Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har mitt fina, dyra objektiv pajat?

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Jag var ute och filmade med mitt fina objektiv, Canon EF 35 mm f/1.4 L, i fredags. Igår, när jag gick igenom materialet, tyckte jag att det var en konstig oskärpa i hörnen. Jag tänkte att jag kanske var trött i ögonen, så jag väntade till i morse för att ta en andra titt.

Jodå, det var oskarpt i hörnen. :(

Jag har gjort några stillbildstest tillsammans med ett annat objektiv, Canon EF 50 mm f/1.4. Den uppvisar inte alls samma problem vid samma bländare som jag testade (f/1.8).

Här är testbilderna:

Canon 35 mm, vid f/1.8
Canon 35 mm, vid f/3.5
Canon 35 mm, vid f/8
Canon 50 mm, vid f/1.8

Visst ser det riktigt illa ut på 35:an vid stora bländartal?

Det tråkiga är att jag åker till USA tidigt i morgon (måndag) bitti och hade tänkt ta med objektivet. Men nu får det nog stanna hemma om det ska bli så här dåligt. För det är väl dåligt?

Vad kan ha hänt, tro?

/ Kiwi

Det ser nog ut som någonting har hänt... Jag har absolut inga sådana fenomen med min 35 1.4:a. Inte ens med full bländare, och från 2.8 ska den nog vara helt skarp ut till hörnen. Blir nog att skicka iväg på service.

Har detta upstått nu eller har den alltid varit såhär? Har den fallit eller fått nått rejält slag?

För det är väl dåligt?

Ja, det ser riktigt illa ut, på stor bländare är det inte bara hörnen som är kass, oskärpan finns i nästan hela bilden.

På f8 är det lite bättre men även där är stora delar av bilden helt kass.

Definitivt något som är trasigt.

Vet inte hur detta har inträffat. Objektivet har iaf inte ramlat ner, men det är möjligt att det har fått en smäll under något "uppdrag" ute.

Hur som helst så verkar det ju trasigt... Har Canon möjligen något serviceställe i Los Angeles? Hmm.

/ Kiwi

...
Hur som helst så verkar det ju trasigt... Har Canon möjligen något serviceställe i Los Angeles? Hmm.
...

Osäker på hur det är ju i L.A.
Men Canon har ett servicestället för CPS i Irvine.
Som ligger ca 7 mil södre om L.A.

Adress:
15955 Alton Pkwy
Irvine, CA 92618
(949) 753-4237
canonusa.com

Har inte besökt just det stället själv.
Men däremot besökt både Los Angeles och Irvine tidigare i år.

Rent fotomässigt kan jag rekommendera Figueroa Street.
Samt Huntington beach.
(Några av mina egna bilder därifrån:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/04/california-dreaming.html).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar