Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastigaporträtten

Produkter
(logga in för att koppla)

Sammy Johannesson

Aktiv medlem
Flickvännen tar studenten idag och jag skulle behöva lite sista minuten tips för en som ligger i amatör klassen. Bilderna jag tänker på att de hastiga porträtten direkt efter utsläpp.

Jag har en Minolta 3600hsd blixt som jag kan köra trådlöst och även omnibouncer till detta, Bör jag använda omnibouncer utomhus eller är det blixten på kameran som gäller med blixt rakt fram? Det lär ju inte vara jätte gott om plats bland allt folket

Alla tips mottages varmt!
Tack på förhand
 
När jag fotade i förra veckan använde jag blixt monterad på kameran. Blixtexponeringskompensation på -1 och en vidvinkelzoom.

Det var väldigt hårt ljus ute så utan upplättningsblixt så hade det blivit alldeles för hårda skuggor.

Ha blixten på kameran är mitt tips. Det kommer inte bli tid till att planera några bilder med trådlös blixt. Sånna bilder fotade jag efteråt på festen.

Tänk också på att vara försiktig med utrustningen. Det är inte alla som tänker på vart dom riktar champagneflaskan när dom öppnar den...

Och fota mycket. Kör gärna bildserier. Det är synd om man får en bra bild men den man tar kort på gör en konstig grimage eller nått sånt. Ta med så mycket minne du kan, dom dåliga bilderna kan du ju rensa ut efteråt ifall du inte har minneskort så det räcker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.