Annons

Hasselblad Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert!

Måste fråga om du verkligen laddat filmen på rätt sätt i magasinet.

Öppna filmhållarlåset (vredet på utsidan av magasinet) innan du laddar filmen och stäng det när filmen rullats upp på mottagarspolen. Då ligger filmen plant under filmklämman (jag använder de namn som anges i bruksanvisningen).

Om man inte låser filmen med filmklämman/ filmhållarlåset kan ett "matningsfel" uppstå pga att filmen inte ligger plant inne i magasinet. Resultatet kan då bli att negativrutorna går i varandra eller att mellanrummen blir ojämna.

Om matningsfel uppstått får du lämna in magasinen på service för åtgärd.

Själv har jag hittills upplevt serviceavdelning-en som mycket kompetent o snabb.

Janne

Tack för alla välvilliga kommentarer ang. mitt magasin. Jag skall ta allt i beaktande. En fråga till, som jag i hastigheten kommer på: Är det någon som vet, hur många rullar man kan köra i ett väl underhållet HBL- system? Som exempel kan jag nämna att min gamla, väl underhållna mercedes jag hade turen att få köpa, har gått närmare 50000 mil med en och samma motor, utan bekymmer. Andra bil/kameramärken håller inte lika länge...

Tack för alla välvilliga kommentarer ang. mitt magasin. Jag skall ta allt i beaktande. En fråga till, som jag i hastigheten kommer på: Är det någon som vet, hur många rullar man kan köra i ett väl underhållet HBL- system? Som exempel kan jag nämna att min gamla, väl underhållna mercedes jag hade turen att få köpa, har gått närmare 50000 mil med en och samma motor, utan bekymmer. Andra bil/kameramärken håller inte lika länge...

...och så finns det ju t ex Mazda 323 kombi -85:eek:r som har rullat 82 000 respektive 106 000 mil med samma motor (men några bromsrör och bensintankar bytta).

Fuji, Pentax och Mamiya ligger nog inte långt efter Hbl utan kanske tvärtom...

...och vilka mellanformatskameror av "hasselbladsmodell" är lättast att hantera och jobba med? Är HBL övervärderad som arbetsredskap, jämfört med andra fabrikat?

Knappast övervärderat! Det är ett fruktansvärt bra arbetredskap, men det är ju en personlig preferens hur man tycker att en kamera är att jobba med.

Det finns ju dom som tycker att Rollei är skönare att jobba med än med Hasselblad. En Pentag 6X7II är ju helt annorlunda att jobba med än en Hbl.

Jag kände/tittade på en massa kameror innan jag bestämde mig för Hasselblad. Då hade jag inte ens funderat på den utan var helt inställd på en Mamaya RZ eller Bronica SQAi. Men föll pladask för hasselbladaren.

Det är ju mycket större skillnader mellan en Mamaiya och Haselblad än med Nikon och Canon.

Jag kan bara säga att den dagen jag dör så får dom bryta hasselbladaren från mitt döds-grepp :O)

Den är fruktansvärt skön att jobba med och är väldigt stabilt byggd. Går den isönder så beror det mer på förslitning än handhavandet. Och det är ju inte så farligt dyrt att reparera förslitningsfel.

Jag har haft liknande problem med magasin til andra märken (Bronica). Ett problem för den här typen av magasin tycks vara att filmerna blir tunnare och tunnare vilket ställer högre krav på mekaniken.

Problem med nya magasin är tråkigt för den det drabbar men det bör väl inte vara några problem med att få det reparerat på garantin. Samma sak gäller om du köper ett beg. magsin med garanti.

Liknelsen med bilar är bra. All mekanik kräver service och jag tror faktiskt att många slarvar med det när det gäller kameror. Man väntar tills det inte funkar längre, men då har man ofta fått så mycket förslitning att reparationen blir dyr. Om du däremot köper en Mercedes, Porsche eller Ferrari är du garanterat noga med servicen.

f

steinick skrev:
Varför denna spydiga kommentar? Huvudpoängen med mitt inlägg var att förebyggande service är viktigt.

Om du uppfattade min kommentar som spydig så är det helt och hållet din tolkning. Jag menade bara att det var ju bra att ditt magasin aldrig har strulat för det har mitt. Visst är det sannt att man bör förebygga problem med magasinet genom service men är det värt att serva ett magasin efter 500-1000 rullar? kanske är en god idé att sattsa på ett nytt magasin då. Eller?

//Micke

Michael Stener skrev:
Robert du har helt klart gjort ett bra köp, men om magasinet har använts av en fotograf som kanske har kört 1000 rullar i den så orsaker det ju en del slitage. kan dock rekomendera en duktig reperatör av Hasselblad i Göteborg, han heter David och du kan nå honom på 031-919403.

//Micke

Har varit i kontakt med David nu på morgonen. Mekanismen i magasinet är oerhört komplicerad, då den ska kompensera framdragningen av en rulle vars diameter hela tiden förändras. Det är många hjul och pinaler i den, som är fastsatta me nitar. Dessa nöts, och blir glappa. Han tar 480 plus moms för att helrenovera ett magasin, och då fixar han en annan sak också, som jag har upptäckt: det släpper in ljus...gummimembranet, eller listen, funkar som på en dörr: den blir med tiden tillplattad, och sluter inte tätt längre när man drar ur "plåten".
För 1050 plus moms fixar han även fokus på kameran, för gummina som spegeln slår mot plattas ochså med tiden ut, så att fokuset inte riktigt hamnar i filmplanet.
Han ville veta hur jag fått tag på hans adress, så jag berättade om detta forum. Det visade sig, att han är helt rudis på data och internet, men han var glad över gratisreklamen. "Det förklarar saken, varför jag har fått så mycket jobb helt plötsligt, jag annonserar ju inte!"
/Robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar