Annons

Har ni verkligen rätt att SÄLJA bilder på ANDRAS bilar?

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Jag fotade en motortävling i helgen och som vanligt så lägger jag ut bilderna på min hemsida www.motorsportfoto.se och se vad som fanns i mail boxen, tydligen en som surnade till för att hans bil finns på sidan.

Fråga från bilägaren:
Har ni verkligen tillåtelse att SÄLJA bilder på ANDRAS bilar? Jag tycker det verkar lite
konstigt. Tacksam för svar.”

Svar JA!
Jag får fotografera vad jag vill på offentlig plats och även sälja dessa bilder till vem som helst.Fotografen äger upphovsrätten på bilden tills 70 år efter hans död, om han inte överlåtit den till någon annan. Så är lagen om upphovsrätt, bilden äger jag och bilen äger någon annan.

Men om jag inte vill att du ska sälja bilder på min bil då?

Det kan du tyvärr inte göra någonting åt.

Och du kan inte respektera det heller?

Nej!

Tacksam för synpunkter
 
vad jag förstår av din sida så är affärsiden att sälja bilder till förarna och ägarna till fordonen

varför då tjaffsa om killens bil och inte bara ta bort bilden? du kommer ju knappast få sålt några bilder till honom iallafall
 
Jag blir mest nyfiken på varför killen inte vill visa upp sin bil? Jag skulle acceptera om någon inte ville att jag skulle sälja en bild på dom, helt klart - men på någons bil?
 
madsen1 skrev:
vad jag förstår av din sida så är affärsiden att sälja bilder till förarna och ägarna till fordonen

varför då tjaffsa om killens bil och inte bara ta bort bilden? du kommer ju knappast få sålt några bilder till honom iallafall

Om det är så är det ju ännu mer dumt att stå på sig om sina rättigheter. En missnöjd kund snackar med 10 andra om saken, en nöjd kund med 2-3.
 
Kan det inte vara så att han anser att hans bil är ett konstverk? Konstverk som inte är fast placerade utomhus får man väl inte sälja/publicera utan konstnärens samtycke.

Har jag fel?
 
Killen är nog inte sur för bilden längre, han är nog mer störd på din attityd nu...

Tycker också du kunde visat lite goodwill och fimpat bilden, om nu inte den var en av dina allra bästa bilbilder som i sig själv skulle kunna generera fler jobb.

Mina 2 cent.
 
Kan ju tänkas vara aå att killen är rädd om sin bil och så lägger du ut bilder på den, med nummerskylt. En ganska enkel sak att ta reda på var ägaren bor och stjäla eller förstöra bilen.

Jag tycker du är onödigt hård i din dialog mot bilägaren.Personligen hade jag nog försökt att sälja bilden till honom och sedan plockat ner den.
 
Jag skulle plockat ner bilden på en gång. När 95% av den här typen av bilder köps av föraren/åkaren själv, vad är då vitsen att ha den kvar. Han lär knappast vilja köpa bilder av dig i framtiden efter ett sådant bemötande.
 
Många svar och dom är jag tacksamma för men han har inte berättat vilken bild det gäller och jag vet inte om det är hans bil, han vill vara anonym och jag gillar inte att man är det i en framställan, han bör i så fall tala om sitt namn.

// Håkan
 
till saken hör väl att personen i fråga är med i en tävling i motorsport och gäller det rally så åker han troligtvis på allmän väg, annars om det är inhängnat så tillämpas väl arrangörernas regler och är man då med där så

sedan tycker jag att du var lite väl kort i tonen håkan om det var så där som du skrev som konversationen utspelades och jag kan hålla med om att man bör ta bort den om någon säger snälla, men å andra sidan så får man då gått kliva fram ur skugga och presentera sig
 
Mitt intryck är att du gör rätt och att det hela verkar skumt...

Om han vill hävda sin anonymitet skulle det ju innebära att du måste ta bort ALLA bilder för att just hans bil inte ska exponeras.

Mkt svårt att förstå hans "motiv" till varför hans bil inte skulle få bli fotograferad, även yrkesmässigt. Kanske har han fogden efter sig...
 
Registreringsnummret lyder väl i förlängningen under PUL.
Eftersom det går att spåra ägaren till fordonet och därmed dennes personuppgifter.
Publicera bilder med reg.nummer kan vara problem alltså.
 
PUL
nja vårt kära VV har kringgått pul genom att inte ge upplysningar via nätet utan man kan få hem uppgifterna via fax kanske brev också.Vilka uppgifter får man då?Det är för och efternamn, adress,antalet ägare,avställt/i trafik, fordonsskatt status, besiktningsförhållande och noterad mätarställning. Så jag tror inte man kan åberopa PUL för att man inte vill att ens bil ska synas på nätet.
 
Jag fotar ju nästan enbart motorsport och folk brukar ju bli glada när de får se sina bilar på Internet. Tyvärr så får man besvikna mail när folk kört en tävlingen och de inte kommit med på bild...
 
"Att ansluta sig är kostnadsfritt, motorsportfoto debiterar 25% av sålda bilder till ansluten fotograf efter en försäljning."

Kanske korrekt svenska men jag förstår inte formuleringen - tar motorsportfoto 25% eller får fotografen 25%?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.