Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CFexpress typ B för stillbild med R5

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska vara medveten om att priserna på amazon.se kan ändra sig flera gånger i veckan. Vissa saker kan ha oerhört låga priser under bara någon dag. Så är man intresserad av att få billigt så lönar det sig att kolla flera gånger.

Man ska vara medveten om att priserna på amazon.se kan ändra sig flera gånger i veckan. Vissa saker kan ha oerhört låga priser under bara någon dag. Så är man intresserad av att få billigt så lönar det sig att kolla flera gånger.

Ja, tycker det vore bra med bevakning på prisjakt. Vet inte varför Amazon inte är med där. Nu är jag mest intresserad av premiumgrejer förvisso. Nya datorer från Apple, Nya iPhonemodeller, Canon L gluggar m.m. så Amazon är väl inte rätt ställe då antar jag.

Märk väl att man brukar få ut ungefär dubbla antalet mot vad kameran visar vid tomt kort om man kör lossless compressed, pga att den räknar väldigt konservativt, eftersom komprimeringen varierar med motivet. Men du kanske har tagit med det i beräkningen.

Rent hastighetsmässigt spelar det nog ingen roll, då jag betvivlar att dessa äldre modeller kommer i närheten av CFe-kortens hastighet. De är ju gjorda för XQD från början som inte är lika snabba.

Märk väl att man brukar få ut ungefär dubbla antalet mot vad kameran visar vid tomt kort om man kör lossless compressed, pga att den räknar väldigt konservativt, eftersom komprimeringen varierar med motivet. Men du kanske har tagit med det i beräkningen.

Rent hastighetsmässigt spelar det nog ingen roll, då jag betvivlar att dessa äldre modeller kommer i närheten av CFe-kortens hastighet. De är ju gjorda för XQD från början som inte är lika snabba.
Intressant, jo kanske finns det andra flaskhalsar i kameran, att D850 nu tar CFe var ju en FW uppdatering. Men det sitter nu ett XQD 32GB i kameran och kanske kan man få ut 500-600 bilder på det och sedan tar ett SD kort på 64GB vid, så man klarar sig kanske? Men kör man action så blir det snabbt 1000 bilder och det hade varit bra om man kunde få in dessa i ett CFe. Man kunde få ett 128GB ProGrade för 1300:- och det är samma pris som ett SanDisk 64GB kostar. Skulle nog klara mig med 64GB men 128 är ju mer, om det nu bara håller lika länge

Intressant, jo kanske finns det andra flaskhalsar i kameran, att D850 nu tar CFe var ju en FW uppdatering. Men det sitter nu ett XQD 32GB i kameran och kanske kan man få ut 500-600 bilder på det och sedan tar ett SD kort på 64GB vid, så man klarar sig kanske? Men kör man action så blir det snabbt 1000 bilder och det hade varit bra om man kunde få in dessa i ett CFe. Man kunde få ett 128GB ProGrade för 1300:- och det är samma pris som ett SanDisk 64GB kostar. Skulle nog klara mig med 64GB men 128 är ju mer, om det nu bara håller lika länge

Du ser att det är så om du testar att byta mellan uncompressed och lossless compressed. Siffran ändrar sig inte... Det är inget specifikt för just D850. D810 var likadan och jag har för mig att min gamla D700 också gör så.

Är kortet äkta är det nog inte dåligt. ProGrade har väl inte sålts i Europa egentligen, men jag har för mig att det dök upp i USA i spåren av att Lexar drog sig ur minneskortsmarknaden. Sedan kom Lexar tillbaka som märke dock.

Lexar märket köptes väl upp av kineser som är kända för att vara lite mindre seriösa med tester av sina produkter. De folk som var inblandade i ursprungliga Lexar har bildat Prograde.

Lexar märket köptes väl upp av kineser som är kända för att vara lite mindre seriösa med tester av sina produkter. De folk som var inblandade i ursprungliga Lexar har bildat Prograde.

Ingen aning om kvaliteten på nuvarande Lexar. Innan nedläggningen (och återkomsten) så var det ett varumärke för amerikanska minnestillverkaren Micron Technology. Det var väl då folk från den avdelningen som bildade ProGrade (själva Micron finns ju kvar).

Fyllde det första kortet på 32GB idag, det som indikerade runt 320 bilder i starten gav 580st. Så ett 64GB borde klara 1100 och ett 128GB 2200. Jag skulle klara mig ganska bra med ett CFe på 64GB och ett SD på 64

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar