** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighet på minnet till EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lule

Aktiv medlem
Ska köpa EOS 50D och behöver lite hjälp...

Hur snabbt minne (CompactFlash) ska jag ha för att utnyttja foto delen av EOS 50D maximalt?

Hur snabbt minne ska jag ha för att utnyttja överföringen maximalt mellan EOS 50D och datorn?

Nått annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!
Anders

Tycker Sandisk Extreme III 4gb 20mb/s har fungerat kanon för mig då jag hade dem.
Visst vill du lägga extra pengar på Extreme IV med 40mb/s så fine men hur ofta har du så stora filer på RAW
ifrån 50D.

På fråga ett svarar jag nästan vad som helst duger, det är kamerabufferten som är avgörande, inte minneskortets hastighet. Du får någon enstaka extrabild i snabbaste seriebildstagning med flertusenkronorskort innan bufferten börjar begränsa.

På fråga två är det större skillnad, men åtminstone för mig saknar det praktisk betydelse om överföringen tar 1 eller 2 minuter efter en fotodag.

(Har en 7D med ett långsamt 16GB-kort som funkar utmärkt för HD-filmning och vad kameran tål i övrigt. Har ingen erfarenhet av 50D men principen är samma. Blev "pålurad" kortet i köpögonblicket eftersom jag fick en fotoväska på köpet. Har inte sett anledning att byta upp mig (till min förvåning))

Tycker Sandisk Extreme III 4gb 20mb/s har fungerat kanon för mig då jag hade dem.
Visst vill du lägga extra pengar på Extreme IV med 40mb/s så fine men hur ofta har du så stora filer på RAW
ifrån 50D.

Handlar ju inte bara om storleken på filerna utan också hur snabbt man registrerar dem.. EOS 50D tar upp till 6.3bilder i sekunden och skapar en RAW-fil på drygt 20mb, det betyder att kameran klarar av att registrera runt 130mb/sek. Nu vet jag inte hur snabbt den klarar av att skriva till alla minneskort på marknaden men enligt dpreview så klarar den att skriva med runt 40mb/s till ett SanDisk 4gb Extreme Ducati. Det resulterar i att kameran klarar 2 bilder per sekund i RAW när kamerans buffer är slut, med 2 GB Lexar Pro 133x klarade den bara 0,4 bilder per sekund i RAW. I jpeg klarade den 6,3 bilder per sekund upp till 142 stycken bilder med det långsamma kortet och 6,3 bilder per sekund tills kortet var fullt med det dyra snabba kortet.

I slutändan handlar det ju om hur du kommer använda kameran och vad du har för ekonomiska referenser. Om pengar inte spelar in så välj det snabbaste och största SanDisk-kortet du kan hitta, det är med största säkerhet det bästa. Annars måste du börja fundera på hur just du kommer använda kameran, kommer du fota i jpeg eller RAW? Långa snabba bildserier? Är du extremt otålig framför datorn och vill att bilderna ska överföras så fort som möjligt, eller spelar det ingen roll om det tar 2min eller 8min?

Mitt tips är att om du är osäker så köp ett billigt kort först och se om du blir frustrerad, blir du det så sälj det här på fotosidans annonsmarknad eller ha kvar det som backup och köp ett nytt dyrt och snabbt.

Handlar ju inte bara om storleken på filerna utan också hur snabbt man registrerar dem.. EOS 50D tar upp till 6.3bilder i sekunden och skapar en RAW-fil på drygt 20mb, det betyder att kameran klarar av att registrera runt 130mb/sek. Nu vet jag inte hur snabbt den klarar av att skriva till alla minneskort på marknaden men enligt dpreview så klarar den att skriva med runt 40mb/s till ett SanDisk 4gb Extreme Ducati. Det resulterar i att kameran klarar 2 bilder per sekund i RAW när kamerans buffer är slut, med 2 GB Lexar Pro 133x klarade den bara 0,4 bilder per sekund i RAW. I jpeg klarade den 6,3 bilder per sekund upp till 142 stycken bilder med det långsamma kortet och 6,3 bilder per sekund tills kortet var fullt med det dyra snabba kortet.

För att kunna utnyttja de 6,3b/s så är det ett UDMA kort som gäller men har inte tyckt att jag har haft tillräcklig motivering även om jag fotar motocross att skaffa ett UDMA kort. 50D jag hade gillade inte att köra både Jpeg & RAW innan bufferten var full.

Supports UDMA:
- Extreme Pro 90MB/s (600x)
- Extreme 60MB/s (400x)
- Extreme IV 45MB/s (300x)
- Extreme IV 40MB/s (266x)
- Extreme III 30MB/s (200x)
- Extreme Ducati

NOT UDMA supported:
- Extreme III 20MB/s

Skulle nog nämnt att jag fotar bara RAW (i inlägget ovan), men även om du avser fota RAW+JPG så hjälper inte de snabba dyra korten ngt väsentligt - annat än i extrema situationer. Den hastighet du får efter bufferten är full är så låg att kamerans kapacitet inte på något sätt kan kompenseras. Men det är en storindustri, så man kan lockas av tabeller som i inlägget ovan.

Jag var mest nyfiken finns ju ingen anledning att köpa snabbare minne än man har anv. för…

Tanka över flera hundra bilder är inte så roligt…

Kanske bättre att köpa två långsammare minnen än ett snabbt om man är och fotar så vore det ju en katastrof om minnet fick sönder…

/AH
Canon EOS 50D
Canon 50 mm F/2.8
Troligast Speedlite 580EX II

Jag kör ett billigt 16GB i min kamera, någon sandiskvariant och det går som tåget. Extreme III tror jag det heter, kostade någon tusing.

Skulle nog nämnt att jag fotar bara RAW (i inlägget ovan), men även om du avser fota RAW+JPG så hjälper inte de snabba dyra korten ngt väsentligt - annat än i extrema situationer. Den hastighet du får efter bufferten är full är så låg att kamerans kapacitet inte på något sätt kan kompenseras. Men det är en storindustri, så man kan lockas av tabeller som i inlägget ovan.

Fotade ett bröllop igår och brudparet ville ha sin son med i sitt esse. Typ springandes som en galning på slottets bakgård. Låt säga att 8b/s med 16 GB Sandisk Extreme (UDMA6) kom till sin rätt. När buffertern tog slut så tog det nån enstaka sekund sen vart det full fart igen. Mitt gamla Sandisk Extreme tog ca 30s att tömma bufferten.

Som som wfrank nämnet så är det i extrema situationer och beror helt o hållet på vad och hur man fotograferar. Ett sånt kort kostar f.ö endast 1000 kr för 16 GB.

/Stefan

Såg på sandisk hemsida att dom rekommenderade Extreme 400x 60 MB/s SDCFX-008G-E61 till EOS 50D.

blir ett sånt 8GB 586kr (16GB 990kr). Hade kanske varit bättre med 2st 4GB men det finns inte... 8GB är det minsta... jag får köpa ett till senare…

/AH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar