Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har min kamera säckat ihop, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Kolla in min bild som jag tog ikväll.
Det blir väldigt pixligt. Vad kan ha hänt?
Slutare: 1/60
Bländare: f/4
ISO: 800
Ingenting är gjort i Photoshop...

BILD
 
Vad menar du med pixligt? Jag ser inget konstigt, förutom att den är kraftigt underexponerad.

Eller menar du brus? Det är inte så jätte konstigt om du upplever brus vid ISO 800, även om jag inte kan se så mkt brus i din nedskalade bild här.

/Viktor
 
Den ser ju ut att vara rejält underexponerad, så om man ljusar upp den i bildbehandlingsprogrammet eller har sin skärm inställd på ett sånt vis att den ser "lagom" ljus ut så lär den nog se duktigt brusig ut också. Jag skulle säga att det är helt normal att det blir mycket brus när man ljusar upp en så underexponerad bild - en lagom uppljusning lär nog motsvara att man pressar till bortåt ISO 3200.
 
Skumt det här...
På min skärm ser det pixligt ut.
Den är kraftigt underexponerad pga att jag inte ville använde blixten, brukar fixa till det i Photoshop. men denna fick jag ingen ordning på.
Får väl kolla på jobbat imorrn.
Tack för de(som vanligt) snabba svaren!
 
Jag tycker inte det ser ut som brus utan håller med om att det ser ut som väldigt stora fyrkantiga pixlar. Vilken bildkvalitet är kameran instäld på? Blir alla bilder underexponerade? Är bilden förminskad i bildbehandlingsprogram, den är ju väldigt liten?
 
Senast ändrad:
Jag kör med RAW och bilden är förminskad i Photoshop RAW.


Majo75 skrev:
Jag tycker inte det ser ut som brus utan håller med om att det ser ut som väldigt stora fyrkantiga pixlar. Vilken bildkvalitet är kameran instäld på? Blir alla bilder underexponerade? Är bilden förminskad i bildbehandlingsprogram?
 
Sant, när jag ljusade upp den i gimp så ser jag att det ser skumt ut. Det skulle kunna vara fel på RAW-filen, om du inte har tömt kortet så pröva att kopiera om filen från det (behåll originalet). Pröva också att göra om RAW-konverteringen (men det har du nog redan provat).
 
Kan man verkligen förminska bilden så mycket i PS RAW? Bilden är ju bara på 52 kb.
Är du säker på att det inte är den lilla extafilen, jpg-filen, du öppnat (om nu det går)?
 
Oops! Jo den är ju förminskad och sparad som en jpg. Men resultatet är detsamma med rawfilen.
Ska prova att kopiera rawfilen från kortet igen...
 
Förtydligande: Jag tänkte på den lilla bildfilen som kameran registrerar tillsammans med RAW-filen, tror det är en jpg-fil med EXIF-information. Min tanke var om du lyckats öppna den med RAW-programmet men det kanske inte ens är möjligt, bara en tanke.
 
Den här filen är förminskad och sparad från en Rawfil. Den är även uppljusad med skugga/högdager i Photoshop.
Nu ser man pixlarna tydligt i den svarta kavajen/jackan.

BILD 2
 
Har du inget annat program för att öppna bilden, den senare bilden är betydligt större och pixlarna är mycket mindre samtidigt som måtten på bilden är det samma. Tycker det ser ut som att bilderna är hårt komprimerade.
 
Det enda "felet" jag kan se är att den är kraftigt komprimerad och har väl synliga jpeg-artefakter. Prova att inte komprimera den så kraftigt.

/Viktor
 
Visst är det hård jpeg-komprimering. Titta på bilden i kraftig förstoring (1200%, t.ex.) så syns alla 8x8-pixelgrupper tydligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.