Annons

Har ni verkligen rätt att SÄLJA bilder på ANDRAS bilar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rent strikt grammatiskt betyder det väl att fotografen debiteras 25%, d v s han ska betala 25% till motorsportfoto när en bild säljs.
 
Jag tolkar det nu som det senare också, dvs fotografen får en räkning på 25% från siten. Vilket kanske inte är en orimlig nivå, jag undrade bara över formuleringen.
 
Nu har jag inte kollat sajten, men för den oinitierade så antar man att det är en bildbyrå som säljer bilden, bildbyrån får betalt av kunden och sedan får fotografen betala 25% :)
 
Tjena!

För att räta ut frågetecknen så är det en felaktighet som finns på sidan och skall rättas till men dom anslutna fotograferna vet redan av felet, det skall vara 25% till motorsportfoto och 75% till fotografen.

// Håkan
 
growingart.se skrev:
Nu har jag inte kollat sajten, men för den oinitierade så antar man att det är en bildbyrå som säljer bilden, bildbyrån får betalt av kunden och sedan får fotografen betala 25% :)

Japp!

Men det gäller bara bilderna som sålts till den "anslutne" fotografen ifråga

=P
 
Hur kommer det sig att folk i allmänhet är så urbota dumma?

En liknande grej är folk som inte vill bli fotade på stan.. eller frågar varför man vill fota dom eller blir arga osv osv osv..

Har man förföljelsemani och inte vill bli fångad på bild och tror att Säpo förföljer en och tycker att man är så otroligt ful, då får man väl för fan inte visa sig ute på allmän plats då risken att bli fångad på bild är ganska stor! Så enkelt är det!

*suck*
 
Danlo skrev:
Hur kommer det sig att folk i allmänhet är så urbota dumma?

En liknande grej är folk som inte vill bli fotade på stan.. eller frågar varför man vill fota dom eller blir arga osv osv osv..

Har man förföljelsemani och inte vill bli fångad på bild och tror att Säpo förföljer en och tycker att man är så otroligt ful, då får man väl för fan inte visa sig ute på allmän plats då risken att bli fångad på bild är ganska stor! Så enkelt är det!

*suck*
Man skulle kunna säga *suck* om ditt inlägg här också... vad är det för konstigt med att vissa inte vill vara med på bild, det kan finnas många skäl till det. Man kan lika gärna tycka att det är mer konstigt att någon vill ta en bild av en för honom okänd person. Vad ska du använda den till?

Lite hänsyn kommer man långt med, om någon inte vill bli fotograferad kommer du då att hänvisa till att det är tillåtet enligt lag och ta bilden i alla fall och lägga ut den på Internet? Vad vinner du på det?
 
Glöm heller inte att det i princip bara är fotografer som kan lagarna som gäller fotografering på allmän plats. gemene man har inte en susning.
 
Anders Östberg skrev:
Man skulle kunna säga *suck* om ditt inlägg här också... vad är det för konstigt med att vissa inte vill vara med på bild, det kan finnas många skäl till det. Man kan lika gärna tycka att det är mer konstigt att någon vill ta en bild av en för honom okänd person. Vad ska du använda den till?

Lite hänsyn kommer man långt med, om någon inte vill bli fotograferad kommer du då att hänvisa till att det är tillåtet enligt lag och ta bilden i alla fall och lägga ut den på Internet? Vad vinner du på det?

Håller med helt här.

Tänker isf mer åt hållet "jag har min fulla rätt att ta en bild - därför avstår jag" i en sådan situation.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.