Annons

Har problem med eos40d, sigma 18-200OS

Produkter
(logga in för att koppla)

Therese_B

Medlem
Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta. Jag köpte en ny Eos 40d med ett Sigma 18-200 OS, i oktober.
Problemet jag har kommer bara ibland när jag fokuserar automatiskt. När jag trycker ner knappen halvvägs så "ramlar" bilden ner några millimeter. Ska försöka förklara det. Om jag har ett öga och ett ögonbryn som täcker hela bilden sen när jag trycker ner knappen halvvägs så "ramlar" bilden ner och då syns inte hela ögonbrynet mer utan mer under ögat istället.
Gick tillbaka till stället där jag köpte den och dom hade aldrig hört detta innan, en gissade på att det kanske kunde vara bildstabilisatorn. Självklart så visade detta sig inte när jag var där…
Någon som kanske vet?
 
Berättade du bara för dem i affären, eller lät du dem prova och se vad som hände? Jag har inte någon aning om vad det skulle kunna vara, sålänge du är säker på att du inte flyttar kameran när du tycker ned halvvägs. Hur ser bilden ut om du sedan trycker ned helt och tar bilden?
 
Mitt första Sigma 18-200 OS objektiv ficka byta för det var fel på stabilsatorn den lät jätte mycke och bilden flytade hela tiden. jag fick ett nytt och det funkar som det ska så mitt tips är att byta objektivet

Vänligen
Björn Tuvesson
 
Berättade du bara för dem i affären, eller lät du dem prova och se vad som hände? Jag har inte någon aning om vad det skulle kunna vara, sålänge du är säker på att du inte flyttar kameran när du tycker ned halvvägs. Hur ser bilden ut om du sedan trycker ned helt och tar bilden?

Hade med mig kameran och dom fick prova den, men det händer bara när den själv vill. Självklart hände det inte då. Dom gånger som bilden har "åkt" ner så har jag "börjat" om från början, så jag vet faktiskt inte hur slutresultatet blir.
 
Mitt första Sigma 18-200 OS objektiv ficka byta för det var fel på stabilsatorn den lät jätte mycke och bilden flytade hela tiden. jag fick ett nytt och det funkar som det ska så mitt tips är att byta objektivet

Vänligen
Björn Tuvesson

Nu blir jag lite kluven, för innan idag så ringde jag till kamera teknik i malmö och han sa att det var stabilisatorn som hoppade in och rättade till. Det skulle vara så. Hmm, det händer aldrig i sidled, bara ner. Och den låter inte konstigt.
Hur flyttades din bild? Flyttats den nåt nu? Min kanske rör på sig vart 20:de eller 30:de gång är så olika.
 
Köpte ett likadant objektiv i måndags och nu när du säger det så har jag samma problem, den hoppar ner och i sidled när man aktiverar stabilisatorn samtidigt som den avger ett "tjattrande"vibrerande" ljud och övergår i ett högfrekvent ljud och avslutar det hela med samma "tjattrande" ljud när stabilisatorn slår ifrån. Har också uppmärksammat att brännvidsområdet mellan 50-80 är mycket trögare att reglera än övriga fältet. Har du några liknande symptomer? Det är dock Nikon fattning på min.
(Förflyttningen sker även när kameran sitter på ett stativ!)
MVH Simon
 
Det där med ljudet har jag inte samma, lyssnade nu och om det är helt tyst hör man ett svagt ljud oavsett om stabilisatorn är av eller på. Men vad jag har läst så har detta objektiv ett svagt lysrörs ljud. Att den är trögare vid 50-80 har jag inte märkt, har haft mitt sedan oktober. Kanske är det för att det är nytt bara. Ska ringa till Sigmas återförsäljare i Sverige i morgon, får väl se vad dom säger. Hur ofta händer det att bilden rör sig för dig?
 
Okej, det där tjattrande ljudet som jag berättade om kan man inte missa så det är troligen något fel på objektivet jag har, är förövrigt ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Att bilden hoppar är varje gång man ska fota med stabilisatorn, utan den inkopplad så fungarar det fin fint.
Skriv gärna vad Sigma säger föresten =)
 
Okej, det där tjattrande ljudet som jag berättade om kan man inte missa så det är troligen något fel på objektivet jag har, är förövrigt ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Att bilden hoppar är varje gång man ska fota med stabilisatorn, utan den inkopplad så fungarar det fin fint.
Skriv gärna vad Sigma säger föresten =)

Har pratat med dom nu och han sa att de skulle röra på sig lite, det är då bildstabilisatorn jobbar, även ett litet ljud kan hörs. Mitt kommer inte så ofta så antgligen behöver den inte jobba så ofta då. Hmm, svårt att beskriva ljud men kanske bäst om man besöker en butik med riktigt bra personal som kan kanske säga vad det är. Får väl leva med att de rör på sig lite.
 
har varit och bytat objektiv, det var som sagt fel på min stabilisator, det konstiga ljudet är borta dock inte det tjutande, och upplever inte att bilden hoppar till lika mycket när man fotar med OS:en
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.