Annons

Hasselblad 500c - första rullen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellanslag

Aktiv medlem
Hallå gott folk!

Jag behöver hjälp med min första framkallning av en Tri-x asa 400 120-film som jag nyligen köpte till min ännu färskare Hasselblad 500c.

Jag kollade på en film på youtube "loading 120 film" om hur man laddade filmen i magasinet.
Det verkade bli bra, men nu när jag fått framkallat mina bilder så har någonting märkligt hänt.

Kolla själva och säg vad jag har gjort för fel...
 

Bilagor

  • B44990_4.jpg
    B44990_4.jpg
    17.7 KB · Visningar: 976
Det ser ju ut som att negativet är felklippt.
av den som framkallat!

Eller fel kopierat,den där bilden är ju inte kvadratisk!

Eller syftar du enbart på det starka ljusskenet??
 
Nja, bilden är faktiskt kvadratisk. Den mäter 1677 * 1677, så den är inte felklippt.

Jag skickade rullen till crimson och valde dels framkallning och bilder digitalt och de digitala fick jag idag på mailen.

Inte kan väl de klippa fel?
Kan det vara jag som har sabbat filmen när jag laddade magasinet? JAg vevade bara fram till pilarna på 120-filmen (precis som youtube http://www.youtube.com/watch?v=sQvr1b5upHE ) så jag kan inte förstå var det har gått snett!

Det starka ljusskenet är mitt fel, har inte riktigt lärt mig ljusmätaren.
 
Ja. slarvigt av mig, jag blev dock tvungen att mäta med tumstock på skärmen för att se att den var kvdratisk.

Jag framkallade alltid själv när jag anv hasselblad.
då var det inga såndår problem.

Blev alla foton sådär elr bara första och sista

Går det inte be om manuell granskning om det är vanskligt med starten.
 
Jo men alla fotografier blev likadana.. Jag lägger upp ett till så du kan kolla.

Jag har inte sett om man kan be om manuell granskning, men jag ska höra med dem innan nästa framkallning.
Jag har varken kunskap eller plats att framkalla själv (än) så tillvidare får jag skicka dem och vad jag har hört ska crimson vara bäst.

Bor i Lund, så om ngn känner till ett annat ställe som ligger närmare geografiskt, så är alla tips på duktiga framkallare välkomna.
 

Bilagor

  • B44990_1.jpg
    B44990_1.jpg
    12.3 KB · Visningar: 700
Läänge sedan jag höll i en analog Hasselblad men om jag inte minns alldeles fel så finns/fanns det magasin med 2 negativformat. Dels 6x6 ochdessutom 4,5x6. Båda laddades med 120-film.

Någon som kan bekräfta eller berätta att jag har fel?

Om jag har rätt kan det juu vara det som spökar.


---/Thomas
 
Jag fick två st magasin till, ett A12 och ett A16. Som jag har förstått det så är A12 6*6 och A16 är 6*4,5..

Och magasinet jag laddade är A12!

Men helt rätt tänkt, Thomas.
 
Jag har en gång råkat ut för samma sak. Då var det magasinet som behövde en rengöring och smörjning. Det du ser är att filmen inte matas fram tillräckligt utan bildrutorna lappar över varandra. Du fick troligtvis en lång blank filmsladd på slutet.
 
Det här är ett ganska vanligt problem med Hasselblads filmmagasin som beror på att ett kugghjul har slitits ner och inte matar fram filmen ordentligt.

Om du lägger magasinet ner "på rygg" och tittar på vänstersidan ser du ett kugghjul i en springa. Det här kugghjulet griper tag i ett kugghjul i kamerahuset som är kopplat till frammatningsveven. Om jag minns rätt är det här kugghjulet i magasinet gjort i mässing och det andra i stål. Eftersom mässing är mjukare än stål slits detta ner fortare och följden blir ett överlapp i frammatningen eftersom den eller de första kuggarna slinter när du vrider fram.

Tyvärr är det inte så mycket mer att göra än att skicka magasinet på service. Pröva att ringa David Knapman på Pro Camera Service i Landvetter, 031-919403.
 
Tack så jättemycket för tipset, jag ska ringa David imorgon så jag kan få valuta för pengarna!

Det är ju så sjukt spännande med film i denna digitala era.. bara man går runt med kameran på axeln så höjer folk ögonbrynen. Jag kan inte skryta med bildkvaliteten ännu, för det har bara blivit skit hittills, men nu ska jag se vad jag kan få ut av kameran.


Tack för hjälpen igen!

Markus
 
Min hasselbladare gör lika dant första halvan av rullen, innan det kommit lite film på rullen som rullar upp filmen... sen blir ju varvet man vrider längre så avståndet mellan bilderna blir rätt.
Ett enkelt sätt att åtgärda det är att öppna luckan på baksidan av maggasinet o se så att där är en siffra i hålet annars e det bara att snurra med veven du använder när du laddar magasinet.

Så gör jag iallafall o det funkar bra, va dock ett bra tag sen jag hadde framme hasselbladarn, blev dock sugen på att plocka fram den igen o köpa lite vätskor nu igen, blir jävligt trevliga bilder med den!
 
Ett enkelt sätt att åtgärda det är att öppna luckan på baksidan av maggasinet o se så att där är en siffra i hålet annars e det bara att snurra med veven du använder när du laddar magasinet.

Så gör jag iallafall o det funkar bra, va dock ett bra tag sen jag hadde framme hasselbladarn, blev dock sugen på att plocka fram den igen o köpa lite vätskor nu igen, blir jävligt trevliga bilder med den!

Det går att göra på 12magasinen, men A12 har ingen lucka.
 
Förlåt att jag glider ifrån ämnet lite, men jag blev nyfiken nu. om A12 inte har nån lucka hur ser man då när man har laddat den rätt??
 
Förlåt att jag glider ifrån ämnet lite, men jag blev nyfiken nu. om A12 inte har nån lucka hur ser man då när man har laddat den rätt??
Man vrider fram filmen till dess ett pilförsett streck står mitt för två märken i magasinet. Sedan sätter man på magasinshöljet och vrider fram tills det tar stopp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.