Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har någon haft samma problem med D1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
Hej,

har nyligen köpt en Nikon D1:a. Den är kosmetiskt i topp skick och jag är mycket nöjd med den, MEN har haft 3 problem och undrar om någon har haft liknande problem och om det finns några lösningar?:

1.
Ibland registreras inga bilder på kortet efter att ha tagit bilder i "continious" mode. Några säjter säjer att det kan vara pga dålig batteri (?)

2.
Jag får inte upp kameran på skrivbodet (mac os x) när jag kopplar kameran till datorn via firewire.

3.
Ratten (PC/TIMMER/S/C/PLAY) har slutat fungera, vet någon vad det kan kosta att fixa?

Mycket tacksamm för tips.

Mike
 
Mike Bode skrev:
Hej,

har nyligen köpt en Nikon D1:a. Den är kosmetiskt i topp skick och jag är mycket nöjd med den, MEN har haft 3 problem och undrar om någon har haft liknande problem och om det finns några lösningar?:

1.
Ibland registreras inga bilder på kortet efter att ha tagit bilder i "continious" mode. Några säjter säjer att det kan vara pga dålig batteri (?)

Precis, När batteriet inte orkar längre slutar den spara till kortet, Displayen slutar även funka i vissa fall
Ett nytt batteri kostar ca 1500kr
2.
Jag får inte upp kameran på skrivbodet (mac os x) när jag kopplar kameran till datorn via firewire.
Du måste nog installera någon drivrutin, te.x Nikon Viewer eller liknande

3.
Ratten (PC/TIMMER/S/C/PLAY) har slutat fungera, vet någon vad det kan kosta att fixa?
Ingen aning, kolla nikons hemsida för servicepartners

Mycket tacksamm för tips.

Mike
 
Har råkat ut för det att alla bilder inte registreras. Köpte ett nytt batteri så var det löst.
Vet inte något om resten.
Hälsningar Ola
 
Tack för hjälpen.

Vad gäller firewire problematiken så skulle jag har sagt att jag har Nikon View 6 och Nikon Capture installerade men fortfarande ingen kontakt. Misstänker glapp i kameran (?).

Mike
 
Mike Bode skrev:
Tack för hjälpen.

Vad gäller firewire problematiken så skulle jag har sagt att jag har Nikon View 6 och Nikon Capture installerade men fortfarande ingen kontakt. Misstänker glapp i kameran (?).

Mike

Med mac brukar det inte vara problem det är annat med pc.
Men köp en kortläsare, d1 är hemskt slö på att ladda över bilder... går liksom max 200-300k/sec... vilket är läskigt segt
Går mer än 10 gånger så snabbt med min 190kr's usb läsare.....
 
Tack för alla tips. Verka som jag inte behöver oroa mig för att bilderna ej registreras alltid. MEN har någon eller känner någon till problemet med utsliten "s,c,play,pc" ratten?

Mike
 
Tror att mina problem är ganska ovanliga. Kameran är gedigen, tar mycket bra bilder och jag gläds fortfarande för den (trots dessa problem)

Mike
 
Ser bekant ut

Jag har drabbats av samma problem på min D1 som också är köpt begagnad.
Har kommit fram till att det måste vara batteriet eftersom problemet försvinner då jag sätter i ett nyladdat batteri, dom 2 batterier som jag fick med verkar dessutom självurladda sej. Dagen efter dom är laddade så har dom nästan ingen ström kvar.
För övrigt så har jag inga problem med Firewiren, den är snabb nog.
En härlig kamera på alla sätt

/Göran
 
jag hade väldiga problem med min D1:a i macosx (10.3.8). jag vill inte använda nikons mjukvara för den är det i särklass sämsta piece of mjukvara som finns. men Image Capture och photoshop är en kombination som slår betydligt högre så det var dumt att det inte fungerade.

detta har nu löst sig genom att installera Nikon Vew och Picture project och sedan avinstallerat de samma.


förresten så använder inte D1:an MSC-protokollet utan nikons egna överföringsprotokoll. vilket alltså gör det omöjligt för kameran att fungera som ett, säg usb-minne. den dyker helt enkelt inte upp på skrivbordet eller i finder. däremot känner Imaga Capture igen kamerna när den pluggas in.

jag har nu köpt en kortläsare för 79 spänn istället och då får jag funktionaliteten i MSC-protokollet samt mer än dubbelt så hög överföringshastighet. dessutom sparar jag ju batteri.
 
Tack för alla inlägg, problemet löst!

Hej,

tack för all respons, det gav mycket att få saker bekräftade.

Jag skickade in min D1:a till Nikon i upplandsväsby och de fixade "s,c,play,PC" ratten för en mycket liten summa och snabbt. Tekniker "Tony" var en klippa, mycket vänlig och sympatiskt. Tack Tony och Nikon! Problemen löst, back to work!

Mike
 
Kul att höra

Men hur var det med dina andra problem??? Kom du fram till någon lösning på det eller???
Skulle vara kul för oss andra med problem med Svarta rutor...

mvh
Göran
 
Svar På mina frågor: update

1. Ratten gick att fixa billigt och lätt hos Nikon.

2. För mac os x koppling se Lars Björks inlägg, har fortfarande inte haft tid att ta i det, men verka som ett externt kortläsare kan var den enklaste (och snabbaste) lösningen.

3. Angående svarta rutor så verka alla överens om att när batteriet börja blir dåligt orkar den inte buffra bilder i "continious" mode. Lösning - byt batteri. Kolla gärna tyska ebay (www.ebay.de), där finns det batterier till D1 för omkring 300-500:- plus porto.
 
OK.Tack, då kan man nog lungt vila, fick idag ett nytt batteri från Zebramedia, får se hur det funkar då jag laddat o testat.

Passade på att öppna en av dom gamla ackarna. skall se om jag hittar passande celler och i så fall bygger jag ihop och testar, kaske skriver en liten artikel om det går bra.

Ha de gott
Göran
 
Ser ut att bli lite svårt att hitta celler...
Måtten är cirka(hittar inte skjutmåttet)
15mm Dia. och 41mm Längd, Kapacitet 2100 mA

Skall forska vidare, Hittade inga hos Kjell och inte i min Elfa katalog...Har hört talas om att det finns en firma som heter Batterilagret i Göteborg så jag skickar ner en cell till min kompis så får han snoka.
Det är ju ingen ide att lägga för mycket penga i nya celler då ett batteripack hos Zebra kostar ca. 650 spänn.

Får väl se hur det går, det hade ju vart toppen att kunna fixa till sina uttjänta batteripackar.
Om någon skulle veta var man hittar dessa celler så hojta till:)

Ha de gott
Göran
 
Så var det dags igen

Köpte ett nytt batteri från Zebramedia och kameran gck som ett urverk i en Månad.
Nu håller batteriet cirka 30 bilder innan det är tomt.

Varför i glödheta kunde dom inte ha konstruerat en batterihållare för AA batterier också, då hade man haft options...

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.