Annons

Hasselblad Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr är det ett vanligt problem, åtminstone var det så tidigare. På 80-talet köpte jag en ny 500 c/m med två magasin, båda nya. Det ena magasinet gav för litet mellanrum mellan bilderna, ibland inget alls. Bilderna kunde överlappa varandra med några mm. Mycket irriterande
Det andra magasinet gav för stort avstånd mellan bilderna, upp till 15 mm, varför jag ofta bara fick ut 11 bilder per rulle. Också det var mycket irriterande.
Jag lämnade in det överlappande magasinet på service till Hasselblad, men när det kom tillbaka var det inte åtgärdat, man kunde inta hitta något fel påstod man. Servicekillen jag pratade med på telefon påstod att det var ett vanligt fel som man inte visste hur man skulle komma till rätta med.
En vän till mig hade samma problem med ett av sina magasin och inte heller han hade fått någon hjälp av Hasselblads serviceavdelning.
Om man hittat någon lösning på problemet vet jag inte, men så var det i alla fall då och tydligen var det ett fel som många stött på.

som helt ny Hasselbladsägare/användare kanske jag inte borde yttra mig, men jag har upplevt detta på mina två första rullar film. De två första bilderna går omlott med ca 5 mm, sedan dras avståndet ut mellan rutorna i mitten till ca 2 cm för att sedan krympa ihop igen dom sista två rutorna. Använde TRI-X som jag framkallade själv. Igår petade jag in en Velvia i A12-magasinet. Vred fram filmens första ruta så jag såg etten i hålet därbak, och tog två-tre bilder på den blågröna aftonhimlen/horisonten. Av en händelse tittade jag bakom luckan igen, och fann att den fortfarande stod på ETT??? Vid en snabb koll visade sig ochså räkneverket stå på ett. Kameran är en HBL 500EL/M, motorn funkade då jag fotade, den gick i alla fall när jag släppte upp knappen. In i mörkrummet och rullade tillbaka filmen, fann att pappersremsan blivit naggad i kantena och delvis sönderriven. Laddade om magasinet och drog fram ettan och sköt ett skott i handen. Då drog den fram till ruta två, och räkneverket var med på noterna.
Jag har en bekant till mig som har fotat med HBL, och han säger att aldrig mera sådant "rackel." Det var mera regel än undantag att rutorna var ihop eller omlott eller långt från varandra. När jag berättade att jag köpt denna kamera log han närmast medlidsamt mot mig och sade ingenting.

Ska en sådan känd kvalitetsprodukt vara behäftad med sådana förtretligheter? Jag börjar undra, om jag har gjort bort mig... :-(

Jag har två magasin båda beg. där jag inte har några problem. Men däremot magasinet jag fick till min Hbl hade detta problem, vilket var också beg men lite äldre. Det beror på att maggen blir slitna och man får skicka in dom på rep. Kostar ca 500-1000 kr. Jag hade köpt min i en butik så det blev utbytt.

Problemet är nog mer att väldigt många mag är proffskörda och har varit med om en del, sedan får vi tag i dom och råkar ut för dessa problem.

necromancer skrev:

Problemet är nog mer att väldigt många mag är proffskörda och har varit med om en del, sedan får vi tag i dom och råkar ut för dessa problem.
Kan nog stämma, men mina var fabriksnya och felet fanns där från början. Min kompis hade också köpt sina magasin nya och han hade som jag nämnde också fel på ett av dem.

Hej

Det verkar ju allvarligt om servicen inte tar åt sig problemet som Lennart beskriver det och det blir ju inte bättre av att de inte har ett konstruktivt sätt att hantera problemet.

Roine

roinek skrev:
Hej

Det verkar ju allvarligt om servicen inte tar åt sig problemet som Lennart beskriver det och det blir ju inte bättre av att de inte har ett konstruktivt sätt att hantera problemet.

Roine
Nej, men det var ju länge sedan och kanske man har bättrat sig idag. Jag tröttnade efter några års användande av kameran och bytte till ett annat märke.

