Nej, jag tror att det är väldigt ovanligt att någon har sin kamera för att skryta. Det förutsätter 1) att man visar upp kameran i olika sammanhang och 2) att de som ser den vet vad det är för kamera och vad den kostar.
De allra flesta, troligen mer än 95 % av befolkningen har inte en aning om vad det är som visas upp. Ännu färre kan skilja mellan H-blad, Mamiya RB 67 eller 645 , Bronica eller för den delen säga vad det är för skillnad på dessa och en Nikon F vadsomhelst eller valfri modell av EOS.
Dessutom är det väl så att de flesta i Sverige med fotointresse ägnar sig åt detta intresse ute i naturen och där skall man nog vara en djävul på marknadsföring för att hitta någon att skryta för.
Fotografering och mörkrumsarbete är oftast en ganska ensam sysselsättning
En kamera är ett yrkes eller hobbyverktyg. Man väljer det man trivs med. Ungefär som borrmaskin t.ex. PLATS FÖR SKRYT: JAG HAR EN S K I L MED SLADD!!! Blev någon imponerad?? Jaså inte det.....synd.
Jag har ofta någon kamera med mig till och från arbetet, ibland dyker det upp något, oftast inte, Vad som ligger i väskan varierar, Men ingen på mitt arbete vet ens om att jag har med mig en kamera, och givetvis inte heller fabrikat eller pris. Jag tror inte någon utanför familjen och fotoklubben vet vad jag har för kameror ens en gång. Ja -okej, Ni anar väl nu.
På fotoklubben är det inget att skryta med, där talas väldigt litet utrustning, ja, i princip inte alls. Men det visas och talas enormt mycket bilder. Och då kan någon ibland fråga om brännvidd, men oftare om vilken film som använts. Och det är väl inget att skryta om.
Så det där med att skryta med fotoutrustning är nog en ganska tunn ide. Om man nu är lagd åt det hållet är det bäst att hålla sig till det etablerade. Bilar. Jag har en Polo. Ingen som blev impad nu heller? Jag säger då det.
Us