Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad Planar T* 3.5/100 - C vs. CFi

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Hur mycket bättre är en ny CFi-glugg jämfört med en gammal C-glugg? Vinner man något på att köpa ett nytt objektiv eller är det gamla lika bra?

Jag har för mig att de är optiskt identiska, men CF och CFi har en Prontorslutare som tydligen skall vara bättre än C-modellens Synchro-Compurslutare. C-objektiven har också en ganska trög fokusering jämfört med CFi-modellerna.

-- MW

Bättre antireflexbehandling och interna bafflar har gjort att de moderna objektiven har helt andra motljusprestanda. Detta syns inte på MTF-kurvorna.

Ärligt talat är alla gamla C-objektiv dåliga i motljus, även med motljusskydden monternade.

Håller med Lars, C-gluggarna är rätt kassa i motljus, men är å andra sidan precis lika skarpa som CF och CFi med ett bra motljusskydd. Kontrasten är lite lägre dessutom, men plåtar man sv/v behöver ju inte det vara en nackdel. Nedbländningsspaken på C-gluggarna är rätt jobbig att jobba med, gör ont i fingertoppen att blända ned, CF-gluggarnas nedbländningsknapp är rejält mycket bättre.
Skillnaden mellan CF och CFi är vad jag lyckats upptäcka, helt obefintlig. Verkar ha varit en marknadsföringsgrej mest, palpas på insidan av gluggen kanske kan ge utslag i något kufiskt optiskt test, men i normala fotosituationer tror jag ingen lyckats påvisa någon skillnad.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar