ANNONS
Annons

Hastighet minneskort och hastighet hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias U

Aktiv medlem
Jag har idag maxhastighet 90 mb/sek på mina minneskort (både compact flash och SD). Jag fotar i princip bara fåglar.
Har jag bra nytta av snabbare minneskort, tex med hastighet 150 eller 200 mb/sekund?
Det jag menar är, är det självklart att mitt hus (Canon 7D mark II) är så pass snabbt att det till fullo kan utnyttja de snabbare korten? Blir verkligen nedladdningen till kameran dubbelt så snabb i praktiken (om vi jämför minneskort med tex 200 mb/sek och 90 mb/sek)? Det händer ju ibland när man fotar en flygande fågel och efter att man tagit ca 30-40-50 bilder i snabb följd.....så måste man vänta några sekunder till nedladdningen är klar. Dessa sekunder kan ju vara frustrerande. Är de snabbare korten dubbelt så snabba också i praktiken?

Som du såg

Som syntes av artikeln kan du gå upp på CF-kortet och få lite snabbare nednedladdning. Jag upplevde en liten ökning när jag gick upp till 160 Mb/s på CF av sandiskmärke. (7DII)

Sorry, jag kan inte låta bli...:

mb/s -- dvs millibit per sekund ?!?

Är det inte Mb/s dvs megabit per sekund eller MB/s dvs megabyte per sekund du avser? Det låter troligare - och är bra många gånger snabbare binär informationsöverföring... :)

SanDisk vill bara sälja dyrare kort. Titta t.ex. vad som rekommenderas för 5DIII där kamerans skrivhastighet för SD-kort i Magic Lantern är uppmätt till låga 21MB/s. Som att använda en LV-kanon för att skjuta lerduvor.

SanDisk rekommenderade åtminstone inte UHS-II i en kamera gjord för UHS-I så det var ju bra eftersom just SanDisk har haft störst problem där tillsammans med Canonkameror.

Det som står angivet på korten är ofta läshastigheten. När man fotograferar är det skrivhastigheten som är intressant, men då den undantagslöst är lägre vill tillverkarna inte skylta med den i första hand.

Det som verkligen sätter krav på skrivhastigheten är 4K video, särskilt i 50/60p. I min kamera går det bara att köra några sekunder på ett vanligt CF-kort, även av snabbaste typ. Kräver CFast 2.0 för att det ska fungera som det är tänkt. Och de korten är inte billiga, oavsett vad folk skriver om att "minneskort är billigt".

Det som verkligen sätter krav på skrivhastigheten är 4K video, särskilt i 50/60p. I min kamera går det bara att köra några sekunder på ett vanligt CF-kort, även av snabbaste typ. Kräver CFast 2.0 för att det ska fungera som det är tänkt. Och de korten är inte billiga, oavsett vad folk skriver om att "minneskort är billigt".
Har du koll på vilken samplingsstorlek som minneskort testas mot vid class 10 U3 osv? Jag har sökt men inte funnit.

Det beror på vilken kamera du har. Jag känner inte till Canon, men t.ex. Nkon D500 och D850 skriver mycket snabbt och du behöver ett snabbt kort för att inte vara flaskhalsen. Läs användarmanualet"

Jag har idag maxhastighet 90 mb/sek på mina minneskort (både compact flash och SD). Jag fotar i princip bara fåglar.
Har jag bra nytta av snabbare minneskort, tex med hastighet 150 eller 200 mb/sekund?
Det jag menar är, är det självklart att mitt hus (Canon 7D mark II) är så pass snabbt att det till fullo kan utnyttja de snabbare korten? Blir verkligen nedladdningen till kameran dubbelt så snabb i praktiken (om vi jämför minneskort med tex 200 mb/sek och 90 mb/sek)? Det händer ju ibland när man fotar en flygande fågel och efter att man tagit ca 30-40-50 bilder i snabb följd.....så måste man vänta några sekunder till nedladdningen är klar. Dessa sekunder kan ju vara frustrerande. Är de snabbare korten dubbelt så snabba också i praktiken?

Läs här för lite info och jämförelser mellan olika minneskort för 7DMK2: https://www.cameramemoryspeed.com/canon-7d-mark-ii/fastest-sd-cf-card-comparison/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar