Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hasselbladsköp
- Trådstartare Tartan
- Start datum
jag skulle inte välja en 500C. Väljer du istället en 500C/M (kom i början på 1970-talet) så får du en kamera som är kombatibel med en hel del alldeles nya tillbehör.
500C har en mörk sökarskiva som officiellt inte går att byta. Det finns visserligen nån verkstad som kan byta. Men med 500C/M kan du skaffa vilken sökarskiva som helst. Det är ofta en hit att byta ut äldre skrivor mot en modernare (från 80-talet eller senare) av modellen AcuteMatte. Skillnaden är stor.
I stort sett alla objektiv till Hasselblad har gjorts av Carl Zeiss. Den äldsta serien heter C och var först kromad och sedan svart. De svarta kom med antireflexbehandlingen T* som är en rejäl förbättring. De objektiven är inte så mycket dyrare än de kromade.
Alla C-gluggar är dock ganska gamla vilket kan gör att de ger alldels för långa slutartider i kyla.
CF-objektiven kom på 80-talet, men kostar givetvis lite mer.
Jag skulle välja 500C/M och T*-objektiv.
500C har en mörk sökarskiva som officiellt inte går att byta. Det finns visserligen nån verkstad som kan byta. Men med 500C/M kan du skaffa vilken sökarskiva som helst. Det är ofta en hit att byta ut äldre skrivor mot en modernare (från 80-talet eller senare) av modellen AcuteMatte. Skillnaden är stor.
I stort sett alla objektiv till Hasselblad har gjorts av Carl Zeiss. Den äldsta serien heter C och var först kromad och sedan svart. De svarta kom med antireflexbehandlingen T* som är en rejäl förbättring. De objektiven är inte så mycket dyrare än de kromade.
Alla C-gluggar är dock ganska gamla vilket kan gör att de ger alldels för långa slutartider i kyla.
CF-objektiven kom på 80-talet, men kostar givetvis lite mer.
Jag skulle välja 500C/M och T*-objektiv.
Tartan
Avslutat medlemskap
Tack för snabbt svar!
Jag kollar nu på en 500 c med 80mm T* till. Packetet är i mycket bra skick och kostar 5300:- Är det en bra deal?!
Jag kommer till största del använda kameran i studio då jag har andra 6x6 kameror för gatufoto. Klarar jag mig med den gamla mattskivan för studioarbete?
Jag kollar nu på en 500 c med 80mm T* till. Packetet är i mycket bra skick och kostar 5300:- Är det en bra deal?!
Jag kommer till största del använda kameran i studio då jag har andra 6x6 kameror för gatufoto. Klarar jag mig med den gamla mattskivan för studioarbete?
Det finns hur mycket begagnat Hasselblad som helst. Du behöver inte känna stess.
Priset är aningen högt tycker jag. Men kolla runt.
Mattskivan är verkligen mycket mörk. Inställningsljuset i en studio är inte så värst starka. Jag skulle akta mig. Men visst funkar det om man har bra syn.
Priset är aningen högt tycker jag. Men kolla runt.
Mattskivan är verkligen mycket mörk. Inställningsljuset i en studio är inte så värst starka. Jag skulle akta mig. Men visst funkar det om man har bra syn.
Tartan skrev:
Har jag förståt det rätt när jag säger att 500 c och 500 c/m har samma mattskiva. Skillnaden är att på 500 c/m går den att byta.
Fast det går alltså att byta på 500 c oxå på vissa ställen?! Var och vad kostar det?!
Nej, det stämmer inte riktigt.
Mattskivan i 500C är mörkare än standardskivan i de äldsta 500C/M-modellerna från tidigt 70-tal. Senare modeller har ännu bättre skivor.
När man byter ut skivan i 500C så är det inte en originalskiva. Alltså inte lika bra som AcuteMate som Hasselblad säljer. Brukade åtminstone tidigare finnas annonser i FOTO för mattskivebytena.
Men eftersom prisskillnaderna minskat rekommenderar jag 500C/M. Då får de garanterat ljusare sökarbild. Sen kan du vänta med att köpa en ännu bättre skriva till senare.
En annan skillnad är att 500C hade magasin som är rätt bökiga att byta film i. Du måste öppna en lucka bak och kolla in på pilarna på pappret på filmens baksida. Med A12-magasinen som kom med 500C/M så drar du bara fram filmens pil till märket och sedan är det bara att veva tills det tar stopp. Det är också lite krångligare att få rätt på räkneverket med C-magasinen.
Men det viktigaste är givetvis att satsa på optiken.
frsk
Aktiv medlem
Satsa på en 500 C/M.
Jag har en 500C och mattskivan är inte den bästa. Pro Camera Service i Landvetter kan visserligen stoppa in en ny åt dig, men då måste du dels köpa en mattskiva separat (vilket inte är billigt, om du ska ha en bra) och det kostar också en hel del att få den insatt.
Skulle jag köpa en ny Hasselblad hade jag definitivt valt 500 C/M framför 500 C.
- f.
tips: http://gruppof.blogspot.com
Jag har en 500C och mattskivan är inte den bästa. Pro Camera Service i Landvetter kan visserligen stoppa in en ny åt dig, men då måste du dels köpa en mattskiva separat (vilket inte är billigt, om du ska ha en bra) och det kostar också en hel del att få den insatt.
Skulle jag köpa en ny Hasselblad hade jag definitivt valt 500 C/M framför 500 C.
- f.
tips: http://gruppof.blogspot.com
Svedlund
Aktiv medlem
Läs på och lyssna på goda råd
Inget är så bra som att veta vad man tar för beslut...
Jag tycker att följande sajt har mycket bra info om de olika Hasselbladsmodellerna.
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Hasselblad500.html~mainFrame
Hoppas du tycker det var läsvärt och lyssna på dem som tycker du skall undvika 500 C. De har rätt...
Inget är så bra som att veta vad man tar för beslut...
Jag tycker att följande sajt har mycket bra info om de olika Hasselbladsmodellerna.
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Hasselblad500.html~mainFrame
Hoppas du tycker det var läsvärt och lyssna på dem som tycker du skall undvika 500 C. De har rätt...
Tartan skrev:
Det har vart till stor hjälp! tack!
Har nu hittat en 500 c/m, nyrenoverad av Pro Camera, med 80mm T* linns och en gossen ljusmätare för 7000kr. Låter väll mkt bra?!
Ja. Det låter verkligen bra.