Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tittar runt bland CF-korten på alfadigi.com och finner att Lexar har kort i olika hastigheter. Detta har jag inte sett bland Sandisk och andra märken. Lexar har kort i 4x, 8x och 10x hastighet.

1. Är det verkligen så att kameran sparar bilder dubbelt så fort i en 8x jämfört med 4x?

2. Vad för hastighet har de kort som inte har någon "x"-beteckning? (Sandisk, Viking, DataRam, ScandinavianPhoto, osv)

3. Någon som har erfarenhet av skillnader mellan olika fabrikat när det gäller CF-kort?

// Anders
 
www.dpreview.com har testat olika kort. Det visade sig att skillnaden mellan kort sällan var särskilt stor och att det s.k. snabba korten inte alls var snabbare...men det kan ju ha förändrats på senare tid.
 
Olika kameror

Hastigheten är som jag förstått det ganska teoretisk.Kameran måste kunna utnyttja hastigheten också.

Olympus E-10/20 t. ex. kan inte utnyttja några snabbare kort än 4x.

Tror att "standardkort" är 4x.

SanDisk har också kort i flera hastigheter, men är inte säker på om de skriver ut dem i klartext.

/Kazu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.