att fixets tiosulfatjoner byts ut mot sulfitjoner, som är mer lättlösliga i vatten.

HCA är som sagt mest natriumsulfit, och den använda lösningen innehåller inte mycket silver alls. Det är bara att hälla i ut.

Natriumsulfit används även i vissa matvaror.

Enligt miljölagstiftningen i de flesta västländer måste alla produkter som saluförs förses med information om ingående hälsovådliga ämnen. Enl. Kodak innehåller numera deras HCA följande:

Natriumsulfit
Natriummetabisulfit
Trisodiumsalt
Tetrasodiumsalt
Natriumcitrat

/Harald

De tre sista ämnena är nog de som det finns minst av i pulvret. Antagligen är de till för att mjuka upp hårt vatten, och för att kontrollera pH:n.

inget hca i avloppet!

vi häller absolut inte ut hca i avloppet på skolan, det hälls i samma dunk som framkallningsvätskan och lämnas in till miljöstation. så det är nog säkrast att kolla med din kommun innan du häller hca i avloppet...

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.