ANNONS
Annons

Hasselbladare eller digital

Produkter
(logga in för att koppla)

burnedred

Aktiv medlem
Frågan är ska man köpa en skitfin hasselbladare för 8000 eller ska man satsa pengarna på en digitalare. har haft hasselbladare innan och jag har sålt den för 6 år sedan. saknar den lite granna.
Men ska jag köpa fast mig för dessa pengar i det "gamla" eller ska man vidga sina vyer och satsa på digital eos 20 eller bättre?
Vad säger ni alla här på forumen?

Hmmm

Kanske en svår fråga....fråga dig vad är viktigast..

Digitalens fördelar.
* Snabb respons
* Inga filmkostnader.

Baksidor
* Fjuttsökare

Vill du visa dia eller digitala bilder...

mina fem öres tankar

Martin

Det beror på vad du är ute efter. Jag sålde min Mamiya för ett par år sedan för att gå över till digitalt. Idag är jag sugen på att köpa en mellanformatare igen eftersom jag saknar det.

Beroende på vilken man köper kan man ju slänga på ett digitalt bakstycke i framtiden om man vill och det slår ju en DSLR med hästlängder. Kostar visserligen en del men om några år borde man kunna få tag i beg till bra priser.

Greven

burnedred skrev:
Men ska jag köpa fast mig för dessa pengar i det "gamla" eller ska man vidga sina vyer och satsa på digital eos 20 eller bättre?
Vad säger ni alla här på forumen?
Vad fotograferar du, hur fotograferar du, gillar du att kopiera, hur presenterar du dina bilder, vilka krav har du, har du bråttom osv, osv...?

Stor skillnad på vad man behöver och vad man saknar.

Saknar min gamla Nikon F4s, underbar kamera...då. Saknar min Mamiya 6 också, tills jag kommer ihåg varför jag sålde den.

Analysera vad du ska ha kameran till och ta ett beslut.

Mvh

Vad har du för målsättning med ditt fotograferande? Bild på papper/duk, bild i tryck, bild på skärm.

Bild på papper/duk? Analog Hasselblad ger definitivt bäst teknisk kvalitét. Mörkrumskopia fotad med Hasselblad är svårslaget. Dia med Hasselblad är svårslaget men dyrt om du ska ha projektor som gör bilden rättvisa. Men även en bra digitalprojektor är dyr och då får du heller inte den kvalitén diat ger. Färgutskrift/laserkopia från digital systemkamera ger dock lika bra kvalitét som en vanlig färgbild från t.ex Hasselblad. Svartvit utskrift/laserkopia från digitalkamera kan svårligen mäta sig med mörkrumskopia på silverhaloidpapper i hantverkskänsla och materialegenskaper.

Bild för tryck? Går lika bra med digital systemkamera då man slipper mellansteg med scanning/reprofoto. Bildfilen från digitalkameran behöver inte gå via mellansteg. Men ett scannat dia/neg/bild från t.ex Hasselblad är inte sämre (om du har en bra scanner).

Bild på skärm? Går lika bra med digital systemkamera av tillräcklig kvalitét men här kan smaken spela in. Scannat neg/dia från Hasselblad står sig bra i konkurrens.

Köper du Hasselbladaren så har du alla möjligheter (om än lite besvärligare för man får scanna diat/negativet). Köper du digitalaren så avsäger du dig möjligheterna att få en svartvit kopia på traditionellt silverhaloidpapper samt möjligheten att få den bästa projektionen på duk. Sedan får man ta den framtida utvecklingen av film/fotopapper med i beräkningen. och där kan vi bara spekulera.

Jörgen, hur ska du veta vad som är roligast innan du har testat. Eftersom du redan har haft en Hasselbladare är det kanske dags att testa lite digitalt.

Jag har både en Hasselblad och en digitalare. Dom ersätter inte varandra. Min analoga småbildskamera kommer däremot att få stå tillbaka.

Färgbilder = digitalt
svartvitt = analogt

Mina favoritet är Tri-X och Fuji NPH (småbild) och Pan-F och Fuji NPS (mellanformat). Jag plåtar bara med negativ film.

Min digitalkamera är svår att skilja från Hasselbladaren när man gör färgförstoringar.

Du måste som sagt va ställa dig frågan vad du ska använda kameran till. Typ av bilder och hur dom ska presenteras.

Mellanformat eller digital småbild kan du inte jämföra bara så där rakt på. Det är två olika typer av kameror och system. Själv har jag både småbildskameror och mellanformat. Till det så finns det även en compact digitalkamera som vi tar familjebilder med , men jag har även använt den i naturen. Brukar ha den med och ser jag nåt som kan va bra så tar jag några bilder och tittar på för att sen gå dit och ta "bilden".

Jag tackar för uppmärksamheten

Men jag tror att jag ska hoppa över den kameran för då jag rannsakar mig själv har jag nog varit lat i mörkrummet de senaste 2 åren och att jag skulle få tid till det framöver verkar svårt.
Kanske man ska nöja sig med sina analoga småbilds kameror och satsa på finare gluggar och en eos 20 eller kanske spara till en ännu "värre" sak.
Resefoto får nog vara dia bilder framöver om man ska kunna njuta resan en gång till där hemma och visa på klubben.
Lite smidigare än digitalt. Man kan ju plöja 20 30 rullar på en 3 veckors resa om det vill sig.
Skriv gärna hur ni själva skulle ha gjort.

Greve Nickon skrev:
Det beror på vad du är ute efter. Jag sålde min Mamiya för ett par år sedan för att gå över till digitalt. Idag är jag sugen på att köpa en mellanformatare igen eftersom jag saknar det.

Beroende på vilken man köper kan man ju slänga på ett digitalt bakstycke i framtiden om man vill och det slår ju en DSLR med hästlängder. Kostar visserligen en del men om några år borde man kunna få tag i beg till bra priser.

Greven

Varör sålde du din Mamiya?
Klumpig eller dyrt?? eller nått annat skäl?

Anledningen var att jag dels behövde få loss pengar snabbt när jag skulle över till London eftersom den kamera (D-100) jag ville ha var ca 5000 billigare där för tillfället så ville jag passa på.
Anledning nummer två var att jag inte har tillgång till mörkrum som klarar mellanformat för tillfället.

Men jag kommer att köpa en mellanformatare igen, det är bara en tids/ekonomisk fråga. Just nu finns det andra saker jag prioriterar.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar