Annons

"Hasselblad-hacken" bara skryt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jadu avundsjukan , man väljer ett kameramärke som passar till den fotografering man håller på med, om det sen är Hasselblad, Pentax, Nikon eller Canon mm spelar väl ingen roll. En del väljer Saab, Volvo eller Wolksvagen Det är hela tiden en fråga om tycke eller smak eller helt enkelt vad man har råd med.Vilken tur det är att alla har olika smak när det gäller kameramärke och bildsyn, annars vore det väl tråkigt. Om du tänker skaffa en mellanformatskamera så kan jag rek Hasselblad, den är pålitlig den har mycket fina objektiv med fantastisk skärpa, och begmarknanden är mycket stor. Det behöver inte alls kosta en förmögenhet att komma igång med Hasselbladssystemet.

Lycka till med den eventuella "Skrytkameran" :D

Jo, jag stod och höll i en Hasselbladare för inte så länge sedan, tyckte det lät som en bra investering. Men när jag började jämföra min vanliga mellanformatare, en gammal Rolleiflex och Hasselbladaren förstod jag inte riktigt vad jag skulle betala för. Jo, en sjuhundrans kvalité, och sjuhundrans dyra tillbehör. En glugg för sju papp, magasin för tusenlappar, ett hus för fyra tusen...
Och då måste man fråga sig om man tar mycket bättre bilder med den istället för min gamla kamera. Nja, men status var det tydligen med en Hasselbladare. Ja, men hur många plåtar för status.

Och, okej, jag förstår många att de måste kopiera in de där hacken i bilderna. För slänger man ut tio papp på en kamera som ingen ser skilnad på ressultatet jämfört med en billigare mellanformatare, måste man ju skriva folk på näsan att man har plånboken. Men inte bildseendet.

Nu har jag ingen hasselblad men jag tror knappast att det handlar om skryt att kopiera hela negativet utan snarare att det är snyggt med en svart ram runt bilden

Jag kopierar ibland in ramen på bilder från min Kiev men jag garanterar att det är enbart av estetiska skäl. Hmmm... Kanske man skulle fila lite hack så man stiger i graderna i betraktarnas ögon ;)

Men fila då för höga farao upp ett par små jack i din Rollei. Kom ihög att det skall vara på högersidan när du ser kameran bakifrån. Säkert talade fotohandlaren om för dig att det finns en liten skillnad mellan bladaren och rollein. Eller missade du att det finns en skillnad ? Möjlighet till objektivbyte, magasinbyte, vev/motor (ja, eller winder då) om man har behov av det, byte av sökare? G I V E T V I S!!!! är din rollei precis lika användbar som en bladare om man endast använder normaloptiken och ljusschktssökaren. Och resultatet skiljer inte om du har Planargluggen.
Har du en modern rollei mellanformat förstår jag inte vad du ylar över- den är ju ännu dyrare an H-blad. Men har du en tvågd rollei så använd den. Att kopiera in negativramen är väl upp till var och en. Själv tycker jag det är ganska fult, gör det aldrig. Men endast en av avundsjuka besatt människa kan få för sig att det handlar om skryt att notcharna finns där. Och då endast i kombination med djup okunnighet om mörkrumsjobb och negativpassning.
Sluta tramsa nu.
Us

Sonnaren, håller med dig till 100%.Man ska inte jämföra en Bladare med en tvåögd Rollei, Bladaren är en systemkamera med många möjligheter.Har själv haft en gammal Rolleicord,och inte kunde man klaga på den optiska prestandan, men möjligheten att byta optik mm är ju omöjlig, Du Henrik tar säkert lika bra bilder med din gamla Rollei, annars kanske du hade valt en annan kamera eller hur ?:D

Sonnaren skrev:
Men endast en av avundsjuka besatt människa kan få för sig att det handlar om skryt att notcharna finns där. Och då endast i kombination med djup okunnighet om mörkrumsjobb och negativpassning.
Us

Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Det måste vara något gramatiskt fel, men jag kan urskilja noterna...
Klart man vill ha en flashig kamera, även om mitt behov kanske inte är så stort som många andras (...)
Men det där med kopiering förstår jag inte. Jag som tillbringar varenda av veckans dagar i mörkrummet, måste väl veta hur man kopierar en bild.
På mina negativ har jag ingen ram (och inga hack). Kopierar jag däremot in lite av den vita ytan runt negativet får man en svart ram.Men hur snyggt är det med en sorgkant kring sina bilder?
Nej, kom inte och påstå att en bild blir bättre för att två små trekanter sitter i ena hörnet. Må jag vara oförstående.

Henric86 skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Det måste vara något gramatiskt fel,
men jag kan urskilja noterna...
>>>Vad du uppfattat och lärt dig om grammatik tar jag inget som helst ansvar för.
För att du inte skall göra bort dig i framtiden också så påpekas att detta är inte noter, det är b o k s t ä v e r. Skillnaden är enorm.

Klart man vill ha en flashig kamera,
>>> Jag har förstått det redan. Du kanske kan försöka göra som vi andra som har bra grejor, jobba ihop till dem?

även om mitt behov kanske inte är så stort som många andras (...)
>>>Jag tror inte heller att ditt behov av en bra kamera är så stort.

Men det där med kopiering förstår jag inte.
>>>>Hör med t.ex ABF, de brukar visst ha kurser.

Jag som tillbringar varenda av veckans dagar i mörkrummet, måste väl veta hur man kopierar en bild.
>>>Det beror väl på vad man gör där. Det räcker tyvärr inte att bara tillbringa dagen där.

På mina negativ har jag ingen ram (och inga hack). Kopierar jag däremot in lite av den vita ytan runt negativet
>>> Det är de som är negativramen
.........Men hur snyggt är det med en sorgkant kring sina bilder?

Nej, kom inte och påstå att en bild blir bättre för att två små trekanter sitter i ena hörnet. Må jag vara oförstående. [/B]
>>> Har inte påstått det heller. Tvärtom. Be någon läskunnig person (t.ex. någon som kan skilja på noter och bokstäver - om du känner någon) att läsa om vad jag skriver tidigare så framgår det att jag inte heller tycker att den svarta ramen tillför något.

Se'n kan jag berätta för dig att även om du går ut med en Hasselbladare i naturen så skiter såväl träden som djuren och sjöarna och fälten och bergen i det. De blir inte imponerade. Eller avundsjuka. Och på monterade dia syns inga notchar. Ni som uppfattar en bladare som skryt är ytterst få. Den överväldigande majoriteten av befolkningen ser inte skillnaden mellan olika mellanformatare och ger fullständigt f.n i vad det är, större delen av resten låter andra få ha vilka yrkes eller hobbygrejor de vill och några få snörper ihop munnen som hönsarslen av pur avundsjuka.
Us

Nämen titta, titta vad jag hittade..... med svart ram och allting. Och ett misslyckat försök att få det att se ut som om det var Hasselblads"hack" nedtill till vänster också. Helledudane då!
Och fotografen heter?? Jodå, Henrik86.
Lägg av nu grabben.
Us

Bilagor

• wannabe.jpg
    wannabe.jpg
    4.5 KB · Visningar: 426
Det gör du visst det. Jag har sett dem. Här på denna siten. Men det var något skumt med dem......
Fujis märkning syntes inte. Ipso facto: ej dina bilder. Synd,.... mycket var riktigt bra......
Us

Ja, nu kom ni på mig med porträttet.
Men jag måste verkligen påpeka att Hasselbladshack hade jag inte i åtanken. Bilden är efterbelyst, med en pappskiva ovanpå motivet. För att det hela skulle se lite "slitet" ut naggade jag pappskivan med en sax i kanterna. Runt om hela bilden. Men vet inte om det blev särskilt snyggt.

Tycker stämningen i diskutionen känns lite obehaglig. Frågan var följande:

Inte blir väl en bild bättre bara för att man kopierat in två hack i ena kanten?

Ja, eller nej. Personliga påhopp glädjer ingen.

Henric86 skrev:

Inte blir väl en bild bättre bara för att man kopierat in två hack i ena kanten?

Har någon påstått det eller?

Min träbåt är bättre byggd än min grannes för båtbyggaren använde en handgjord hyvel i brons och mässing när han hyvlade in borden...

Nej Henrik, varken bilden fotografen eller kameran blir bättre om det finns "hack",men avundsjuk och uppretad blir vissa i alla.fall ingen nämnd och ingen glömd.Nu finns det väl inget mer att säga om dessa stackars "HACK" eller?
:D :eek: :mad: :confused:

Det är väl upp till var och en..
de gånger jag har använt en hasselblad och de få bilder som jag har förstorat så har jag tagit med den svarta kanten för jag tycker det är snyggt...

förstår inte vad du har hängt upp dig på riktigt..

Henric86 skrev:

Nej. Bilden blir inte bättre. Den blir inte sämre hellre. "Hacken finns där och jag har förklarat varför.
Det var DU som var fullt övertygad om att de var där för att skryta. Ingen har väl sin kamera för att skryta, man har den för att ta bilder med.

Henric86 skrev:

Ja, nu kom ni på mig med porträttet.
Men jag måste verkligen påpeka att Hasselbladshack hade jag inte i åtanken. Bilden är efterbelyst, med en pappskiva ovanpå motivet. För att det hela skulle se lite "slitet" ut naggade jag pappskivan med en sax i kanterna. Runt om hela bilden. Men vet inte om det blev särskilt snyggt.
>>>>Det må vara hur det vill med den saken, fortfarande tveksam till om ramen i svart gör något åt bilden

>>>Nej min vän. Från början var det ett påhopp på oss som använder Hasselbladskameror, Jag talade vänligt om för dig vad notcharna är till för men du var fullständigt rabiat i ditt påstående att det bara handlade om skryt. Med någon passus om att du hade känt på en bladare i någon butik och en litania om hur dyrt det är. Få, ytterst, ytterst få av oss som har dyra kameror har fått dem i gåva. Det handlar om att själv förtjäna till dem och till resten av utrustningen. Ingen jag känner har fått någon, och definitivt inte vid 16 års ålder.

>>>>Nej, och det är inget jag gillar heller. Men blir jag påhoppad så svarar jag med samma mynt - men värre. Du började med att försöka anmärka på min grammatik. Och den var korrekt. Ditt inlägg blev dock än mer patetiskt av att du stavade "grammatiskt" fel.

Så skaffa dig du din Hasselbladare när du får råd. Om du fortfarande vill ha en då.
Till dess: lämna folks utrustning i fred för avundsjuka, nöj dig med att bedöma bilderna.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar