Annons

Hasselblad, Proshade 6093 och filter

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxZ

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Proshade 6093 och skulle behöva använda filter.

Jag frågade häromdagen hos KameraDoktorn om det fanns några filter som jag kunde använda med kompediet. Svaret jag fick är att jag eventuellt skulle kunna använda gamla Kodak gelatin filter. Fast enligt KD fanns de förmodligen inte längre att köpa... Istället skulle jag då investera i ett Lee kompendium.

Nu till frågorna:
1. Stämmer det verkligen att jag kan bara använda Kodak gelatin filter till detta kompendium? Jag har hittat en del 100*100mm hos bl.a. B&H, vilket skulle tyda på att de visst fortfarande finns att köpa...

2. Än så länge behöver jag mest ND och graderade filter. ND har jag hittat både hos Lee och Kodak, men tyvärr inga graderade... Vilka skall jag använda då?

3. Helst, och när jag ändå investerat, skulle jag vilja kunna använda samma filter till min Canonoptik. Kan man ha kompatibla system då?

Tack för hjälpen av en som är helst i gänga/bayonett träsket...

/Max.
 
Enligt Hasselblads hemsida ska det gå att använda filter i storlek 75x75 eller 100x100. Det finns ramar som plast- eller gelatinfilter monteras i för att sedan passa i Proshade.

/Klas
 
Jag har

kört med 6093 i massor av år , och det funkar utmärkt att använda 100x100 filter oavsett tillverkare. Men att köra samma tilll din SLR vet jag inte annat är att skaffa ett kompendium till, eller höra med Hasselblad om det kan finnas någon adapter till 6093 och vanlig filtergänga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.