Det är ju lite synd, att en i övrigt bra produkt skall ratas för att en länk i kedjan brister. Jag har kladdat lite i mörkrummet nu och gjort några av mina första Hasselbladsbilder, och skärpa mm var det då inga fel på!

jag har två magasin till min bladare, ett från -58, det andra från -66, inga problem med dom, alltid samma avstånd mellan bilderna, ganska tätt, så jag får alltid ut 13 bilder på varje rulle, när sista bilden är tagen så drar jag fram, nollar räkneverket och tar en bild till!

Lyckans ost, vad ska du ha för dom?
Skämt åsido,vad är skäligt pris för ett BRA beg. A12 mag? Var kan man få tag på bokstavskoderna till alla HBL-produkter så man kan se hur gamla prylarna är? (HBL-novisen frågar)

Skriv:

VHPICTURES
1234567890

står det TT så är den från 1966,

gäller för kamerahus och magasinen, för objektiven så får man nog slå i böcker på serienumrerna, men det finns lite generelt som när den svarta färgen kom, och när T*:et kom och när CF kom, men dom årtalen är inte jag säker på (har inget objektiv nyare än 1971)

Har varit ute med Hasselbladarn i helgen, och det var en missräkning. Jag är tvungen att ha upp luckan till titthålet för att kolla, hur mycket motorn drar fram filmen, om den alls gör det. Många gånger dras inte bilden fram, ibland bara halva rutan. I sistnämnda fall går det ju att dra fram rutan manuellt, men man kan ju inget göra när motorn drar fram en och en halv ruta! Grrrrr... magasinet är från -62, så det har ju några år på nacken, men är mycket välvårdat. Å andra sidan verkar det ju inte spela någon roll om det så är fabriksnytt. :-(

rapp skrev:
Å andra sidan verkar det ju inte spela någon roll om det så är fabriksnytt. :-(
En kraftig överdrift, kanske rent av en lögn! Hur många fotografer har haft problem med magasin tillverkade under de senaste 10-15 åren? Hur ofta har de servat magasinen?

På 80-talet...

Har haft samma problem med mitt A12, har vad jag förstår ingen betydelse om de är tillverkade på 70,80 eller 90 talet, problemet uppkommer då man använt magasinet flitigt!
Även om magasinet är märkt Hasselblad dvs.(kvalite) så slits även dessa magasin, helt enligt fysikens regler.

//Micke

Då betalar man ju bara för namnet när man köper ett beg. magasin A12 för 1900- som inte funkar. Ska man sedan betala 1000 kr till för att det DESSUTOM ska FUNGERA, vad är det då?

Sedan tycker jag det är anmärkningsvärt, att medlemmar på detta forum, som köpt NYA magasin inte har fått hjälp av Hasselblads serviceavdelning för att DOM inte vet hur man ska fixa till detta?
Jag vill gärna fortsätta att tro, att jag har gjort ett bra köp, men det känns lite surt ändå...

Robert du har helt klart gjort ett bra köp, men om magasinet har använts av en fotograf som kanske har kört 1000 rullar i den så orsaker det ju en del slitage. kan dock rekomendera en duktig reperatör av Hasselblad i Göteborg, han heter David och du kan nå honom på 031-919403.

//Micke

Michael Stener skrev:
Även om magasinet är märkt Hasselblad dvs.(kvalite) så slits även dessa magasin, helt enligt fysikens regler.
Just det, därför ska man göra regelbunden service (precis som på bilen om man vill att den ska fungera). Jag har fått rådet, av Hasselblads servicetekniker, att serva utrustningen var 3000e rulle. Då kan man göra förebyggande underhåll och undvika problem.

Mina A12-magasin -- tillverkade 1990, 1993 och 2000 -- har aldrig krånglat. Jag har även ett S16 från 1975, det matar fel någon enstaka gång.

Mina A12-magasin -- tillverkade 1990, 1993 och 2000 -- har aldrig krånglat. Jag har även ett S16 från 1975, det matar fel någon enstaka gång.

Så bra då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar