Annons

Hasselblad objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har ett 250/5.6 T* samt ett 80/1.4 Chrome.

Funderar nu på hur mkt jag kommer använda 250mm objektivet.

Kan det vara värt att byta det mot ett 40 eller 50mm?

Jag fotar mest natur och akitektur.

Tips?

En fråga till!

Efter första rullen är jag inte direkt impad av skärpan. Ovana gör säkert att jag inte ställt in skärpan riktigt bra, och jag ska skaffa stativ senare för att minimera risken för rörelseoskärpa.

Men visst är det så att med bländare 2.8 så är det svårt att få den där knivskapra skärpan. Då ska man väl väl helst upp till 5.6 eller 8?



Mvh P
 
förstår inte riktigt vad som är problemet?

Fotar du tele eller fotar du vidvinkel?
Därefter får du ju ta ställning till om du ska byta mot en 40 eller 50 optik


att sätta skärpan med en bladare kräver viss erfarenhet, speciellt på ?? bländare 1.4???

jag kör oftast på 2.8 med mitt planar 2.8, det är snorskarpt enligt min mening.
 
Hej Patrik
Om du har kört din bladare på fri hand så kan jag förstå att du inte är impad av skärpan. För att få max skärpa så ska du nog helst ha kameran på stativ, fälla spegeln och använda trådutlösare.De flesta objektiv blir bättre i skärpan om man bländar ner dem en par steg.En 50mm är en bra tillgång för en landskapsfotograf, men även 250mm är bra om man vill trycka ihop landskapet lite, så det är nog en smaksak.

Taiga
 
teamfoto skrev:
förstår inte riktigt vad som är problemet?

Fotar du tele eller fotar du vidvinkel?
Därefter får du ju ta ställning till om du ska byta mot en 40 eller 50 optik


att sätta skärpan med en bladare kräver viss erfarenhet, speciellt på ?? bländare 1.4???

jag kör oftast på 2.8 med mitt planar 2.8, det är snorskarpt enligt min mening.

Vill bara sätta igång en "brainstorming" :)

Frågan är hur användbart ett 250 är för mig om jag fotar mest natur.
 
Taiga skrev:
Hej Patrik
Om du har kört din bladare på fri hand så kan jag förstå att du inte är impad av skärpan. För att få max skärpa så ska du nog helst ha kameran på stativ, fälla spegeln och använda trådutlösare.De flesta objektiv blir bättre i skärpan om man bländar ner dem en par steg.En 50mm är en bra tillgång för en landskapsfotograf, men även 250mm är bra om man vill trycka ihop landskapet lite, så det är nog en smaksak.

Taiga

oK, trådutlösare har jag köpt idag. Fälla spegeln gör jag med hjälp utav den lilla "piggen" som sitter vid utlösaren ellerhur?

har en 500c

Mvh P
 
Hej Patrik!

Roligt att du också vill ha "snorskarpa" bladarbilder. Man kan inte egentligen "fälla upp" enbart spegeln på en bladare. Det man gör är att man förutlöser kameran. Det innebär att slutaren stängs, objektivet bländar ner, luckslutaren öppnar och att spegeln fälls upp. Det enda som görs sedan när man tar bilden är att slutaren öppnas och stängs. Det blir helt vibrationsfritt.

Man förutlöser med spaken under frammatningsvredet. Den lilla "piggen" vid avtrycket är till för att låsa avtrycket vid långtidsexponeringar.

Lycka till!

/m
 
Spegeluppfällningen gör du med knappen som sitter precis under veven, har du ingen bruksanvisning på kameran ?

Taiga
 
Använder du alltid luppen i ljusschaktet när du fokuserar? Min erfarenhet är att det ofta straffar sig de gånger man inte fäller upp den och kollar skärpan.
 
Hur stora kopior har du gjort? När jag fick tillbaka min första rulle mellanformat med 10x10 kopior tyckte jag att det inte var något vidare skarpt. När jag sedan tittade närmare på bilderna insåg jag att det var avsaknaden av korn på de små kopiorna som gjorde att det inte såg skarpt ut vid första anblicken när det i själva verket var tokskarpt.

250 verkar vara en härlig brännvidd och jag har funderat på att skaffa ett för att fota landskap med.

/Björn
 
Om du inte har någon bruksanvisning så kan kanske detta vara en hjälp på vägen:
http://rurmonas.cust.nearlyfreespeech.net/manuals/500cm/500cm.html
Finns nog andra, men denna hittade jag ganska snabbt.
Visserligen tror jag att det är CF-objektiv som är med i den utgåvan. Skillnaden mot ditt C-objektiv är att du har självutlösare och 2 blixtkontakter (plus att när man ändrar tid eller bländare så måste du trycka in en spärr för att "sära" på tid/bländare, på CF är det tvärtom; d v s för att hålla ihop tid/bländar-kombinationen så trycker man in knappen. Blev lite otydligt kanske...)

