Annons

Hastighets- övervakningskamera, nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Hastighetsövervakningskamera, nikon!

Polisen och vägverket visar idag upp sig på Stora torget i Uppsala. Bla visar man en hastighetsövervakningskamera tänkt att använda vid vägbyggen eller där hastigheten tillfälligtvis är nedsatt. Det är en släpkärra och i den sitter ett likadant skåp som vi har/kommer att få längs landsvägarna. Den gula "lampan" är en (enligt polismannen mycket kraftig blixt) som används såväl dagtid som på kvällen.

Nyfiken som man är tittar man in i skåpet från framsidan och man kan se att det sitter en Nikon innuti. Jag gick runt och eftersom släpkärran var delvis öppen kunde jag ta en bild från insidan.

Det finns säker någon som kan tala om vilken Nikon det är.

Jag är numera aningen mer positiv till dessa övervakningskameror!

(bilden tagen med en d50)
 

Bilagor

  • hastighetskamera.jpg
    hastighetskamera.jpg
    54 KB · Visningar: 6,257
I en kamera mellan Västerås och Sala vet jag att det satt en En Nikon D1X med ett Nikkor 50/1.4D iaf.

Sedan kan jag tillägga att jag körde om det där ekipaget imorse =)
 
Undrar om det kommer påbörjas "massstölder" utav dessa kameror nu då åtminstone vi på fs vet vad som sitter där i ;)
 
Det måste vara väldigt onödigt att ha en sådan fin kamera för det endamålet, det måste fungera lika bra med en billigare kompaktkamera. Det är ändå våra skattepengar som betalar den.

Eller finns det någon smart anleding till att de väljer just den kameran?
 
eV1Te skrev:
Det måste vara väldigt onödigt att ha en sådan fin kamera för det endamålet, det måste fungera lika bra med en billigare kompaktkamera. Det är ändå våra skattepengar som betalar den.

Eller finns det någon smart anleding till att de väljer just den kameran?

Kameran måste ju styras av extern elektronik, vilket de flesta kompakter inte stöder.

F.ö. tror jag att själva kamerans inköpskostnad är en försvinnande liten del av hela fartkameraverksamhetens kostnad.

Johannes
 
Att det sitter en Nikon i skåpen betyder ju ingenting... Dom har troligtvis inte valt Nikon för att dom är så ofantligt mkt bättre...

Därmed inte sagt att Nikon är Dåliga.. dom gör bra kameror.
 
Maverick28 skrev:
skåpen skall vara larmade....

;-)

Men å andra sidan vet vi ju hur lång tid det tar för snuten att svara på larm så man hinner nog om man plockar ett skåp en bit från stan.

Förut trodde jag det berodde på prioritering eller underbemanning men nu har jag hört på nyheterna att det är slöhet.
 
Löser kameran ut är det bara att såga ned stolpen. Ta ur kamerans minneskort och radera bilden, sätta tillbaka allt ihop. Som bonus har man en kamera med studioblixt och ett gäng bilder på medtrafikanter som man kan tipsa polisen om att de har kört för fort.
 
Finns åtminstone en gammal tråd här på FS som handlar om detta & enligt den så är det Nikon-kameror i alla skåp.

Stölder har också förekommit men är ett ganska så omfattande arbete då de vanliga skåpen oftast är tomma. Kamerorna flyttas emellanåt & av ett gäng skåp så kanske det bara finns en kamera i ett.

Ang. val av kamera så är det ju, som sagt, elektronikstyrningen som avgör men även tillförlitlighet & snabbhet & vad det gäller tillförlitlighet så faller ju Canon direkt, går ju inte att ha back eller frontfokus på hastighetskameror ;-)

Ja, en gång till för säkerhets skull ;-)

//Larsa
 
Har en gång läst att det sitter D1X i "lådorna" .. lite konstigt att man inte investerar i specialbyggda system för detta . .

mvh - Ale
 
Intressant tråd :)

Det är väl beslutat att nu när det blir digitallkamror i skåpen kommer det att sitta kamera i VARJE skåp? Var iallfall vad jag hörde när jag bodde i Växjö där de älskade skåpen.

Någon som är tekniskt insatt som kan beskriva en vägkamras funktion eller är den hemlig? Har länge fungerat hur en sådan här tingest kan fungera med tanke på heljjusmotljus, regnstormar etc? Vilket avstånd tas fotot? Är det laser eller radar som mäter och varifrån mäter den? Vore kul att veta

Bengt
Roadwarrior ;)
 
För att unvika att bli fotograferad ska man hålla sig under stipulerade maximala hastighet, eller på mötande vägren.

Kameran mäter och löser ut på 15 m avstånd. Den löser alltid ut med blixt, vilket sannolikt innebär att den är ställd med liten bländare och har en kraftig blixt, tyckte det ser ut som en studioblixt på de bilder jag har sett. Blixtljuset är det ljus som används oavsett tid på dygnet.


Jag har monterat 3 st Sigma EF-500 Super och satt dem i slavblixtläge ppå instrumentbrädan och riktat dem mot mitt ansikte. Det kommer att då att tillföras såpass mycket ljus att mitt ansikte blir highscore i kameran och inte kan identfieras.
 
RolandM skrev:
Jag har monterat 3 st Sigma EF-500 Super och satt dem i slavblixtläge ppå instrumentbrädan och riktat dem mot mitt ansikte. Det kommer att då att tillföras såpass mycket ljus att mitt ansikte blir highscore i kameran och inte kan identfieras.

Roland kan dock hittas i diket, vid kurvan strax efter fartkameran...

Vilken kurva frågar sig Roland?...... :D
 
Jag skrattar ihjäl mig...

Jeppe skrev:
Roland kan dock hittas i diket, vid kurvan strax efter fartkameran...

Vilken kurva frågar sig Roland?...... :D

Inget elakt på något sätt, men jag kan nästan se Roland med stjärnor i ögonen.

Förlåt mig, men jag kunde inte låta bli.

Det här var hysteriskt kul, enligt mig alltså...

/Jörgen

Som nog sänker farten istället för att blixtar...
 
eV1Te skrev:
Det måste vara väldigt onödigt att ha en sådan fin kamera för det endamålet, det måste fungera lika bra med en billigare kompaktkamera. Det är ändå våra skattepengar som betalar den.

Eller finns det någon smart anleding till att de väljer just den kameran?

Med tanke på hur effektiva de är borde det inte ta särskilt lång tid att dra in de pengarna som utrustningen kostar. Jag har absolut ingen aning om några siffror men säg att en kamera tar 10 syndare om dagen och de får betala 1000 kr var. Världens affärsidé om det statliga polismonopolet lades ner ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.