Handhållet med 80:an har jag inga problem med att få skarpa bilder förutsatt lite snabbare tider och nedbländat några steg. Jag tror 80:an är som skarpast ca 1/3 in i "bländaromfånget", grovt räknat kring 5,6. 250:an måste man i princip ha tider snabbare än 1/250 för att få skarpa bilder, det är ju en lång rackare. Till skillnad mot 80:an sägs 250:an vara skarp redan på full bländaröppning, vilket ju är lite ovanligt.

Om du inte har bruksanvisning och förkovrat dig lite innan, så vill jag tipsa om att ta för vana att ha slutaren spänd. Ett objektivbyte när slutaren inte är spänd, kan leda till att objektiv/hus låser sig.
Och som tidigare nämnts; använd förstoringsluppen i sökaren! Klart nyttig liten sak.
 
Hmm

med hbl 250 mm objektiv kan du köra med väldigt liten bländare utan att drabbas avvdiffraktion, inte fel med stort skärpedjup i landskap, men det finns såklart en massa +&-. ,,
 
Jag har ingen knapp under frammatningsveven??

Vad menas med att ha objektivet spänt?

Varför jag inte fått skarpa bilder med första rullen beror nog på dåligt ljus och då långa slutartider (1/60).

Nästkommande rullar skall tas utomhus i bra ljus och på stativ s får vi se!

Kanske ska behålla 250mm ändå...

Mvh P
 
Om man tittar från sidan med frammatningsveven så skall det under den svängda kanten (kromad på ditt ex?) sitta en lite knapp som man kan trycka uppåt mot frammatningsveven.

Med spänt objektiv menade jag att slutaren är spänd, d v s du har dragit runt frammatningsveven (som drar ned spegeln och spänner slutaren i objektivet)

1/60 med 80:an kan ju vara lite långt om man är ovan vid kameran.

Om du har har vägarna förbi Leopolds antikvariat på Sturegatan 44 i Sthlm, så har de bruksanvisningar till Hasselblad. Enligt deras lista (tyvärr så gammal som okt 2004) så finns det en bruks till 500C, dock i dåligt skick. Finns dock inte i butiken utan måste beställas...
http://www.abm.se/leopolds/Bocker.foto.bruksanv.F_K.html
 
250:an är grym till landskap. Min pappa köpte nyligen ett och jag älskar det. Vet många andra naturfotografer som gillar det för snygga utsnitt i landskapet.

En 50/4 är räcker ofta ganka långt till arkitektur, men en 40 är ju också najs. Ytterligare ett alternativ är ju en SWC.

Men att ställa en 250:a mot en 40:a går bara inte. Det kan bara du avgöra.
 
Opton skrev:
Om man tittar från sidan med frammatningsveven så skall det under den svängda kanten (kromad på ditt ex?) sitta en lite knapp som man kan trycka uppåt mot frammatningsveven.

Med spänt objektiv menade jag att slutaren är spänd, d v s du har dragit runt frammatningsveven (som drar ned spegeln och spänner slutaren i objektivet)

1/60 med 80:an kan ju vara lite långt om man är ovan vid kameran.

Om du har har vägarna förbi Leopolds antikvariat på Sturegatan 44 i Sthlm, så har de bruksanvisningar till Hasselblad. Enligt deras lista (tyvärr så gammal som okt 2004) så finns det en bruks till 500C, dock i dåligt skick. Finns dock inte i butiken utan måste beställas...
http://www.abm.se/leopolds/Bocker.foto.bruksanv.F_K.html

Aaaah nu hittade jag den! :)
Jag har en bruksanvisning till en 500C/M.
Mycket som är lika verkar det som.

Mvh P
 
froderberg skrev:
250:an är grym till landskap. Min pappa köpte nyligen ett och jag älskar det. Vet många andra naturfotografer som gillar det för snygga utsnitt i landskapet.

En 50/4 är räcker ofta ganka långt till arkitektur, men en 40 är ju också najs. Ytterligare ett alternativ är ju en SWC.

Men att ställa en 250:a mot en 40:a går bara inte. Det kan bara du avgöra.

OK, håller i det ett tag då :)
 
pwrdesign skrev:
Aaaah nu hittade jag den! :)
Jag har en bruksanvisning till en 500C/M.
Mycket som är lika verkar det som.

Mvh P

Japp, de är väldigt lika. Enda skillnaden är att med en C/M är att man kan byta mattskiva själv (dvs utan att lämna in kameran till en serviceverkstad) samt att C/M är nyare, 500C slutade tillverkas 1970 och ersattes med 500C/M som slutade tillverkas i början av 1990-talet.

Jag kan rekommendera boken "The Hasselblad Manual" av Ernst Wildi, den innehåller nog allt man kan tänkas vilja veta om bladare. Tyvärr är den ganska dyr ny...
 
ANNONS